Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Varför ser funktionen ut så här?

Parseval
Medlem

Registrerad: 2016-08-09

[HSM] Varför ser funktionen ut så här?

Funktionen f är udda och 4-periodisk.
Vidare är
f(t) = 0 för −1 ≤ t ≤ 0 
f(t) = t − 3 för 2 < t < 3.
(a) Rita grafen till f på intervallet [−6, 6].

Kan begreppen jämn och udda och kan skissa hur den är definierad mellan -1 och 3, men har mest stött på 2-periodiska funktioner och förstår inte riktigt varför denna ser ut som den gör.

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: [HSM] Varför ser funktionen ut så här?

Att funktionen är 4-periodisk innebär att

f(t+4)=f(t).

Således upprepas funktionen med ett intervall på 4 i x-led.

I uppgiften ges funktionen på intervallet [-1,3). Sökt är funktionen på intervallet [-6,6]. Det gäller exempelvis att funktionsvärdet för intervallet [3,6] är detsamma som för intervallet [-1,2].

Parseval
Medlem

Tror jag är med dig, känns bara skumt att det dyker upp en t - 1 mellan 1 och 2. Skulle du kunna ge ett annat ett exempel med en 4-periodisk funktion? Vet inte varför jag har hakat upp mig på dessa, borde inte vara svårt...

Parseval
Medlem

Tillbaka till det här momentet... Skulle uppskata om någon kunde förklara detta utförligt med exempel. Förstår att den upprepas med ett intervall på 4 i x-led, men varför kommer det en f(t) = t - 1 mellan 1 och 2 t ex?

Sidfot