Vinklar
Hej!
Jag behöver hjälp med denna uppgift:
3017
Hugo tittar på en flaggstång som han inte vet längden på. Klockan 12.00 mäter han längden på skuggan till 6 m och vinkeln mellan slutet på skuggan och flaggstångens topp till 60°. Rita en bild av flaggstången med skugga. Låt 1 cm på bilden motsvara 1 m i verkligheten.
a Hur hög är flaggstången?
b Om Hugo väntar till lite senare på dagen då vinkeln mellan slutet på skuggan och flaggstångens topp är 45° är det lätt att bestämma höjden på flaggstången utan att rita. Förklara.
Tack i förhand
Smaragdalena skrev :Rita!
Jag behöver hjälp med a-delen. Jag har försökt att rita men det har itne gått så bra för jag vet inte hur jag ska lösa själva uppgiften. Skuggan är ju 6m vilket gör att jag ska rita skuggan som 6 cm, så hur kommer jag kunna ta reda på flaggans längd.
Mvh
Du lösera-delen genom att rita en triangel. Du vet ju vinkeln också, och så kan du räkna med att flaggstången står lodrätt, så den vinkeln är 90 grader. Om du ritar en triangel där den korta sidan är 6 cm, en vinkel är 60, en är 90 och den tredje är 30 grader så kan du mäta i bilden. Det går att räkna ut detta också, men det är nog över åk7-nivå. (Det handlar om Pythagoras sats.)
Smaragdalena skrev :Du lösera-delen genom att rita en triangel. Du vet ju vinkeln också, och så kan du räkna med att flaggstången står lodrätt, så den vinkeln är 90 grader. Om du ritar en triangel där den korta sidan är 6 cm, en vinkel är 60, en är 90 och den tredje är 30 grader så kan du mäta i bilden. Det går att räkna ut detta också, men det är nog över åk7-nivå. (Det handlar om Pythagoras sats.)
Ok, så jag ska svara hur lång flaggan är i cm och inte meter eller ska jag skriva att flaggstången är 8,1 m lång. OBS. När jag ritade flaggstången så var den 8,1 cm lång
Mvh
Då har du ritat fel. Din vinkel som borde vara 60 grader måste vara knappt 54 grader om du får det svaret.
Jag raderade just din dubbelpost. Det är inte tillåtet att ha två trådar om samma fråga. /moderator
Smaragdalena skrev :Jag raderade just din dubbelpost. Det är inte tillåtet att ha två trådar om samma fråga. /moderator
Ok, tack, men jag trode att man inte fick ha två frågor i ett inlägg
mvh
Smaragdalena skrev :Då har du ritat fel. Din vinkel som borde vara 60 grader måste vara knappt 54 grader om du får det svaret.
Ok, ska jag använda en gradskiva när jag ritar eller ska jag uppskatta?
Mvh
Naturligtvis skall du använda gradskiva. Hur skulle du annars kunna rita en vinkel som är 60 grader?
Smaragdalena skrev :Naturligtvis skall du använda gradskiva. Hur skulle du annars kunna rita en vinkel som är 60 grader?
Ok! Men hur ska jag lösa B uppgiften.
På samma sätt. Rita! Det är något särskilt med en triangel med vinklarna 45, 45 och 90 grader.
Smaragdalena skrev :På samma sätt. Rita! Det är något särskilt med en triangel med vinklarna 45, 45 och 90 grader.
Är att det blir en likbent triangel.
Ja, att den är likbent och rätvinklig. Om du mäter upp skuggan och den är 10 m lång, hur hög är då flaggstången?
Smaragdalena skrev :Ja, att den är likbent och rätvinklig. Om du mäter upp skuggan och den är 10 m lång, hur hög är då flaggstången?
10m, men jag förstår inte varför.
Mvh
En 45-45-90-triangel brukar kallas "en halv kvadrat". I en kvadrat är ju alla sidorna lika långa. Hjälper det dig?
Smaragdalena skrev :En 45-45-90-triangel brukar kallas "en halv kvadrat". I en kvadrat är ju alla sidorna lika långa. Hjälper det dig?
Men sidorna är inte lika långa i denna triangeln.
Mvh
Inte alla tre, men två av dem. Rita till en likadan triangel, den längsta sidan mot den längsta sidan, så får du fram kvadraten.
Smaragdalena skrev :Inte alla tre, men två av dem. Rita till en likadan triangel, den längsta sidan mot den längsta sidan, så får du fram kvadraten.
Jaha, tack ska du ha för hjälpen!
Mvh