25 svar
246 visningar
mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 10:35

X^4-2x^2-3=0

Jag fattar inte på slutet hur roten ur -1 kan bli -3? 

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 10:50 Redigerad: 17 sep 2020 10:54

Här är två fel:

  1. Du glömde ±\pm
  2. Du skrev 2\sqrt{2} istället för 22.
Teraeagle 21049 – Moderator
Postad: 17 sep 2020 10:50

Ett spaminlägg raderat. /Mod

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 10:57
Yngve skrev:

Här är två fel:

  1. Du glömde ±\pm
  2. Du skrev 2\sqrt{2} istället för 22.

jag fattar inte ska man ALLTID skriva ± efter man dragit roten ur ett tal? så det ska stå ±2? när ska man ha kvar rottecken är det när det är ett tal som inte går dra roten ur tex 5? då har man kvar rottecken? ska man alltid ha ±5 tex efter man tagit roten ur eller när ska man ha kvar rottecken och plus minustecken kvar?

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 12:43 Redigerad: 17 sep 2020 12:43
mattegeni1 skrev:

jag fattar inte ska man ALLTID skriva ± efter man dragit roten ur ett tal? så det ska stå ±2? när ska man ha kvar rottecken är det när det är ett tal som inte går dra roten ur tex 5? då har man kvar rottecken? ska man alltid ha ±5 tex efter man tagit roten ur eller när ska man ha kvar rottecken och plus minustecken kvar?

Se svar i din andra tråd.

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 12:56
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

jag fattar inte ska man ALLTID skriva ± efter man dragit roten ur ett tal? så det ska stå ±2? när ska man ha kvar rottecken är det när det är ett tal som inte går dra roten ur tex 5? då har man kvar rottecken? ska man alltid ha ±5 tex efter man tagit roten ur eller när ska man ha kvar rottecken och plus minustecken kvar?

Se svar i din andra tråd.

Jag kommer inte längre fram hur tar jag roten ur ett negativt tal? 

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 13:00

Det går om vi använder komplexa tal.

Känner du till dem?

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 13:22
Yngve skrev:

Det går om vi använder komplexa tal.

Känner du till dem?

har läst men förstår inte snälla kan du dra ett exempel på -1 ? hur man gör?

joculator 5289 – F.d. Moderator
Postad: 17 sep 2020 13:26

Läs det som yngve länkar till. Säg till om det är något av det som du inte förstår.

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 14:45 Redigerad: 17 sep 2020 15:32
mattegeni1 skrev:

har läst men förstår inte snälla kan du dra ett exempel på -1 ? hur man gör?

Det komplexa talet ii har den egenskapen att i2=-1i^2=-1.

Det betyder att -1=i\sqrt{-1}=i

Med hjälp av det kan vi beräkna roten ur alla negativa tal, t.ex:

EDIT - rättat skrivfel

-4=4·(-1)=4·-1=\sqrt{-4}=\sqrt{4\cdot (-1)}=\sqrt{4}\cdot\sqrt{-1}=

=42·i=42i=\cancel{4}2\cdot i=\cancel{4}2i.

-7=7·(-1)=7·-1=\sqrt{-7}=\sqrt{7\cdot (-1)}=\sqrt{7}\cdot\sqrt{-1}=

=7·i=i7=\sqrt{7}\cdot i=i\sqrt{7}.

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 15:05
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

har läst men förstår inte snälla kan du dra ett exempel på -1 ? hur man gör?

Det komplexa talet ii har den egenskapen att i2=-1i^2=-1.

Det betyder att -1=i\sqrt{-1}=i

Med hjälp av det kan vi beräkna roten ur alla negativa tal, t.ex:

-4=4·(-1)=4·-1=4·i=4i\sqrt{-4}=\sqrt{4\cdot (-1)}=\sqrt{4}\cdot\sqrt{-1}=4\cdot i=4i.

-7=7·(-1)=7·-1=7·i=i7\sqrt{-7}=\sqrt{7\cdot (-1)}=\sqrt{7}\cdot\sqrt{-1}=\sqrt{7}\cdot i=i\sqrt{7}.

4=2  dvs 2x2=4 blir det inte 2i ?

och varför är rottecken kvar för 7 men inte för 4?

Laguna Online 30472
Postad: 17 sep 2020 15:20

Litet misstag bara, visst ska det bli 2i.

Det andra fick du svar på här: https://www.pluggakuten.se/trad/regler-for-kvadratkomplettering/ 

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 15:34
mattegeni1 skrev:

4=2  dvs 2x2=4 blir det inte 2i ?

Tack, bra fångat!

