20 svar
163 visningar
mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 11:45

Y=10+4t-5t^2

Jag förstår inte fråga b) vad menar dom med att hon vänder och hur högt alltså hon hoppar ju från 10 mer och rakt in i vattnet då vad menas med att hon vänder?

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 19 nov 2020 11:51

Hon hoppar från tornet: En liten stund färdas hon uppåt, sen börjar hon falla nedåt. Att hon "vänder" betyder alltså att riktningen ändras från uppåt till nedåt, vilket händer när hon är som högst.

joculator 5289 – F.d. Moderator
Postad: 19 nov 2020 11:54 Redigerad: 19 nov 2020 11:54

När man utför ett simhopp gör man ett litet hopp. Du kan säkert hitta någon video på nätet.

Men i detta fall har du ju formeln. Testa att sätta in t.ex t=0,5 och se om höjden blir mer än 10m.

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 11:57
Skaft skrev:

Hon hoppar från tornet: En liten stund färdas hon uppåt, sen börjar hon falla nedåt. Att hon "vänder" betyder alltså att riktningen ändras från uppåt till nedåt, vilket händer när hon är som högst.

vadå färdas uppåt.... hon faller ju neråt vilket jag förstår sen fattar jag inte vad dom menar med att det vänder att hon går upp igen och klättrar upp i stegen för att hoppa igen är det de dom menar jag förstår inte riktigt :/

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 19 nov 2020 12:01 Redigerad: 19 nov 2020 12:03

Först uppåt, sedan nedåt.

Så här alltså:

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 12:08
Yngve skrev:

Först uppåt, sedan nedåt.

Så här alltså:

Tack nu förstår jag :)

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 12:15
Yngve skrev:

Först uppåt, sedan nedåt.

Så här alltså:

Jag förstår inte vad jag gör för fel på b)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 19 nov 2020 12:28

Om du ritar upp grafen så förstår du nog vad man menar.

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 12:30
Smaragdalena skrev:

Om du ritar upp grafen så förstår du nog vad man menar.

Ja men jag förstår inte hur de blir fel i kvadratkompletteringen när jag försöker räkna fram nollpunkterna ?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 19 nov 2020 12:48

Vad har dina beräkningar med uppgift b (eller c) att göra? Det verkar som om du räknar ut när Mia är 10 m över vattenytan, men det frågar man inte efter.

Vilken är Mias hastighet uppåt just när hon vänder? 

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 13:06
Smaragdalena skrev:

Om du ritar upp grafen så förstår du nog vad man menar.

Jag försöker räkna c) men jag vet inte vart jag gör fel?

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 19 nov 2020 13:19 Redigerad: 19 nov 2020 13:23

Du gör flera fel i uträkningarna.

  1. Rad 5: Du skriver och räknar med (225)(\frac{2^2}{5}) istället för (25)2(\frac{2}{5})^2 i kvadratkompletteringen.
  2. Rad 10: Du räknar som om 14\sqrt{14} vore lika med 77, vilket inte stämmer .
  3. Rad 13 & 14: Summeringen i högerledet är fel, du glömmer rotenur-tecknet i sista termernas nämnare.
  4. Rad 14: -5/5 är lika med -1, inte 0.
mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 13:46
Yngve skrev:

Du gör flera fel i uträkningarna.

  1. Rad 5: Du skriver och räknar med (225)(\frac{2^2}{5}) istället för (25)2(\frac{2}{5})^2 i kvadratkompletteringen.
  2. Rad 10: Du räknar som om 14\sqrt{14} vore lika med 77, vilket inte stämmer .
  3. Rad 13 & 14: Summeringen i högerledet är fel, du glömmer rotenur-tecknet i sista termernas nämnare.
  4. Rad 14: -5/5 är lika med -1, inte 0.

ok men (2/5)2 blir väll fortfarande 4/5? (2/5)^2= 2/5+2/5= 4/5?

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 19 nov 2020 13:51 Redigerad: 19 nov 2020 13:53
mattegeni1 skrev:

ok men (2/5)2 blir väll fortfarande 4/5? (2/5)^2= 2/5+2/5= 4/5?

Nej du blandar ihop det.

Du kan se "upphöjt till" som en upprepad multiplikation. Exempel 32=3·3=93^2=3\cdot3=9.

Det du tänker på är multiplikation, som vi kan se som en upprepad addition. Exempel 3·2=2+2+2=63\cdot2=2+2+2=6.

Det gäller alltså att (25)2=25·25=2·25·5=425(\frac{2}{5})^2=\frac{2}{5}\cdot\frac{2}{5}=\frac{2\cdot2}{5\cdot5}=\frac{4}{25}.

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 13:52

Nu får jag såhär istället (det röda) vart gör jag fel...?

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 19 nov 2020 14:07 Redigerad: 19 nov 2020 14:08

men vad händer i sista stegen? du har ju 545 och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 19 nov 2020 14:14 Redigerad: 19 nov 2020 14:17

Det gäller inte att 2+54=562+\sqrt{54}=56, det gäller inte heller att 2-54=-522-\sqrt{54}=-52.

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 14:28
Dracaena skrev:

men vad händer i sista stegen? du har ju 545 och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.

ok blir 565 men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...

Moffen 1875
Postad: 19 nov 2020 14:35 Redigerad: 19 nov 2020 14:35
mattegeni1 skrev:
Dracaena skrev:

men vad händer i sista stegen? du har ju 545 och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.

ok blir 565 men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...

Jodå såklart det finns, talet 56\sqrt{56} multiplicerat med sig självt blir 5656.

mattegeni1 3231
Postad: 19 nov 2020 14:39
Moffen skrev:
mattegeni1 skrev:
Dracaena skrev:

men vad händer i sista stegen? du har ju 545 och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.

ok blir 565 men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...

Jodå såklart det finns, talet 56\sqrt{56} multiplicerat med sig självt blir 5656.

ja det vet jag men jag tänkte mig heltal.... men då får jag fortfarande talet 565

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 19 nov 2020 15:24 Redigerad: 19 nov 2020 15:54
mattegeni1 skrev:

ok blir 565 men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...

Nej du kan inte addera in ett tal under rotenur-tecknet på det sättet.

Det gäller att 25+545=2+5451,9\frac{2}{5}+\frac{\sqrt{54}}{5}=\frac{2+\sqrt{54}}{5}\approx1,9

Svara
Close