Skolornas matematiktävling 1990:1
jag vet inte riktigt hur man börjar på en sådan uppgift. Något att klura på såhär dags 🙂
Tråd flyttade från matte - sannolikhet/statistik till matte - algebra /Dracaena
Det känns som att det saknas information, 2/3 säger ingenting, det enda vi faktiskt vet är tågets hastighet. Men vi vet inte hur snabbt han faktiskt springer eller avståndet till närmaste utgång av bron, så jag ser inte hur vi ens kan lösa detta.
Det brukar hjälpa om man ritar upp stuationen och betraktar de två fallen.
1. Om killen fortsätter framåt så kommer tåget att vara vid brofästet när han sprungit 1/3 av brolängden.
Då kan vi dra slutsatsen:
2. Om han vänder kommer tåget att vara vid brofästet när han har 1/3 kvar att springa.
3. Inför lämpliga beteckningar och använd s =vt för tåg och pojke i situation 2 så kan du lösa uppgiften.
Ture skrev:Det brukar hjälpa om man ritar upp stuationen och betraktar de två fallen.
1. Om killen fortsätter framåt så kommer tåget att vara vid brofästet när han sprungit 1/3 av brolängden.
Då kan vi dra slutsatsen:
2. Om han vänder kommer tåget att vara vid brofästet när han har 1/3 kvar att springa.
3. Inför lämpliga beteckningar och använd s =vt för tåg och pojke i situation 2 så kan du lösa uppgiften.
Instämmer med Ture! Ett knep kan vara att säga att bron har längden .
Det är inte sannolikhetslära det här heller.
Frågan diskuterades här för nåt år sedan, det gäller bara att hitta nåt bra sökord.
Laguna skrev:Det är inte sannolikhetslära det här heller.
Frågan diskuterades här för nåt år sedan, det gäller bara att hitta nåt bra sökord.
Precis. Det handlar om likformig rörelse, se nedan:
Så pojken springer i 20km/h.
Om tåget gör 3x m på 60km/h
Pojken x m på 20km/h
Ja det stämmer. Förstår du varför det blir så?
Eftersom det är likformiga rörelse, så finns det ett samband mellan pojken och tågets hastighet.
Sträckan är delad i 3.
Tiden är detsamma.
S/v=s/v
(1/3)/y=(3/3)/60
Y=pojkens hastighet
Y= (1/3)/(3/3)/60
Y =(60/3)/(3/3)
Y= 60/3
Y=20km/h