4 svar
244 visningar
Yosef behöver inte mer hjälp
Yosef 158 – Fd. Medlem
Postad: 11 jan 2018 04:56

Vilket av svarsalternativen är ett möjligt värde på x?

4x+1-x+14=417-174A. 1B. 4C. 16D. 17Jag börjar med att förlänga alla termer med (x+1), 4 och 17 så att alla får nämnaren =1som följande. 1. multiplicerar in x*1 och får   4-(x+1)24=4x+417-17x+1742. multiplicerar in 4 och utvecklar kvadraten och får    16- x2-2x-1=16x+1617-17x+173. förenklar 15-x2=16x+1617-15x+17--> x2+16x+1617-15x+2=04. Multiplicerar in 17 och får 17x2+16x+16-255x+34=0Jag vet ej hur jag ska gå vidare eller om jag tänkt rätt. lite tips tack.

För att vara hård: du har inte tid för detta på provet! Poängen med uppgiften är att se likheterna mellan höger- och vänsterled. Du har en fyra till täljare, samt en fyra till nämnare i varje led. I HL har du dessutom 17 till nämnare, och 17 till täljare. Om du kan skriva (x + 1) som 17 är uttrycken identiska på båda sidor, och du är hemma. Alltså är uppgiften att lösa ekvationen x + 1 = 17. Vad blir då x? 

Yosef 158 – Fd. Medlem
Postad: 12 jan 2018 00:20

Okey nu blir det ett par frågetecken. Hur gör jag för att skriva (x+1) som 17? Är det att förlängning utav 4(1+x) ? 0ch hur går man tillväga för att förlänga det?förlänger jag 39 så kan jag exempelvis multiplicera in 3 i täljaren och nämnaren  och få 927men blir osäker om det blir rätt att göra så  med 4(1+x) .   ska man multiplicera in  -x ? som följande: -x-x *4(1+x)nee det fel det med. tips tack

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 12 jan 2018 00:50 Redigerad: 12 jan 2018 00:51

Hej!

Uppgiften handlar inte om att lösa ekvationen.

Du ska avgöra vad x x skulle kunna vara. Genom att titta på ekvationen ser jag att x=16 x=16 är en möjlighet.

Det krävs inget avancerat matematiskt kunnande för detta, utan bara förmågan att kunna läsa en text skriven på svenska.

Albiki

Yosef 158 – Fd. Medlem
Postad: 12 jan 2018 01:19

Yes men genom att lösa en sådan så kan man lättare se hur en sådan uppgift ska lösas och som du skriver , avgöra om det går att lösa det. Efter att ha läst själva förklaringen från båda här och en som står skriven från matteboken.se om just denna uppgift https://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/ht-2014/xyz-provpass-2/uppgift-3

Så hajjar jag fortfarande inte hur de kommer fram till det.  

Hur kan, som det står i lösningförslaget i matteboken.se "Om vi tittar på vänsterledet och högerledet i ekvationen ser vi att de är identiska förutom att det i vänsterledet står x + 1 istället för 17." 

Hur kan man helt enkelt sätta x+1=17 och lösa ut x=16 ur ursprungliga ekvationen då ,,,,,,,,,,nu släppte det ;D;D;D;D 

Svara
Close