Första steget ser inte korrekt ut, det gäller att
Sedan fortsätter man här ifrån.
Det är nog lättare att se hur du ska gå till väga om du skriver uttrycken med samma nämnare på rad 2, på samma bråkstreck d.v.s, innan du multiplicerar ihop faktorerna i nämnaren, så att du kan se om något går att förkorta bort. Som du nog redan vet är detta ett vanligt trick till denna typen av uppgifter.
Vi multiplicerar alltså inte ihop faktorerna i nämnaren till utan behåller den som den är, sedan är det bara att beräkna vad du får i täljaren!
Härifrån är det väldigt lätt att nå fram till svaret. :)
Edit: ser inget fel i första steget förövrigt, det ser ju rätt ut för att få fram MGN?
Du verkar ha kommit långt med att lära dig formeleditorn! Mitt svar i din andra tråd ser ut att vara helt onödigt. Tack för att du gör det här, det kommer att göra det mycket lättare för oss som vill hjälpa dig!
Jag är antagligen sömnig, eftersom jag inte är uppmärksam på saker.
Det är lättare se allt, när man kan skriva så här som jag gör. Snart får man vana skriva på det här viset. Lite övning ytterligare. Går det snabbare.
Nu förstår jag inte dig Stokastisk.
Nämnaren är konstig hos dig. Vi har plus tecken där mellan och nämnaren måste vara liknämnigt hos båda bråken.
Ja, jag misstog mig när jag sa att du gjorde fel i första steget. Men jag tror att det ändå lättare att göra så som jag gjorde. Notera att jag bara förlänger första bråket med . När jag gör det och använder konjugatregeln i nämnaren så ser man att bråken har fått samma nämnare.
Jag är inte van vid det sättet. Har man plus tecken måste båda bråken ha samma nämnare.
Jovisst, om du ska addera ihop dom så ska är det lämpligt att få dom på samma nämnare. Men är du med på att om jag förlänger med så får man bråket ?
Jo, det är jag. Jag är inte van vid det sättet. Det kan förvirra mig i andra sammanhang och då vill jag helst följa efter samma mall.
Päivi skrev :Jo, det är jag. Jag är inte van vid det sättet. Det kan förvirra mig i andra sammanhang och då vill jag helst följa efter samma mall.
Där tror jag att du satte fingret på precis vad som är ditt problem! Du vill ha en och samma mall som du kan följa i alla sammanhang, men man måste titta på sammanhanget och se efter vad det är som behöver göras just den här gången.
I alla fall blir det fel på tredje raden nedanför "VL = " i ditt startinlägg, när du börjar sära på "ordet" cos och dess argument. Man skriver aldrig bara cos i en matteuppgift, alltid cos a eller cos x eller cos (v+180), exempelvis.
Stokastisk
Du hade plockat bort i andra bråkets nämnare ett av cos(v), där det står (1- cos ^2(v) och satt en av vinklarna i det andra bråkets täljare.
Då har man möjlighet använda konjugat regeln i nämnaren.
Man får 2 i täljaren. Använder man konjugat regeln i nämnaren och byter ut det, så man nämnarens svar som finns i HL.
Bra sätt för att kunna använda konjugat regel på direkten.
Tack för detta Stokastisk
Päivi skrev :Jo, det är jag. Jag är inte van vid det sättet. Det kan förvirra mig i andra sammanhang och då vill jag helst följa efter samma mall.
Jag vill bara flika in att jag tror faktiskt att du missar att man gör exakt samma sak i detta fall som du alltid brukar göra. Men det kanske inte är lika uppenbart. "Regeln" man följer är att få bråken liknämniga innan man adderar dom, om man ska ha någon regel (eller mall) så bör den endast vara formulerad så här.
Oftast när sådant här dyker upp och folk tycker att dom inte gör samma sak som dom brukar göra, så är det för att dom tänker för "smalt" när dom tänker på hur dom brukar göra, bara man ser det lite bredare så ser man att man faktiskt gör samma sak som man alltid brukar.
Exakt hur man får dom liknämniga får man tänka efter på fall till fall, och lite idéer på hur man får dom liknämniga lär man sig genom att göra olika uppgifter.
Därför ska man träna från olika böcker. Det kan komma en hel del nytt som man får lära sig. Titta bara på en bok hjälper inte. Man får lära mycket, när man studerar flera böcker. Jag tittar på flera böcker. Känner jag mig osäker, måste jag träna ännu mera.
Det är ingen dum idé att nyansera sitt lärande, men när det kommer till dessa uppgifter brukar det oftast finnas något trigonometriskt knep eller samband (t.ex. trigonometriska 1:an, additionsformlerna) som man ska använda sig av för att komma fram till svaret, enhetscirkeln kan också vara väldigt hjälpsam för liknande problem. Varför dessa samband finns eller fungerar är dock helt klart värt att lära sig mer om man tycker det är intressant! :)
Jag skaffar ganska många låne böcker och tittar genom en hel del. Jag vill gärna köpa den här boken. Den har utgått från sortimentet. Har letat den från internet om det finns någon annanstans att få tag på den. Jag har läst två och halv serie av den här serien och tycker bra om den. Den hjälper mycket. Sedan måste man öva mycket för att det ska sätta sig.
Vet inte om någon redan skrivit detta, men det enklaste är nog att endast förlänga vänsterledets första term med (1 - cos(v)).
Då kan du med hjälp av konjugatregeln skriva om första termens nämnare så att den blir samma som andra termens nämnare. Nu liknämnigt, sätt på gemensamt bråkstreck, förenkla täljaren och skriv om nämnaren med hjälp av trigonometriska ettan.
Sen är du klar.
EDIT - Ser nu att Stokastisk föreslagit just detta
Jag har förstått detta. Det var nytt för mig.