Visa att
Hej, när jag gör den här visa att uppgiften ska jag väl göra om v.l så den ser ut som h.l? För när jag fråga en lärare sa han att jag får använda mig av båda leden och multiplicera tillsammans medan en tidigare lärare har sagt att man inte får göra det.
Hur ser det ut om du gör som du tänkte?
Laguna skrev:Hur ser det ut om du gör som du tänkte?
Jag kvadrerade vänster led och fastnade. Så ska man använda sig av båda leden i en visa att uppgift?
Jag tänkte att du kunde multiplicera båda sidorna med högersidans nämnare.
Du kan kvadrera bägge leden så ser du att det blir samma sak.
1. kvadrera bägge led för att få bort kvadratroten.
2. räkna ut vad det blir kvar när du gjort detta. Vad blir kvar på nämnare och täljare.
3. Nu borde du se att blir samma sak på bägge sidor, dvs samma värde. Då måste bägge (ursprungliga) led ha samma värde.
Laguna skrev:Jag tänkte att du kunde multiplicera båda sidorna med högersidans nämnare.
Skulle också rekommendera att multiplicera med konjugatet. När man kvadrerar kan s.k. falska rötter dyka upp p.g.a. av att:
Är det inte snyggare att förlänga det vänstra uttrycket med konjugatet och då få det högra uttrycket?
Eftersom det givna inte är en ekvation som ska lösas.
Jo, det är snyggare.
Uppgiften borde inte heller vara formulerad så att den ser ut som en ekvation.
Det är lätt att förledas till uttryck som VL och HL
Vi vet ju ännu inte om likhet gäller.
A = (vänstra uttrycket)
B = (hägra uttrycket)
Visa att A = B
(t ex genom att visa att A/B = 1 )