Det var ett slarvfel från min sida, jag har korrigerat det nu

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 16:19

Jag har försökt lösa den nu får bara fram tre lösningar vad ska fjärde lösningen vara? 
sen i facit står det bara två lösningar x1=3 och x2=-3 jag blir förvirrad på pluggakuten skrev flera lärare att man ska svara med 4 lösningar men i facit står det 2? Hur ska jag svara och hur får jag fram fjärde lösning?

anonymouse 214
Postad: 17 sep 2020 16:39 Redigerad: 17 sep 2020 17:12
mattegeni1 skrev:

Jag har försökt lösa den nu får bara fram tre lösningar vad ska fjärde lösningen vara? 
sen i facit står det bara två lösningar x1=3 och x2=-3 jag blir förvirrad på pluggakuten skrev flera lärare att man ska svara med 4 lösningar men i facit står det 2? Hur ska jag svara och hur får jag fram fjärde lösning?

Det ska bara finnas 2 lösningar, x1 =3 och x2 =-3. Det du har skrivit i xär ett imaginärt tal vilket ska inte tas med i svaret. När man svarar ska man endast svara med reella lösningar. 

Då vi har t=-1 ger negativt tal under rottecken så saknas det lösningar. Vi har då bara 2 lösningar på x.

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 16:40 Redigerad: 17 sep 2020 16:43

Det finns fyra lösningar, två reella och två komplexa.. Hur många av dem du ska ange beror på hur frågan är ställd.

Kan du ladda upp en bild av själva uppgiften? Vilken bok, vilket kapitel är den från?

Laguna Online 30472
Postad: 17 sep 2020 16:41

Tydligen var det meningen att x skulle vara reellt, och då är bara 3 och -3 lösningar.

(Skriv inte indexen för dina x upptill, då tror man att de är exponenter.)

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 17:09

Din lösning innehåller ganska många felaktigheter. Jag har markerat dem i denna bild:

  • A - det ska vara ±\pm.
  • B - det ska vara 3\sqrt{3}, inte 33.
  • ? - här förstår jag inte. Det du skriver betyder att -1=-1-1\sqrt{-1}=\sqrt{-1}\sqrt{-1}, vilket inte stämmer.
Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 17:15 Redigerad: 17 sep 2020 17:16

Här är ett förslag på en lösning.

Läs noga igenom, fråga om allt du inte förstår.

Försök sedan att skriva dina egna lösningar på samma sätt.

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 17:50
Yngve skrev:

Här är ett förslag på en lösning.

Läs noga igenom, fråga om allt du inte förstår.

Försök sedan att skriva dina egna lösningar på samma sätt.

Jag förstår allt förutom det sista, varför blir det inte x3=i1 och x4=i-1  ska man inte ta i multiplicerat talet? 

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 17:51
Yngve skrev:

Här är ett förslag på en lösning.

Läs noga igenom, fråga om allt du inte förstår.

Försök sedan att skriva dina egna lösningar på samma sätt.

sen undrar jag också, i boken och facit har dom bara svarat med x1 och x2 på exempeln och i facit är det säkert att vi ska Svara med 4 lösningar? 

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 17:53 Redigerad: 17 sep 2020 17:58

mattegeni1 skrev:
Jag förstår allt förutom det sista, varför blir det inte x3=i1 och x4=i-1  ska man inte ta i multiplicerat talet? 

Nej det är -1\sqrt{-1} som.är lika med ii.

Alltså är 

-1=i\sqrt{-1}=i

och

--1=-i-\sqrt{-1}=-i

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 17:55
Yngve skrev:

Nej det är -1\sqrt{-1} som.är lika med ii.

Alltså är 

-1=i\sqrt{-1}=i

och

--1=-i-\sqrt{-1}=-i

ok så man svarar inte med 2 st i utan bara ett i alltså inte i x i ?

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 17 sep 2020 17:56
mattegeni1 skrev:

sen undrar jag också, i boken och facit har dom bara svarat med x1 och x2 på exempeln och i facit är det säkert att vi ska Svara med 4 lösningar? 

Den frågan har jag redan besvarat här.

mattegeni1 3231
Postad: 17 sep 2020 17:58
Yngve skrev:
mattegeni1 skrev:

sen undrar jag också, i boken och facit har dom bara svarat med x1 och x2 på exempeln och i facit är det säkert att vi ska Svara med 4 lösningar? 

Den frågan har jag redan besvarat här.

det står bara lös ekvationerna då ska jag svara med 4 lösningar? men i facit har dom angett 2 lösningar?
har jag förstått rätt alla tal som man använder i är komplexa tal och alla tal som man inte använder i är reella ? reella= dvs kan vara positiv och negativ tal

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 17 sep 2020 19:17

Om det är en fjärdegradsekvation  har den alltid exakt 4 lösningar (fast några av dem kan vara lika). När du läser Ma3 förväntas du veta att alla komplexa tal tal kan skrivas på formen a+bi där a och b är reella tal, och att de (komplexa) tal där b=0 är reella.

Svara
Close