Vilket tal är störst? Högskoleprov HT 2017, KVA uppgift 21
Jag förstår inte lösningsförslag två för denna uppgift. Detta är kopierat från lösningen, där man undersöker vad kvoten blir när man dividerar värdena med varandra:
Efter det andra likhetstecknet kommer en olikhet. Jag ser att olikheten stämmer, men jag förstår inte alls hur man kom fram till den? Alltså varför skrivs den olikheten ut här?
Alltså är
Blev det tydligare?
För att det är svårt att räkna ut roten ur 17, men lätt att räkna ut roten ur 16.
Jag hade kvadrerat talen, då har vi 17 på ena sidan och skall undersöka vad är, vi ser att detta blir så kvadrerar vi detta fås och här stannar vi, 16+2 är 18 så vi vet att redan där att
Tanken är följande:
Om kvoten blir större än ett, är täljaren större än nämnaren. Om kvoten är mindre än ett är nämnaren större än täljaren. Vi dividerar därför det ena talet, med det andra, . Vi skriver ut den sista likheten eftersom vi vill tydliggöra att bråket är större än ett. :)
Försöker mig på en gissning här (ta den inte allt för seriöst kanske). Men i den länken du skickade så står "Om kvoten är större än ett är täljaren större än nämnaren, om kvoten är mindre än ett är täljaren mindre än nämnaren, och om kvoten är ett är täljaren och nämnaren lika stora."
Vi vill alltså kolla på om är större eller mindre än ett. Och då blir det rimligt att jämföra med ett bråk som blir 1, med 4 i nämnaren, dvs Men det säger ju inte så mycket om det förhåller sig till roten ur 17. Men 4 kan ju skrivas som och då blir det lättare att jämföra och se att , så alltså vet vi att är större än 1.
Vet inte om jag bidrog med nått nytt eller om jag kanske är helt ut och cyklar, men det här var min tanke iallafall (:
En alternativ metod är att ställa upp olikheten vilket självklart stämmer, därmed kan vi dra slutsatsen att är sant. Vi hade kunnat ha olikheten och andra hållet men då hade vi snabbt fått att vilket inte är sant, därmed så kan vi dra slutsatsen att återigen, .
fastpaB skrev:Försöker mig på en gissning här (ta den inte allt för seriöst kanske). Men i den länken du skickade så står "Om kvoten är större än ett är täljaren större än nämnaren, om kvoten är mindre än ett är täljaren mindre än nämnaren, och om kvoten är ett är täljaren och nämnaren lika stora."
Vi vill alltså kolla på om är större eller mindre än ett. Och då blir det rimligt att jämföra med ett bråk som blir 1, med 4 i nämnaren, dvs Men det säger ju inte så mycket om det förhåller sig till roten ur 17. Men 4 kan ju skrivas som och då blir det lättare att jämföra och se att , så alltså vet vi att är större än 1.
Vet inte om jag bidrog med nått nytt eller om jag kanske är helt ut och cyklar, men det här var min tanke iallafall (:
Var dessutom så seg på att svara så flera stycken han svara innan mitt publicerade. Men men
...combined forces equals polletten trillar ner. Tack ska ni ha!! :)