Vilken model av Casio resp. Texas Instrument är dominerande i skolan idag.
Hej,
Som rubriker säger. Jag utgår från att dessa två fortfarande är de två stora aktörerna.
Kanske en svår fråga, med stor variation i svaret?
Finns det någon 'nationell rekommendation'? (Besvaras troligen bäst av någon lärare/moderator här på PA.)
Är 'dedikerade räknare' förlegade och används a) läsplattor med mjukvara, b) datorer med mjukvara eller c) online-tjänster såsom Symbolab, mera frekvent idag?
Det skulle vara intressant med en inblick dagens skola och vad som avses med "digitala verktyg" idag.
En länk till 2017, men den är nog rätt lika dagens förhållanden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1478410-grafraknare-till-matte-2b
Vill man själv ha lätt att få hjälp och information verkar det lätt att hitta information om Texas Instrument.
Det finns ju i stor utsträckning både mer kraftfulla och mer användarvänliga räknare på nätet och i telefonen jämfört med någon av TI:s eller Casios modeller. Lägg på det att de flesta av räknarapparna är gratis i och med att alla redan sitter med en telefon i fickan.
Det stora kruxet är på prov där det inte är tillåtet att använda telefoner eller datorer vilket tvingar alla studenter att ändå köpa en fysisk räknare. För att kunna klara av någon av gymnasiekurserna efter Matte 1 är det i stort sett ett krav att man skall kunna rita grafer på prov, och då måste man köpa en grafräknare (det finns ett 'provläge' i Geogebra-appen vilket låser telefonen, men jag har inte sett några lärare använda det). I min erfarenhet använder folk nästan uteslutande TI-räknare (TI-84 eller TI-82 beroende på hur mycket man är villig att betala), men jag skulle gissa att detta varierar från skola till skola.
Eftersom eleverna ändå är tvungna att skaffa sig en grafräknare finns det inte så stor poäng med att lära sig två olika räknare och det slutar med att de flesta enbart använder grafräknarna. Wolfram Alpha, Geogebra och liknande omnämns och används på någon enstaka lektion, men som jag upplevt det används dessa inte regelbundet i undervisningen.
Kommer det sådana uppgifter på proven att man måste ha en grafräknare, eller är det sådana grafer som man kan rita för hand (i deras väsentliga egenskaper)?
Laguna skrev:Kommer det sådana uppgifter på proven att man måste ha en grafräknare, eller är det sådana grafer som man kan rita för hand (i deras väsentliga egenskaper)?
Det går ibland, men man mångdubblar arbetet som krävs. Saker som att beräkna min/max-värden och skärningspunkter går på fyra knapptryck med miniräknaren medans det är ganska krångligt för hand (om det ens går att lösa exakt).
Andra saker som olika typer av regression och att beräkna integraler numeriskt går i princip inte utan en avancerad miniräknare.
Oftast är det ju inte i matten man behöver räknaren, utan inom kemi och fysik. Det gäller delvis på gymnasiet, men framför allt på universitetet. Jag använde inte min räknare i en enda mattekurs på universitetet, men hur mycket som helst i diverse naturkurser. Man sparar oftast väldigt mycket tid om man låter räknaren ta fram t.ex. en grafisk lösning istället för att sitta och knåpa med någon ekvation på ett par sidor med risk för slarvfel.
Det vanligaste är (fortfarande) någon Texasräknare med TI 82, 83 och 84 som de vanligaste. Sedan kommer Casio 7400 som närmaste alternativ. Detta trots dessa räknares begränsade prestanda, usla display och ohemula pris.
Anledningarna till detta är flera. Dels är det så att de vanligaste böckerna använder nämnda Texas räknare i de exempel som finns i boken på grafiska hjälpmedel. Vilket gör det enklast för eleverna att ha en likadan räknare.
Sedan är det detta med prov. Vid NP får tillåter Skolverket inga räknare med kommunikationsmöjligheter vilket utesluter många nyare räknare men också appar i olika former. Visst är det möjligt att stänga av kommunikation, men hur säkerställer du det som provvakt?
Visst, många lärare använde appar som GeoGebra eller Wolfram Alpha, vissa i riktigt stor utsträckning, i alla fall när skolan förser eleven med chromebook, platta eller laptop. Fortfarande hamnar vi dock på samma problem vid prov, hur säkerställa att kommunikationen är avstängd eller bara används till det man skall (om man använder webbversionen av GeoGebra t.ex).
