13 svar
773 visningar
Korra 3798
Postad: 26 aug 2020 19:03

Vilket program läser mest matematik?

Vilket program på universitetet läser flest matematikrelaterade kurser? 

Det skiljer sig såklart från universitet men kan man dra någon generell slutsats ändå ? Vi vet t.ex att det är mer matematik i en civilingenjörsutbildning jämfört med läkarutbildning. 

Min gissning är
1. Kandidatprogram i matematik + master
2. Civilingenjör teknisk matematik
3. Civilingenjör teknisk fysik

Har jag missat något? 

TuananhNguyen 154
Postad: 26 aug 2020 19:08

Jag skulle säga något liknande. 

Qetsiyah 6574 – Livehjälpare
Postad: 26 aug 2020 19:19 Redigerad: 26 aug 2020 19:21

Vad pratar du om TuananhNhuyen? Det är självklart att det är kand och mast i matte.

Ett längre svar är att om du har en preferens för nån sorts matte så kanske ordningen ändras. Det beror också på universitet. 

  • Jag gillar matte man valde tekfys över tekmat för att matten på tekmat är mestadels oren.
  • SU vet jag ger möjlighet till stor andel helt valfria kurser att ingå i kandidatexamen, men om du vill maximera matte så gör du nog inte det.

Gjorde du inte en tråd om det här innan?

Teraeagle 21190 – Moderator
Postad: 26 aug 2020 19:25
Korra skrev:

Vilket program på universitetet läser flest matematikrelaterade kurser? 

Det skiljer sig såklart från universitet men kan man dra någon generell slutsats ändå ? Vi vet t.ex att det är mer matematik i en civilingenjörsutbildning jämfört med läkarutbildning. 

Min gissning är
1. Kandidatprogram i matematik + master
2. Civilingenjör teknisk matematik
3. Civilingenjör teknisk fysik

Har jag missat något? 

Håller med.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 aug 2020 20:06

Min son valde att läga datavetenskap på GU för att få läsa enbart matte och programmeringskurser (och slippa "fysik och annat tjafs" som han hade behövt läsa på Chalmers).

Korra 3798
Postad: 26 aug 2020 20:32 Redigerad: 26 aug 2020 20:35
Qetsiyah skrev:

Vad pratar du om TuananhNhuyen? Det är självklart att det är kand och mast i matte.

Ett längre svar är att om du har en preferens för nån sorts matte så kanske ordningen ändras. Det beror också på universitet. 

  • Jag gillar matte man valde tekfys över tekmat för att matten på tekmat är mestadels oren.
  • SU vet jag ger möjlighet till stor andel helt valfria kurser att ingå i kandidatexamen, men om du vill maximera matte så gör du nog inte det.

Gjorde du inte en tråd om det här innan?

Fattar fortfarande inte vad som menas med "oren". Man får väl lära sig hur och varför matematiken fungerar även på dessa kurser? Att se hur dem direkt kan appliceras låter som en fördel. Vad är det som skiljer "oren" från "ren" matematik? Är det lite som att "oren" matematik är typ att lära sig pq-formeln utan att ens få höra talas om kvadratkomplettering? Det låter inte som att något lärosäte skulle välja att lära ut på det sättet, det är galet. 

Nä, mina andra trådar skiljer sig från dessa.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 aug 2020 20:43

Min gissning är att "oren"matematik är Qetsiyahs beteckning på det som brukar kallas tillämpad matematik (till skillnad från ren matematik).

Korra 3798
Postad: 26 aug 2020 20:47
Smaragdalena skrev:

Min gissning är att "oren"matematik är Qetsiyahs beteckning på det som brukar kallas tillämpad matematik (till skillnad från ren matematik).

Japp, det tror jag också att han menar. Men vad är skillnaden mellan dessa två då ? Förstår inte. Jag hoppas verkligen inte det innebär att man får lära sig att memorera matematik utan att förstå det.. T.ex att kunna pq-formeln utan att förstå vart den kommer ifrån (kvadratkomplettera). 

Teraeagle 21190 – Moderator
Postad: 26 aug 2020 20:48 Redigerad: 26 aug 2020 20:52

Är du mest intresserad av matematiken som sådan, eller det man kan använda matematiken till? En språkvetare har intresse för själva språket, hur det är uppbyggt och konstruerat. En översättare behöver vara duktig i språk men är troligtvis mer intresserad av att sprida verket så att fler kan läsa det, dvs ett intresse för vad man kan använda språket till. Det är en liknande skillnad i matten.

