Vinkelgivare i bil
Kan någon kort förklara vad en vinkelgivare är och hur den fungerar?
Det finns flera olika sorters vinkelgivare i bilar som t.ex.
1. Mäter motorns varvtal.
2. Givare från vilken man beräknar fordonets hastighet.
3. Mäter karossens lutningar som en av terräng-körnings-systemet
4. Mäter karossens vinkelacceleration som en del i anti-sladd-systemet.
5. Mäter hjulens vinkelhastighet som en del i anti-sladd-systemet och anti-spinn-systemet samt även backstart-systemet (hill hold control) och "launch control system" (på svenska....?)
Affe Jkpg skrev :Det finns flera olika sorters vinkelgivare i bilar som t.ex.
1. Mäter motorns varvtal.
2. Givare från vilken man beräknar fordonets hastighet.
3. Mäter karossens lutningar som en av terräng-körnings-systemet
4. Mäter karossens vinkelacceleration som en del i anti-sladd-systemet.
5. Mäter hjulens vinkelhastighet som en del i anti-sladd-systemet och anti-spinn-systemet samt även backstart-systemet (hill hold control) och "launch control system" (på svenska....?)
Tack!
Vinkelgivaren som mäter motorns varvtal, hur fungerar det när den gör det? Vet du vart man kan läsa mer om detta, och dessutom få se något kretsschema eller så?
ravash skrev :Affe Jkpg skrev :Det finns flera olika sorters vinkelgivare i bilar som t.ex.
1. Mäter motorns varvtal.
2. Givare från vilken man beräknar fordonets hastighet.
3. Mäter karossens lutningar som en av terräng-körnings-systemet
4. Mäter karossens vinkelacceleration som en del i anti-sladd-systemet.
5. Mäter hjulens vinkelhastighet som en del i anti-sladd-systemet och anti-spinn-systemet samt även backstart-systemet (hill hold control) och "launch control system" (på svenska....?)Tack!
Vinkelgivaren som mäter motorns varvtal, hur fungerar det när den gör det? Vet du vart man kan läsa mer om detta, och dessutom få se något kretsschema eller så?
Affe Jkpg skrev :ravash skrev :Affe Jkpg skrev :Det finns flera olika sorters vinkelgivare i bilar som t.ex.
1. Mäter motorns varvtal.
2. Givare från vilken man beräknar fordonets hastighet.
3. Mäter karossens lutningar som en av terräng-körnings-systemet
4. Mäter karossens vinkelacceleration som en del i anti-sladd-systemet.
5. Mäter hjulens vinkelhastighet som en del i anti-sladd-systemet och anti-spinn-systemet samt även backstart-systemet (hill hold control) och "launch control system" (på svenska....?)Tack!
Vinkelgivaren som mäter motorns varvtal, hur fungerar det när den gör det? Vet du vart man kan läsa mer om detta, och dessutom få se något kretsschema eller så?
Jag glömde ett viktigt system under punkt 5
5. ABS-bromsarna, antiblockeringssystemet för bromsarna.
Som bildel kallas en varvtals-givare för vevaxeln typiskt för impulsgivare och kan köpas hos t.ex. Biltema.
Affe Jkpg skrev :ravash skrev :Affe Jkpg skrev :Det finns flera olika sorters vinkelgivare i bilar som t.ex.
1. Mäter motorns varvtal.
2. Givare från vilken man beräknar fordonets hastighet.
3. Mäter karossens lutningar som en av terräng-körnings-systemet
4. Mäter karossens vinkelacceleration som en del i anti-sladd-systemet.
5. Mäter hjulens vinkelhastighet som en del i anti-sladd-systemet och anti-spinn-systemet samt även backstart-systemet (hill hold control) och "launch control system" (på svenska....?)Tack!
Vinkelgivaren som mäter motorns varvtal, hur fungerar det när den gör det? Vet du vart man kan läsa mer om detta, och dessutom få se något kretsschema eller så?
Tack! Läste igenom lite och undrar om du vet vad skillnaden mellan induktiv sensor och halleffekt är?
Induktiva sensorer mottar sitt sända sinusformade magnetfält. När ett magnetiskt ledande föremål närmar sig (kugge på ett kugghjul) absorberas en del av det sända magnetfältet vilket detekteras i mottagaren.
En hallgivare kan beskrivas som att man skickar ström genom en metallplatta och man kan mäta det magnetiska fält som passerar plattan. Man monterar då typiskt en eller flera permanent-magneter på ett (kugg-) hjul och detekterar när dessa passerar.
På förekommen anledning...
Det sitter typiskt en induktiv vinkelgivare som mäter på ett kugghjul med mekanisk direktkontakt med vevaxeln. Via vinkelgivaren beräknas varvtalet på motorn.