Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA B]MaB, förstår ingenting.
- nira
- Medlem
- Registrerad: 2009-01-09
[MA B]MaB, förstår ingenting.
Hej, jag läser MaB på distans och det är verkligen inte mitt ämne.
Jag har ett prov, eller ett test, vet inte riktigt vad man ska kalla det. Det ska vara inlämnat imorgon i vart fall.
Och nu tänker jag be om hjälp här, annars kommer jag aldrig få in det i tid.
Provet bestämmer inte mitt betyg somså, om jag inte lär mig räkna ut det här själv så klarar jag aldrig det sista provet som man gör under uppsikt av lärare och får därmed inte godkänt.
Eftersom det här är prov nummer ett och handlar om dom första sidorna i boken så antar jag att det inte är så svårlösta tal egentligen. Jag vill även nämna att jag inte ber om svaren på frågorna, utan hur man räknar ut det hela. Jag har försökt få kompisar att förklara (Men trots att alla läst och klarat MaB, många med goda betyg, så minns ingen hur man gör).
Forumet vill inte låta mig länka i min post. Jag tänkte länka till en bild på dom frågor jag behöver hjälp med, för att undvika fel-skrivningar av mig. Jag testar bryta upp länken och ser om det funkar då.
h t t p : / / (Skriv detta framför texten nedan)
i239.photobucket.com/albums/ff16/NiraNiraNira/hjalp.jpg
- lantzen
- Medlem
- Registrerad: 2008-03-13
Re: [MA B]MaB, förstår ingenting.
1.uppgiften löser du genom att ta basen ggr höjden dividerat med 2. (bh)/2 <270m^2. Lös den som en vanlig ekvation.
2. Likformiga trianglar minskar eller ökar med samma del på alla sidor. Två utav trianglarna är likformiga vilka? Undersök sidorna.
b. Du kan rita en mindre eller större bara delen ökar eller minskar i förhållande till den ursprungliga triangeln. Du använder alltså proportioner.
3. Lös uppgiften genom nollproduktsregeln.
b. Utveckla ekvationen och lös den som en andragrads funktion.
c. Dividera båda sidor med 12x så att den ser ut såhär. 2x^2-12x+16. Dividera med 2 och lös som andra gradare.
4. Ställ upp ett uttryck för triangelns sidor.
- icaruscry
- Medlem
- Registrerad: 2007-12-30
Area för en triangel: Basen gånger höjden delat på två. Olikheter kan du manipulera som vanliga ekvationer utom då du multiplicerar med något negativt på båda sidor för då byter olikheten också tecken.
Likformiga trianglar, det är bara att alla sidorna är skalade i förhållande till varandra. Om två trianglar är likformiga gäller för två motsvarande sidor att .
Andragradsekvationer; om du kan skriva om i faktorform Då är
och
lösningar.
Om du har en andragradare på formen . Denna ekvation har lösningar enligt formeln
. Lär denna utantill.
- nira
- Medlem
Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen. Det ser mest ut som ett främmande språk för mig, det ni skrivit. Men jag ska försöka lösa det med eran bifogade hjälp. Tack än en gång.
- nira
- Medlem
Nu sitter jag återigen här och fattar noll. Mycket tack för hjälpen med dom förra talen. Klarade provet tack vare er.
Nu bedjar jag om hjälp med några andra tal.
1
Bestäm algebraiskt en ekvation för den räta linjen
a) genom punkten (2,3) med riktningskoefficienten 0,5
b) genom punkten (1,6) och (4,–3)
c) genom punkten (–2,5) som är parallell med linjen 6x–2y + 3 = 0
2)
Bestäm med en algebraisk metod skärningspunkten mellan de räta linjerna
2y – 3x + 1 = 0 och 3y – 4x + 9 = 0. Kontrollera ditt svar grafiskt.
3)
Vid en skrivning hade eleverna följande poäng:
18 20 20 22 23 23 25 26 26 26 27 28
30 30 30 31 31 33 33 33 34 34 34 36
Konstruera ett lådagram som visar spridningen i klassen.
4)
a) Är det sant att g(–2) > g (0)? Motivera ditt svar.
b) Lös ekvationen g(x) = 0
c) Lös ekvationen f(x) = g(x)
bild: http://i239.photobucket.com/albums/ff16 … Nira/4.jpg
5)
bild: http://i239.photobucket.com/albums/ff16 … Nira/5.jpg
6)
Undersök vilken av följande tre händelser som har störst sannolikhet.
a) en tvåbarnsfamilj har två flickor
b) en trebarnsfamilj har två flickor
c) en fyrabarnsfamilj har tre pojkar
Räkna ut sannolikheten i de olika fallen. Förutsätt att det är samma sannolikhet att få en pojke som att få en flicka.