vilket y/x-värde ska stå vid punkterna?
hej!
Vilket y-värde ska stå vid punkten P? Vilket x-värde ska stå vid punkten Q?
Din bild syns inte. Så här ser det ut hos mig:
Oj! ska fixa.
funkar det nu?
Ja, nu syns det.
Men det saknas en del av uppgiften.
Finns det någon text som hör till utöver själva frågorna om värdena?
Det finns en, faktiskt. Jag lade inte upp den här eftersom jag trodde den inte var relevant. Här är den:
Den är väldigt relevant, men återigen syns inte bilden:
ursäkta allt strul !
Du lyckades tidigare koppla ihop rätt text med rätt graf.
Läs texten som hör ihop med graf 1.
Vad visas på x-axeln och vad visas på y-axeln?
Vad visas på x-axeln och vad visas på y-axeln?
på y-axeln visas "starten" ...
och på x-axeln visas det hur mycket den ökar sig ...?
Nästan.
- y-axeln visar antalet bakterier.
- x-axeln visar tiden.
Så grafens höjd vid ett visst x-värde visar antalet bakterier vid den tidpunkt som x-värdet avser.
En fråga till dig: Vilket är x-värdet vid punkten P och vad motsvarar det för tidpunkt?
En fråga till dig: Vilket är x-värdet vid punkten P och vad motsvarar det för tidpunkt?
är det 30%?
Nej.
Om vi säger så här: Vad har punkten P för x-koordinat?
Jag vet inte vad P har för x-koordinat. Men tror jag vet dess y-värde.
ashe_ skrev:Jag vet inte vad P har för x-koordinat.
Punkten P ligger ju på y-axeln. Hur långt till höger (eller vänster) om origo ligger den punkten?
Men tror jag vet dess y-värde.
OK, bra. Vad tror du om y-värdet,
OK, bra. Vad tror du om y-värdet,
Jag tror att det y-värde som ska stå är 100.
Punkten P ligger ju på y-axeln. Hur långt till höger (eller vänster) om origo ligger den punkten?
har punkten P x-koordinaten 0?
ashe_ skrev:
Jag tror att det y-värde som ska stå är 100.
Ja det stämmer.
ashe_ skrev:
har punkten P x-koordinaten 0?
Ja, det stämmer. Och då x = 0 så är tiden lika med 0, dvs det är precis i början av förloppet.
Höjden på punkten P är alltså antalet bakterier vid tidpunkten 0, dvs precis i början.
tack för hjälpen! men en sista fråga: är x-koordinaten i graf 3 som ska stå vid punkt Q 0 med???
Nej, men vid punkt Q är y-koordinaten lika med 0. Fundera på vad det betyder i sammanhanget som hör till graf 3
Är svaret 18 cm? Eftersom det finns 18 cm från början.
Nej du måste börja ned att förstå vad x- och y-axeln representerar, på samma sätt som du gjorde nyss med den andra grafen.
Läs text B och titta på graf 3. Fyll i följande:
- y-axeln visar ......
- x-axeln visar .......
Så grafens höjd vid ett visst x-värde visar ..... vid den ...... som x-värdet avser.
om y-axeln visar ljusets längd i början (18 cm)
x-axeln visar ljusets längd i slutet (?)
är det rätt att x-värdet blir 9?
ashe_ skrev:om y-axeln visar ljusets längd i början (18 cm)
x-axeln visar ljusets längd i slutet (?)
Nej.
- y-axeln visar ljusets längd i cm
- x-axeln visar tiden i timmar
Så grafens höjd vid ett visst x-värde visar ljusets längd vid den tidpunkt som x-värdet avser.
Ser du att det är samma struktur som graf 1?
ashe_ skrev:är det rätt att x-värdet blir 9?
Innan jag svarar, hur kom du fram till det?
för 2 x 9 = 18 jag tänkte att om stearin ljuset brinner ned 2 cm/timme så skulle det ta nio timmar för den att brinna ut. då är punkt Q:s x-värde 9.
Ja det stämmer. Då vet du att x-värdet motsvarar tidpunkten i timmar från det att ljuset tändes och att y-värdet motsvarar ljusets längd vid denna tidpunkt.