Jättebra Päivi!
Du har tänkt och räknat helt rätt.
Om du vill kan du använda konjugatregeln på nämnaren , alltså
, men det går också bra att räkna som du gjort.
Bra Päivi!
Jag har ju varit på dig som en hök den senaste tiden och i stort sett endast haft åsikter och påpekanden om både små och stora fel.
Ibland har jag känt mig som värsta gnällpellen och en "PluggAkutare from hell".
Därför är det jättekul att se en uträkning som är korrekt, klar och tydlig och med alla parenteser i givakt på sina rätta platser!
Du måste lära hantera människor på rätt sätt Yngve! Sådan kan du inte vara!!!!!
Päivi skrev :Du måste lära hantera människor på rätt sätt Yngve! Sådan kan du inte vara!!!!!
Men vad menar du Päivi?
Det här var ju ett inlägg med beröm åt dig.
I det skrev jag, lite på skämt, att jag ibland har känt mig som en "PluggAkutare från hell", inte att jag är det.
Tycker du att jag är det?
Nej det tycker jag inte.
Läs de tre allra första raden, vad du skrev där.
Päivi skrev :Nej det tycker jag inte.
Läs de tre allra första raden, vad du skrev där.
Ja, där skrev jag:
Bra Päivi!
Jag har ju varit på dig som en hök den senaste tiden och i stort sett endast haft åsikter och påpekanden om både små och stora fel.
Ja, men det har vi ju pratat om flera gånger, och du har tidigare hela tiden tyckt att det är bra att jag gör det. Och för mindre än en vecka sedan så var du med på att jag skulle bli ännu mer petig.
Se min kommentar här och ditt svar här. Är det alltså något som har ändrats nu?
Men nu tycker du att jag därför behöver lära mig att hantera människor på rätt sätt?
Jag måste tyvärr säga att jag förstår ingenting alls just nu.
Det enklaste är nog helt enkelt att du bara beskriver på vilket sätt du vill ha hjälp.
Det är bra att tala om, om jag har ex missat parenteser. När det kommer en besvärlig uppgift som jag ser att den här får jag inte rätt och ser att någonstans är fel. Jag vill bli tillrättat på det med en gång. Sedan kan det hända att jag kan gå vidare därifrån som jag inte vet om jag klarar av det. Någon gång kan det vara så att det klarar jag inte alls av om det är något speciellt med den uppgiften. När min sambo skulle berätta om någon uppgift sade jag till honom. Nu räcker det. Nu fortsätter jag själv. Han tittade på tv och jag sysslade med matte . Han såg att jag inte frågade hjälp av honom. Så fort jag kom till c uppgifter, där började det ta emot. Han visste precis, när han skulle få hjälpa mig. Många av c uppgifterna klarade jag av, men sedan fastnade jag.
Jag skulle inte vara med i pluggakuten idag om han skulle finnas i liv.
Allt som är nytt. Det är inget jag kan. Kan veta lite början till något håll.
Päivi skrev :Det är bra att tala om, om jag har ex missat parenteser. När det kommer en besvärlig uppgift som jag ser att den här får jag inte rätt och ser att någonstans är fel. Jag vill bli tillrättat på det med en gång. Sedan kan det hända att jag kan gå vidare därifrån som jag inte vet om jag klarar av det. Någon gång kan det vara så att det klarar jag inte alls av om det är något speciellt med den uppgiften. När min sambo skulle berätta om någon uppgift sade jag till honom. Nu räcker det. Nu fortsätter jag själv. Han tittade på tv och jag sysslade med matte . Han såg att jag inte frågade hjälp av honom. Så fort jag kom till c uppgifter, där började det ta emot. Han visste precis, när han skulle få hjälpa mig. Många av c uppgifterna klarade jag av, men sedan fastnade jag.
Jag skulle inte vara med i pluggakuten idag om han skulle finnas i liv.
Allt som är nytt. Det är inget jag kan. Kan veta lite början till något håll.
