Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[ÅK 7-9]Fysik prov: Akut!
- hagelin123
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-14
[ÅK 7-9]Fysik prov: Akut!
Har fyrik prov imorhon, har övat i över en vecka men kan inte riktigt första vissa saker. Vore toppen om de som visste kunde svara och ge exempel och även motivering varför.
Tack på förhand
Vilka krafter påverkar ett roterande föremål och hur, ex karusell.
När och hur man märker tröghet.
Hävstång, och det man förlorar i kraft vinner man i väg
hur man mäter ett ojämt föremåls volym, ex äpple
- floriana
- Medlem
- Registrerad: 2011-03-14
Re: [ÅK 7-9]Fysik prov: Akut!
1. Centrifugalkraft, finns i karuseller ja, det den kraften gör är att om vi tar ett exempel då du sitter i en karuseller som snurrar runt med en hög hastighet. Då pressas du till sidan.. ungefär så jag kunde förklara det.
~
- floriana
- Medlem
Btw, google finns alltid
~
- Niro
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-16
Släpp Äpplet i en tillbringare med vatten och se hur mycket vattnet stiger.
Vattnets volym av det som stiger är äpplets volym.
Här är det bara kärlek som råder
- Hypernovan
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-05
floriana skrev:
1. Centrifugalkraft, finns i karuseller ja, det den kraften gör är att om vi tar ett exempel då du sitter i en karuseller som snurrar runt med en hög hastighet. Då pressas du till sidan.. ungefär så jag kunde förklara det.
Ledsen för att göra dig besviken med centrifugalkraften existerar inte
Det finns ting som är oändliga:
Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Hypernovan skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det väl inte... Om man sjäv åker i t ex en karusell så känner man av centrifugalkraften. Men man brukar räkna med ett koordinatsystem som inte roterar, och då får man en lika stor motriktad centripetakraft istället.
- Hypernovan
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-05
Smaragdalena skrev:
Hypernovan skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det väl inte... Om man sjäv åker i t ex en karusell så känner man av centrifugalkraften. Men man brukar räkna med ett koordinatsystem som inte roterar, och då får man en lika stor motriktad centripetakraft istället.
Jo så simpelt är det faktiskt, då centrifugalkraften är en fiktiv kraft eller tröghetskraft som en kropp utövar på det medel som tvingar den att röra sig längs en krökt bana i vårt fall, en karusell. Kraften är som sagt fiktiv, men upplevs ju fortfarande reellt för den som följer med i cirkelrörelsen, men det är fortfarande en FIKTIV KRAFT!
Centripetalkraften är ju den yttre kraft som får ett föremål att följa en krökt bana med en konstant hastighet och är riktad mot den cirkulära banans centrum. Centripetalkraften kraften kan exempel vara av gravitationell eller elektromagnetisk karaktär, det kan inte centrifugalkraften. En centripetalkraft har ju även en konstant hastighet har centrifugalkraften det?
Det finns ting som är oändliga:
Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Ja, om du är ovanlig nog att vänja ett roterande koordinatsystem är hastigheten konstant. Men det vore inte något särskilt smart val av koordinatsystem. Vi är nog överens i sak, tror jag, men uttrycker oss olika. Den här tråden ligger på högstadiefysik, så vi skall nog inte krångla till det för mycket. Kan vi vara överens om att man känner av centrifugslkraften när man åker karusell, men att den kraften inte är lämplig att räkna med?
- floriana
- Medlem
Jag vet faktiskt inte lärde mig detta för någon dag sen.. Och den informationen fick jag faktiskt av min lärare.. Så ja..
~
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Hypernovan skrev:
floriana skrev:
Visst är det en fiktiv kraft, men det betyder ju inte att de inte finns. Om du väljer ditt koordinatsystem så att referensramen roterar kommer referensramens egen acceleration ge upphov till centrifugal- och coreoliskrafter. Den observerade kraften är summan av de verkliga krafterna (de som uppstår genom fysikalisk växelverkan) och de fiktiva krafterna.
- shiquitos
- Medlem
- Registrerad: 2012-03-13
1. Ett roterande föremål strävar efter att komma bort från rotationens centrum - centrifugalkraft. T.ex. kläderna i en tvättmaskin.
2. Man kan märka av tröghet t.ex. när en buss bromsar hastigt och man själv fortsätter framåt, eller när ett buss ökar och man p.g.a. sin tröghet faller bakåt
3. T.ex. om man ska upp till toppen av ett berg med en sten: väljer man då att ta en brant väg direkt upp (kort sträcka) kommer det krävas en större kraft än om man tar en längre väg - en som inte lutar lika mycket och slingrar sig runt berget (man vinner i väg och förlorar i kraft)
4. Man mäter vattnets volym och sedan släpper man i äpplet och ser av ökningen hur mycket ett äpples volym är.