10 svar
73 visningar
eddberlu behöver inte mer hjälp
eddberlu 1816
Postad: 13 feb 21:44

vt grafer

Hade rätt på A och C men fel på B. Hur kommer det sig att B är maximal inbromsning? I mitt huvud fick jag för mig att man bromsar in som mest precis innan A eftersom man då börjar köra tillbaka? Konstigt jag vet.. 

Är det B för att då är såklart hastigheten mätt i m/s 0 dvs man har helt stannat? Tänker jag rätt då?


 Nä, du tänker fel. I A har vagnen nått toppfart, och börjar minska. Den vänder när v byter tecken.

Maximal inbromsning = maximal retardation.

Du ska titta på storleken på dv/dt, dvs tangentens lutning i vt-grafen. 

eddberlu 1816
Postad: 14 feb 10:24

maximal retardation är dvs att den står still?

Retardation är negativ acceleration, dvs när är tangentens lutning i vt-grafen som störst negativ?

eddberlu 1816
Postad: 14 feb 10:36

Okej, så i B är det maximal inbromsning hela vägen till punkt A då den stannar och sedan börjar rulla igen?


JohanF Online 5373 – Moderator
Postad: 14 feb 13:02 Redigerad: 14 feb 13:04

Det som förvirrar dig är kanske samma sak som förvirrade mig. Maximal inbromsning betyder INTE att accelerationen är maximalt negativ. Utan maximal inbromsning är att accelerationen är maximal SAMTIDIGT som accelerationen är MOTRIKTAD hastigheten. (dvs om hastigheten har samma tecken som accelerationen, så bromsar ju inte vagnen, utan den ökar ju istället farten).

Det betyder att inbromsningen är maximal vid tidpunkten B, men i ögonblicket efter tidpunkten B är accelerationen maximal eftersom vagnen ökar farten åt andra hållet.

eddberlu 1816
Postad: 14 feb 13:10

Tror jag blev mer förvirrad nu tyvärr. Hur kan acceleration vara motriktad hastigheten?

eddberlu 1816
Postad: 14 feb 13:11

Eller jo tror jag fattar nu, isch åtminstone. "Det betyder att inbromsningen är maximal vid tidpunkten B, men i ögonblicket efter tidpunkten B är accelerationen maximal eftersom vagnen ökar farten åt andra hållet." känns tydligt. 

JohanF Online 5373 – Moderator
Postad: 14 feb 13:39 Redigerad: 14 feb 13:40

Vi kan försöka tänka på ett annat, kanske mer bekant scenario, än vagnen. Harmonisk rörelse. Eftersom vagnens hastighet ser ut att kunna modelleras med en sinusfunktion, precis som en massa som hänger i en fjäder.

dvs harmonisk svängning:

v(t)=sin...

a(t)=dv/dt=cos....

Punkten A är när hastigheten är maximal, dvs massa passerar jämviktsläget (antingen påväg upp eller påväg ner). Punkten B är när massan når sitt vändläge. Alldeles före vändläget så bromsas massan in maximalt av kraften från fjädern, men just när den passerat ändläget och byter riktning, så kommer precis samma fjäderkraft att accelerera massan maximalt mot jämviktsläget igen.

 

Hänger du med? Blev det lättare att tänka, eller bara mer förvirrande?

dvs på väg från jämviktläget mot ändläget så bromsas massan, eftersom accelerationen (fjäderkraften) är motsatt riktad jämfört med hastigheten, därmed minskar farten (hastighetens absolutbelopp). På väg från ändläget mot jämviktsläget, är accelerationen (fjäderkraften) fortfarande riktad åt samma håll som under inbromsningen, men eftersom det numera är samma riktning som hastigheten så ökar farten.

eddberlu 1816
Postad: 15 feb 10:45

Hittade någon youtube-genomgång som berör detta så är lite klarare nu åtminstone. Är visuell av mig så just med sådana här kan jag ha svårt att förstå textbaserade förklaringar.. Stort tack dock för hjälpen! 

Svara
Close