Jag tolkar det du skriver så här:
- Du vill att vi direkt pekar på vad som är fel i dina uträkningar. Stämmer det?
- Du vill inte att vi hjälper dig att själv hitta vad som är fel. Stämmer det?
Ett stämmer.
Jag ställer därefter frågor varifrån kommer det. Då vill jag ha förklaring. Jag behöver inte nöja med det. Är det sådant jag inte riktigt begriper. Då ställer jag fråga med en gång. Det tycker jag ger mer.
Det kan vara så att jag är ute efter helt fel spår och då kan jag inte hitta någonting. Får jag veta, kan det bli tillrättat med en gång. Då kan det sätta sig till nästa gång. Jag vill få reda på, vad som är snett. Det finns så mycket olika regler, när det gäller trigonometriska identiter. Ibland får man blocka från andra ledet saker och ting. Det är där det kniper hos mig. Jag kan inte veta allt vad får man göra och inte får göra.
OK, men om vi säger så här istället:
Vad är det du vill ändra på, vad är det med den hjälp du får idag som du tycker inte är bra?
OBS! Detta är en uppriktigt menad fråga, inte ironisk.
Jag tänker aldrig på ironi i något sammanhang.
Jag är inte sådan själv. Det viktiga är jag får veta vad som är fel och hur kan jag tänka mig fortsätta därifrån.
Jag vill veta. Var jag gör fel någonstans och blir tillupprättad därifrån. Får jag någon början därifrån kan det hända att jag kanske klarar av till slutet, men det vet inte jag.
Allt som är helt nytt som jag inte är van vid. Då klarar jag inte av ens A uppgifter. Det kommer senare.
Var räknar du de större felen som jag har gjort?
Jag är osäker med trigonometri och särskild trigonometriska identiter. Jag kan många sådana, men inte alla och särskild c uppgifter.
Jag kan inte gissa mig fram saker som är nytt för mig. Om det är något speciellt med någon uppgift vill jag bli påpekad och förklarat.
Päivi skrev :Var räknar du de större felen som jag har gjort?
Jag räknar inte de fel du gör Päivi.
Jag förstod inte riktigt om det är något du vill ändra på eller inte.
Jag somnade bort och vaknade, när min papegoja gnällde.
Igår fixade de min balkong och idag ska det bli fönster byte. Det är inget jag tycker om. Jag har ingen lust hjälpa till med sådant, när jag vill hålls på med matten.
------------
Nu fortsätter vi om matten här.
Jag tycker att du Yngve gör lite mera som jag vill, men gissningar är inget jag gillar särskild det som är nytt. Allt som är nytt är svårt i början och då gör man hel del fel. När man har lärt det, då sitter det i.
Jag kan ha en uppgift som jag har konstaterat att nu har jag kommit snett med. Vad gör jag för fel nu? Då kanske måste jag radera den biten därifrån eftersom den leder inget vart. Därifrån vill jag bli upprättad och kunna hjälpa därifrån åt rätta hållet. Det kan hända att jag kan gå vidare, men det kan också vara så att uppgiften är mera besvärligare att jag fortfarande fastnar.
Man känner lite rädsla att man har glömt och det beror på min sambo. Man känner av att man har en hinna som stoppar upp. Matte. 3 c fram till derivata plus början av trigonometri har jag läst förra året. Jag var väldigt van förklara till min sambo, hur jag tänkte. Han gjorde rätt med mig och har gjort hela tiden. Han visste precis vad jag kunde och var jag behövde ha hjälp.
Vill du inte lära dig att klara dig själv? Vill du bli vallad som ett får av en fårhund och få reda på precis vad du har gjort för fel, eller vill du lära dig att kunna lösa uppgifterna utan att någon håller dig i handen och pekar?
Det är bra det men det måste göras på rätt sätt. Det finns många olika sätt göra sådant här. Det har jag konstaterat.
Jag kan bli osäker, när det finns massor med olika sätt.
Visst vill jag lära det.