9 svar
907 visningar
Study4life 146
Postad: 8 jan 2023 13:32

Vilofriktion och glidfriktion

Jag förstår inte den här grafen. Friktionskraften ökar i samband med att vinkeln ökar. Sedan börjar boken glida och plötsligt minskar friktionskraften enormt, men vinkeln förändras inte. Därefter ökar vinkeln igen UTAN att friktionskraften ökar (efter markeringen då boken börjar glida i diagramet). 

naytte Online 5153 – Moderator
Postad: 8 jan 2023 13:43

Vilofriktion är större än glidfriktion, vilket du kan se i grafen. Det är svårare att putta igång något än att fortsätta putta det. När ett föremål är i rörelse är friktionskraften maximal; när man har övervunnit den slutar den öka. Den maximala friktionskraften ges ju genom FN·μ.

Study4life 146
Postad: 8 jan 2023 14:39

Ersätts vilofriktionen av glidfriktionen då boken börjar röra sig (det handlar om ett lutande plan). Hur kan vinkeln fortsätta öka, men friktionen vara densamma? 

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 8 jan 2023 14:54
Study4life skrev:

Hur kan vinkeln fortsätta öka, men friktionen vara densamma? 

Grafen visar friktionskraften som funktion av vinkel (fast båda axlar saknar skala). Kurvan kan vara en modell eller så är det mätningar. 

Enligt enkel teori är friktionskraften proportionell mot normalkraften och normalkraften minskar när vinkeln blir större. Men det är kanske inte intressant här. Det skulle ändå bara bli en liten skillnad över ett så litet vinkelområde.

Laguna Online 30708
Postad: 8 jan 2023 14:58

Kan du visa hela uppgiften?

Study4life 146
Postad: 8 jan 2023 15:07

Det är ingen uppgift utan teorin från boken. Det står 

"Precis innan gummit börjat glida har vilofriktionen sitt största värde. I nästa ögonblick är det glidfriktionen som tar över, och den är tydligen lite mindre eftersom vi kan sänka linjalen lite utan att gummit stoppar. Om vi skulle göra en mätning av hur stor vilo- och glidfriktionen är på boken och sedan rita värdena skulle grafens utseende bli som i diagramet ovan."

Sedan tar de upp ett exempel med en bil och säger att "det är vilofriktionen om gör att bilen accelererar framåt." När bilen bromsar... "Om hjulen rullar, står kontaktytorna stilla i förhållande till varandra, och det är vilofriktionen som verkar bakåt." 

Jag förstår att den maximala vilofriktionen är större än glidfriktionen, men jag förstår inte andra delen av diagramet. Dvs att (efter att boken börjat rulla nerför planet) så är friktionen konstant trots att vinkeln ökar. Borde den inte öka igen?

Laguna Online 30708
Postad: 8 jan 2023 15:11

Du har fortfarande inte visat texten där det står vad den där vinkeln är för något. Jag kan gissa: man lägger ett suddgummi på en linjal och låter linjalen luta mer och mer.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 8 jan 2023 15:22 Redigerad: 8 jan 2023 15:24
Study4life skrev:så är friktionen konstant trots att vinkeln ökar. Borde den inte öka igen?

Varför öka? (I enkel teori minskar den eftersom normalkraften minskar.)

Du får nog själv rita en graf av friktionskraften som funktion av det lutande planets vinkel för en bok som ligger stilla. Till exempel med en friktionskoefficient μ=0,5\mu = 0,\!5 och en tyngd på 0,3 kg.

Study4life 146
Postad: 8 jan 2023 15:30 Redigerad: 8 jan 2023 15:32

Hur vet jag att normalkraften minskar?

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 8 jan 2023 15:53
Study4life skrev:

Hur vet jag att normalkraften minskar?

Gör en ritning.

Svara
Close