Qetsiyah 6574 – Livehjälpare
Postad: 26 aug 2020 21:01 Redigerad: 26 aug 2020 21:08

Jag säger det hela tiden kanske, då kan jag förklara min syn (men jag ska få skäll nu av ett antal erfarnare personer igen).

Se på KTH. Tekmat har:

Åk1

SF1673 Analys i en variabel
SF1672 Linjär algebra
SF1918 Sannolikhetsteori och statistik
SF1674 Flervariabelanalys
SF1550 Numeriska metoder, grundkurs

Åk 2

SF1679 Diskret matematik 
SF1681 Linjär algebra, fortsättningskurs
SF1692 Analytiska och numeriska metoder för ordinära differentialekvationer
SF1693 Analytiska och numeriska metoder för partiella differentialekvationer och transformer
SF1930 Statistisk inlärning och dataanalys, 6 hp
Analysens grunder eller Grupper och ringar eller Komplex analys. <<333

Åk3

SF1811 Optimeringslära


Så ungefär. Man lär sig mer hur man använder matematik, än lär sig om matematik. Läs bara https://en.wikipedia.org/wiki/Pure_mathematics

Är det lite som att "oren" matematik är typ att lära sig pq-formeln utan att ens få höra talas om kvadratkomplettering? 

Asså... Näää. Inte alls, det är på ett mycket större perspektiv. Om du har en differentialekvation, stoppar du den i datorn (numeriskt) eller räknar du ut den med papper och penna (och detta kallas analytiskt)? Det är två olika saker du kan lära dig om.

Nej, verkligen inte, ingen memorering, det är förståelse, problemlösning och abstraktion.

Korra 3798
Postad: 26 aug 2020 21:41
Qetsiyah skrev:

Jag säger det hela tiden kanske, då kan jag förklara min syn (men jag ska få skäll nu av ett antal erfarnare personer igen).

Se på KTH. Tekmat har:

Åk1

SF1673 Analys i en variabel
SF1672 Linjär algebra
SF1918 Sannolikhetsteori och statistik
SF1674 Flervariabelanalys
SF1550 Numeriska metoder, grundkurs

Åk 2

SF1679 Diskret matematik 
SF1681 Linjär algebra, fortsättningskurs
SF1692 Analytiska och numeriska metoder för ordinära differentialekvationer
SF1693 Analytiska och numeriska metoder för partiella differentialekvationer och transformer
SF1930 Statistisk inlärning och dataanalys, 6 hp
Analysens grunder eller Grupper och ringar eller Komplex analys. <<333

Åk3

SF1811 Optimeringslära


Så ungefär. Man lär sig mer hur man använder matematik, än lär sig om matematik. Läs bara https://en.wikipedia.org/wiki/Pure_mathematics

Är det lite som att "oren" matematik är typ att lära sig pq-formeln utan att ens få höra talas om kvadratkomplettering? 

Asså... Näää. Inte alls, det är på ett mycket större perspektiv. Om du har en differentialekvation, stoppar du den i datorn (numeriskt) eller räknar du ut den med papper och penna (och detta kallas analytiskt)? Det är två olika saker du kan lära dig om.

Nej, verkligen inte, ingen memorering, det är förståelse, problemlösning och abstraktion.

Om det nur är förståelse, problemlösning och abstraktion i båda delar är den enda skillnaden jag kan komma på att "Ren" matematik har mer matematisk historia i sig kanske ? Och att man i teknisk matematik får läga sig hur allt fungerar, varför det fungerar och dessutom se hur det kan appliceras. 

Det är svårt att skilja mellan dessa fortfarande.. Inget exempel här har fått mig att förstå hur man skiljer på dessa. Aaja, det är något som man får lära sig efter ett tag. 

Qetsiyah 6574 – Livehjälpare
Postad: 26 aug 2020 21:42

Gillar du programmering?

Korra 3798
Postad: 27 aug 2020 07:55 Redigerad: 27 aug 2020 07:56
Qetsiyah skrev:

Gillar du programmering?

Ja, definitivt. Gillar matte mer dock. Matematik kombinerat med programmering är mäktiga verktyg. 

Qetsiyah 6574 – Livehjälpare
Postad: 27 aug 2020 08:10 Redigerad: 27 aug 2020 08:23

Då kan du gå teknisk matematik, ingen tvekan.

Läs olika universitets beskrivningar av programmet och se om det faller dig i smaken (jag tror de kommer göra det)

Svara
Close