Y=10+4t-5t^2
Jag förstår inte fråga b) vad menar dom med att hon vänder och hur högt alltså hon hoppar ju från 10 mer och rakt in i vattnet då vad menas med att hon vänder?
Hon hoppar från tornet: En liten stund färdas hon uppåt, sen börjar hon falla nedåt. Att hon "vänder" betyder alltså att riktningen ändras från uppåt till nedåt, vilket händer när hon är som högst.
När man utför ett simhopp gör man ett litet hopp. Du kan säkert hitta någon video på nätet.
Men i detta fall har du ju formeln. Testa att sätta in t.ex t=0,5 och se om höjden blir mer än 10m.
Skaft skrev:Hon hoppar från tornet: En liten stund färdas hon uppåt, sen börjar hon falla nedåt. Att hon "vänder" betyder alltså att riktningen ändras från uppåt till nedåt, vilket händer när hon är som högst.
vadå färdas uppåt.... hon faller ju neråt vilket jag förstår sen fattar jag inte vad dom menar med att det vänder att hon går upp igen och klättrar upp i stegen för att hoppa igen är det de dom menar jag förstår inte riktigt :/
Först uppåt, sedan nedåt.
Så här alltså:
Yngve skrev:Först uppåt, sedan nedåt.
Så här alltså:
Tack nu förstår jag :)
Yngve skrev:Först uppåt, sedan nedåt.
Så här alltså:
Jag förstår inte vad jag gör för fel på b)
Om du ritar upp grafen så förstår du nog vad man menar.
Smaragdalena skrev:Om du ritar upp grafen så förstår du nog vad man menar.
Ja men jag förstår inte hur de blir fel i kvadratkompletteringen när jag försöker räkna fram nollpunkterna ?
Vad har dina beräkningar med uppgift b (eller c) att göra? Det verkar som om du räknar ut när Mia är 10 m över vattenytan, men det frågar man inte efter.
Vilken är Mias hastighet uppåt just när hon vänder?
Smaragdalena skrev:Om du ritar upp grafen så förstår du nog vad man menar.
Jag försöker räkna c) men jag vet inte vart jag gör fel?
Du gör flera fel i uträkningarna.
- Rad 5: Du skriver och räknar med istället för i kvadratkompletteringen.
- Rad 10: Du räknar som om vore lika med , vilket inte stämmer .
- Rad 13 & 14: Summeringen i högerledet är fel, du glömmer rotenur-tecknet i sista termernas nämnare.
- Rad 14: -5/5 är lika med -1, inte 0.
Yngve skrev:Du gör flera fel i uträkningarna.
- Rad 5: Du skriver och räknar med istället för i kvadratkompletteringen.
- Rad 10: Du räknar som om vore lika med , vilket inte stämmer .
- Rad 13 & 14: Summeringen i högerledet är fel, du glömmer rotenur-tecknet i sista termernas nämnare.
- Rad 14: -5/5 är lika med -1, inte 0.
ok men (2/5)2 blir väll fortfarande 4/5? (2/5)^2= 2/5+2/5= 4/5?
mattegeni1 skrev:
ok men (2/5)2 blir väll fortfarande 4/5? (2/5)^2= 2/5+2/5= 4/5?
Nej du blandar ihop det.
Du kan se "upphöjt till" som en upprepad multiplikation. Exempel .
Det du tänker på är multiplikation, som vi kan se som en upprepad addition. Exempel .
Det gäller alltså att .
Nu får jag såhär istället (det röda) vart gör jag fel...?
men vad händer i sista stegen? du har ju och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.
Det gäller inte att , det gäller inte heller att .
Dracaena skrev:men vad händer i sista stegen? du har ju och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.
ok blir men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...
mattegeni1 skrev:Dracaena skrev:men vad händer i sista stegen? du har ju och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.
ok blir men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...
Jodå såklart det finns, talet multiplicerat med sig självt blir .
Moffen skrev:mattegeni1 skrev:Dracaena skrev:men vad händer i sista stegen? du har ju och sedan försvinner roten när du ska addera 2/5.
ok blir men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...
Jodå såklart det finns, talet multiplicerat med sig självt blir .
ja det vet jag men jag tänkte mig heltal.... men då får jag fortfarande talet
mattegeni1 skrev:
ok blir men det finns fortfarande inget tal multiplicerat med sig själv som blir 56...
Nej du kan inte addera in ett tal under rotenur-tecknet på det sättet.
Det gäller att