Vilket av svarsalternativen är ett möjligt värde på x?
För att vara hård: du har inte tid för detta på provet! Poängen med uppgiften är att se likheterna mellan höger- och vänsterled. Du har en fyra till täljare, samt en fyra till nämnare i varje led. I HL har du dessutom 17 till nämnare, och 17 till täljare. Om du kan skriva (x + 1) som 17 är uttrycken identiska på båda sidor, och du är hemma. Alltså är uppgiften att lösa ekvationen x + 1 = 17. Vad blir då x?
Okey nu blir det ett par frågetecken. Hur gör jag för att skriva (x+1) som 17? Är det att förlängning utav
Hej!
Uppgiften handlar inte om att lösa ekvationen.
Du ska avgöra vad skulle kunna vara. Genom att titta på ekvationen ser jag att är en möjlighet.
Det krävs inget avancerat matematiskt kunnande för detta, utan bara förmågan att kunna läsa en text skriven på svenska.
Albiki
Yes men genom att lösa en sådan så kan man lättare se hur en sådan uppgift ska lösas och som du skriver , avgöra om det går att lösa det. Efter att ha läst själva förklaringen från båda här och en som står skriven från matteboken.se om just denna uppgift https://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/ht-2014/xyz-provpass-2/uppgift-3
Så hajjar jag fortfarande inte hur de kommer fram till det.
Hur kan, som det står i lösningförslaget i matteboken.se "Om vi tittar på vänsterledet och högerledet i ekvationen ser vi att de är identiska förutom att det i vänsterledet står x + 1 istället för 17."
Hur kan man helt enkelt sätta x+1=17 och lösa ut x=16 ur ursprungliga ekvationen då ,,,,,,,,,,nu släppte det ;D;D;D;D