7 svar
407 visningar
Am00 behöver inte mer hjälp
Am00 228 – Fd. Medlem
Postad: 23 maj 2019 09:50 Redigerad: 23 maj 2019 09:55

Vilket betyg?

Hej!

 

Ni lärare där ute, vad skulle sätta för betyg på en elev som har E på två prov, en av dem är ett nationellt prov. Sen har D/C på en uppgift och D på en annan? 

Jag vet att det kan svårt att säga, men på ett ungefär.

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 23 maj 2019 09:52 Redigerad: 23 maj 2019 09:52

Det vet ingen annan än din lärare (och du, om du lyssnat på din lärare). Ett betyg säger ju ingenting om vad du har fått E i. 

Jonto Online 9692 – Moderator
Postad: 23 maj 2019 12:25 Redigerad: 23 maj 2019 12:26

Går inte att säga på ett ungefär. Vilket betyg du får beror på vilka kunskapskrav som du når upp till och då beror det helt på vad proven har testat och vilka kritetier du har uppnått på detta. Ett slutbetyg är alltså INTE en sammanvägning av provbetyg. Provbetyg är endast en indikation på hur det går och hur du presterat.

Nationella provet testar dock många kunskapskrav och ämnesområden, därför väger det oftast något tyngre.

Am00 228 – Fd. Medlem
Postad: 23 maj 2019 15:34 Redigerad: 23 maj 2019 15:35

Jag förstår, tack iallafall.. tyckte det var lite orättvist av läraren att ge mig ett E när jag ändå har gjort arbeten som ligger på D/C och D... jag hade liksom kunnat få samma betyg om jag bara hade gjort E på alltingen

Jonto Online 9692 – Moderator
Postad: 23 maj 2019 16:24 Redigerad: 23 maj 2019 16:27
Am00 skrev:

Jag förstår, tack iallafall.. tyckte det var lite orättvist av läraren att ge mig ett E när jag ändå har gjort arbeten som ligger på D/C och D... jag hade liksom kunnat få samma betyg om jag bara hade gjort E på alltingen

Prata med läraren och be läraren förklara och motivera varför. Det kan kännas konstigt att det blir så om läraren inte förklarar hur denne har bedömt.  En lärare bör kunna förklara utifrån kunskapskraven varför du fått ett visst betyg.

 

För att få ett D ska du ha uppnått merparten av kunskapskraven för C, eftersom betyget D inte har några egna kunskapskrav. Så frågan ligger i , På de prov där du fick C eller D, vilka kunskapskrav på C-nivå uppnådde du då och är de tillräckligt många för att ha uppnått merparten av kraven på C-nivå? Då får man studera de proven.

Am00 228 – Fd. Medlem
Postad: 23 maj 2019 16:25
Jonto skrev:
Am00 skrev:

Jag förstår, tack iallafall.. tyckte det var lite orättvist av läraren att ge mig ett E när jag ändå har gjort arbeten som ligger på D/C och D... jag hade liksom kunnat få samma betyg om jag bara hade gjort E på alltingen

Prata med läraren och be läraren förklara och motivera varför. Det kan kännas konstigt att det blir så om läraren inte förklarar hur denne har bedömt.  En lärare bör kunna förklara utifrån kunskapskraven varför du fått ett visst betyg.

Okej tack! 

Am00 228 – Fd. Medlem
Postad: 23 maj 2019 16:30

Jag kanske ska förklara, det är såhär. Det här i kurs Engelska 7. Jag fick E på np, sen så har vi gjort en diskussion på en novell och där fick jag D/C och på en annan muntlig redovisning fick jag D. Sen på en skriftligt prov tidigare i år fick jag E . Som slutbetyg fick jag E.

Men i förra engelska kursen hade jag mellan E och D på olika uppgifter, sen på np var jag en poäng från C. Men då fick jag inte C utan då fick jag ett D! Det är det som jag känner är lite orättvist, när man gör bra ifrån sig, då går man inte utifrån np, men sen när det går dåligt, då ska man utgå från np.  

Jonto Online 9692 – Moderator
Postad: 23 maj 2019 19:15
Am00 skrev:

Jag kanske ska förklara, det är såhär. Det här i kurs Engelska 7. Jag fick E på np, sen så har vi gjort en diskussion på en novell och där fick jag D/C och på en annan muntlig redovisning fick jag D. Sen på en skriftligt prov tidigare i år fick jag E . Som slutbetyg fick jag E.

Men i förra engelska kursen hade jag mellan E och D på olika uppgifter, sen på np var jag en poäng från C. Men då fick jag inte C utan då fick jag ett D! Det är det som jag känner är lite orättvist, när man gör bra ifrån sig, då går man inte utifrån np, men sen när det går dåligt, då ska man utgå från np.  

Då är det kanske så att det är de skriftliga delarna av kunskapskraven för C som läraren inte tycker att du uppnått. Nationella provet testar ju många kunskapskrav och består av både muntligt, skriftligt och läsförståelse. Därför är det där som man kan se allra lättast om eleven når upp till ett visst betyg. Därför har Skolverket skrivit att läraren ska beakta nationella lite extra. Så här skriver Skolverket:

Att läraren ska använda provresultatet som stöd för betygssättningen betyder inte att de nationella proven är helt avgörande för en elevs betyg. Läraren ska utnyttja all information hon eller han har om en elevs kunskaper. Provresultatet är en viktig del av den informationen men är inte det enda läraren ska titta på när betyg ska sättas.

(I princip) alla lärare vill elever väl och att det ska gå bra för eleverna som möjligt och brukar fokusera på det som talar för att eleven uppnått något och där det gått bra. Så att lärare ofta skulle strunta i ett bra resultat på nationella provet, stämmer inte generellt sätt och om det har gått dåligt på nationella så brukar läraren försöka se om denne inte har annat bra underlag som visar att eleven faktiskt nått upp till nivån. Så det finns generellt ingen sådan orättvisa.

Sen hur lärare gör detta är olika och så måste det få vara. Ibland tolkar lärare saker lite på sitt eget sätt.

Terminen är inte över än. Prata med läraren ungefär som du gjort här. Förklara hur du tycker och känner och sen får läraren berätta vad denne tycker. Se om ni kanske kan mötas i någon lösning. Om inte så är det lärarens bedömning som gäller, då har man gjort vad man kan och får hålla god min.

Svara
Close