Det är en del av kurskraven att kunna använda grafiska verktyg. Därför finns det uppgifter på NP som är relativt enkla att lösa med en grafräknare men betydligt svårare manuellt.Så det är att rekommendera att ha och lära sig grafräknaren.
AndersW skrev:Sedan är det detta med prov. Vid NP får tillåter Skolverket inga räknare med kommunikationsmöjligheter vilket utesluter många nyare räknare men också appar i olika former. Visst är det möjligt att stänga av kommunikation, men hur säkerställer du det som provvakt?
Detta är rätt intressant faktiskt. Kika på Geogebras app (nu talar jag om Androidversionen, eventuellt är det annorlunda på iOS). I menyn till vänster finns ett 'provläge' som låser telefonen så att man enbart kan vara i Geogebraappen. När man avslutar provet visas en rapport från appen som låter läraren kontrollera att eleven inte gjort något fuffens (som att starta om provet). Eleven kan med lite trix ta sig ur appen, men då visas en stor röd varningsskylt i rapporten när man avslutar provet.
Visst, det är inte optimalt i och med att läraren måste ögna igenom ett tjugotal telefoner vid slutet av varje prov, men det är en möjlig lösning. Det skulle vara ännu bättre om man skulle kunna ansluta varje telefon till lärarens dator eller liknande så att läraren i realtid kan se om någon gör något ofog. Dock har jag inte hört talas om något sådant system.
Visst det är en intressant funktion men jag tror den måste förbättras en del innan den verkligen går att använda. Del är det som du säger, kolla igenom ett (stort) antal mobiler blir inte lätt, Jag kan också tänka mig argumenten "men jag skickade bara ett SMS till min mamma" och så vidare.
Till detta kan man tänka på alla tillfällen när det är en provvakt, inte matteläraren som sitter vakt. Skall en icke matematisk provvakt behöva sätta sig in i dessa appar? Jag tror nog att det behövs något annat.
På den tiden man hade datasalar fanns det programvara som gjorde att man, på lärardatorn, kunde se allt som hände på de olika elevdatorerna men det är ju mycket svårare då man skall ha egna maskiner. Skall vi tvinga eleverna att installera en app som gör att vi kan kolla på deras telefon/platta? Vill vi det?
AndersW skrev:Visst det är en intressant funktion men jag tror den måste förbättras en del innan den verkligen går att använda. Del är det som du säger, kolla igenom ett (stort) antal mobiler blir inte lätt, Jag kan också tänka mig argumenten "men jag skickade bara ett SMS till min mamma" och så vidare.
Till detta kan man tänka på alla tillfällen när det är en provvakt, inte matteläraren som sitter vakt. Skall en icke matematisk provvakt behöva sätta sig in i dessa appar? Jag tror nog att det behövs något annat.
På den tiden man hade datasalar fanns det programvara som gjorde att man, på lärardatorn, kunde se allt som hände på de olika elevdatorerna men det är ju mycket svårare då man skall ha egna maskiner. Skall vi tvinga eleverna att installera en app som gör att vi kan kolla på deras telefon/platta? Vill vi det?
Ja, det bygger väl på att man river provet ifall eleven lämnat appen vilket kanske inte är särskilt schysst mot eleverna. Samtidigt minskar nog frekvensen av sådana händelser om det finns konsekvenser.
Visserligen finns det förbättringspotential, det går ju för Geogebra att implementera en funktion som skickar samma data som visas i mobiltelefonen till lärarens dator (liknande DigiExam) utan att inkräkta på elevernas integritet, men jag tycker systemet är någorlunda brukbart redan i dagens läge.
Om man är villig att göra en sådan mindre uppoffring kan eleverna slippa köpa miniräknare som ser ut som de kommer från 1990 till ockerpriser (~500 kr för de absolut billigaste modellerna) när det finns bättre verktyg som inte kostar en krona.
Jag kan hålla med om att hitta en lösning där eleverna inte behöver köpa en omodern räknare för ohemult mycket pengar är bra. Kolla denna: https://xkcd.com/768/ men du begär att elever skall kunna använda sin mobil i flera timmar utan att lockas gå in på facebook eller snapchat kolla SMS osv. I många fall är det som att sätta en alkoholist som bartender.
Jag kan enkelt föreställa mig argumentationen som sagt. Problemet ligger också, som jag var inne på, när man har en annan skrivningsvakt, hur lösa detta? När skrivningsvakter avlöser varandra?
Sedan har vi problemet med att Skolverket inte godkänner en lösning som denna på NP såvitt jag vet och då blir det fel om eleverna skall använda en annan räknare på NP helt plötsligt.