Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSK] Entropiändring
- foursocks
- Medlem
- Registrerad: 2015-02-07
[HSK] Entropiändring
Hejsan, har fastnat på en uppgift med entropiändring. Uppgfter lyder Delta H = -92kJ/mol för reaktionen N2(g)+3H2(g)---->2NH3(g). Beräkna totala entropiförändringen för systemet och dess omgivning. DeltaS(tot) = DeltaS(sys)+DeltaS(omg) asså hur ska jag göra+ vad är omgivningen och vad är systemet? :S
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Re: [HSK] Entropiändring
Systemet = det vi studerar (dvs reaktionen). Systemets entropiändring motsvarar alltså reaktionens entropiändring, vilket du i sin tur kan beräkna utifrån standardbildningsentropier för respektive ämne som hämtas från någon tabell. För att beräkna omgivningens entropiändring så utnyttjar man bara den termodynamiska definitionen av entropi:
(Här antar man också att det råder konstant tryck och temperatur. T=298K vid standardtillstånd)
Fotnot: På dessa uppgifter kan man också kontrollera rimligheten i svaret. Enligt termodynamikens andra lag så kan inte universums (systemet+omgivningen) entropi minska. Summerar du de två entropiändringarna så får de alltså inte vara <0 om du har gjort rätt.
Senast redigerat av Teraeagle (2016-03-02 13:59)
Kemiteknolog och metallurg
- foursocks
- Medlem
Hej igen, lyckades räkna ut den förra uppgiften. Men nur är jag på en annan som jag fastnat på.
Beräkna entropiändringen vid: Smältning av 1mol Hg vid smältpunkten -39 grader. SMältentalpin = 2,3kJ/mol. Hur gör jag på denna? Kan ju inte göra likadant som innan och har ju inte hur formeln ser ut? :S
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Borde gå alldeles utmärkt att använda samma formel (fast utan omg som indexering och utan minustecknet)
Senast redigerat av Teraeagle (2016-03-02 14:41)
Kemiteknolog och metallurg
- foursocks
- Medlem
tack det gick att lösa var nog för trött igår kväll hehe
- Globen
- Medlem
- Registrerad: 2013-01-02
Hej,
har problem med samma uppgift ,
reaktionen N2(g)+3H2(g)---->2NH3(g). Beräkna totala entropiförändringen för systemet och dess omgivning. DeltaS(tot) = DeltaS(sys)+DeltaS(omg) ,vad är omgivningen och vad är systemet?
ska man ta värden från Delta S?