7 svar
436 visningar
Slinken behöver inte mer hjälp
Slinken 32
Postad: 3 dec 2018 20:28

Verkningsgrad

Hej jag har fått en uppgift och behöver lite hjälp på traven!

Så här lyder frågan: Kalle brukar fylla sin bil med bensin varje gånga han åker till Stockholm från Uppsala. På den sträckan gick det åt 18 L bensin och hans bil har en verkningsgrad på 20%. En gång när han fyllde på med en annan bensin gick det bara åt 9 L bensin. Vad hade bilen för verkningsgrad under den resan?

Jag har klurat ut att man förmodligen ska använda formeln ( η=Pnyttig÷Ptillförd ), men mer än så förstår jag inte :/ Hade varit schysst med en förklaring. Tack!

AndersW 1622
Postad: 3 dec 2018 21:17

Väldigt konstig fråga. Som du säger så är verkningsgraden kvoten mellan nyttig effekt och tillförd effekt. Denna påverkas ju inte av vilket drivmedel man använder.

Bilens verkningsgrad är densamma men vi behöver bara hälften så mycket drivmedel. Det måste innebära att det nya drivmedlet har dubbelt så högt energiinnehåll som det gamla. (Sån bensin skulle jag vilja hitta)

Affe Jkpg 6630
Postad: 3 dec 2018 21:24 Redigerad: 3 dec 2018 21:34

Om vi utgår ifrån att tillförd energi är t*Ptillförd=kVbensin så kan man skriva två funktioner....

Affe Jkpg 6630
Postad: 4 dec 2018 10:04
AndersW skrev:

Väldigt konstig fråga. Som du säger så är verkningsgraden kvoten mellan nyttig effekt och tillförd effekt. Denna påverkas ju inte av vilket drivmedel man använder.

Bilens verkningsgrad är densamma men vi behöver bara hälften så mycket drivmedel. Det måste innebära att det nya drivmedlet har dubbelt så högt energiinnehåll som det gamla. (Sån bensin skulle jag vilja hitta)

Man får, i sedvanlig ordning, med lite god vilja tolka en uppgift. I denna uppgift utgår vi då ifrån att de två bensinernas energiinnehåll är samma, men att motorn kan tillgodogöra sig energiinnehållen på ett mer eller mindre bra sätt.

AndersW 1622
Postad: 4 dec 2018 10:16
Affe Jkpg skrev:
AndersW skrev:

Väldigt konstig fråga. Som du säger så är verkningsgraden kvoten mellan nyttig effekt och tillförd effekt. Denna påverkas ju inte av vilket drivmedel man använder.

Bilens verkningsgrad är densamma men vi behöver bara hälften så mycket drivmedel. Det måste innebära att det nya drivmedlet har dubbelt så högt energiinnehåll som det gamla. (Sån bensin skulle jag vilja hitta)

Man får, i sedvanlig ordning, med lite god vilja tolka en uppgift. I denna uppgift utgår vi då ifrån att de två bensinernas energiinnehåll är samma, men att motorn kan tillgodogöra sig energiinnehållen på ett mer eller mindre bra sätt.

 Visst, och även jag har räknat på "ett friktionsfritt vakuum" men att bensinen skulle förändra motorns verkningsgrad, dessutom i denna utsträckning finner jag lite svårsmält. Visst, jag förstår mycket väl att man vill göra verkliga exempel men detta blir inte speciellt verkligt, även med de välvilligaste av tolkningar.

Affe Jkpg 6630
Postad: 4 dec 2018 17:46
AndersW skrev:
Affe Jkpg skrev:
AndersW skrev:

Väldigt konstig fråga. Som du säger så är verkningsgraden kvoten mellan nyttig effekt och tillförd effekt. Denna påverkas ju inte av vilket drivmedel man använder.

Bilens verkningsgrad är densamma men vi behöver bara hälften så mycket drivmedel. Det måste innebära att det nya drivmedlet har dubbelt så högt energiinnehåll som det gamla. (Sån bensin skulle jag vilja hitta)

Man får, i sedvanlig ordning, med lite god vilja tolka en uppgift. I denna uppgift utgår vi då ifrån att de två bensinernas energiinnehåll är samma, men att motorn kan tillgodogöra sig energiinnehållen på ett mer eller mindre bra sätt.

 Visst, och även jag har räknat på "ett friktionsfritt vakuum" men att bensinen skulle förändra motorns verkningsgrad, dessutom i denna utsträckning finner jag lite svårsmält. Visst, jag förstår mycket väl att man vill göra verkliga exempel men detta blir inte speciellt verkligt, även med de välvilligaste av tolkningar.

Man får stå ut med mycket med akademiska exempel, som t.ex. punktformiga lådor som släpas på marken. Jag håller med om att denna uppgift hade sällsynt dålig verklighetsanknytning. Däremot har jag inte förlorat min välvillighet att som akademiskt exempel ändå räkna på verkningsgrad.

Min bil har bensinmotor. Verkningsgraden skulle sjunka drastiskt om jag tankade diesel :-)

Slinken 32
Postad: 4 dec 2018 18:36

Jag löste det! Såhär blev uträkningen:

P=18Liter0,2 = Verkningsgraden (n)0,2 = Pnyttig18L0,2×18 = Pnyttig = 3,63,69L = 0,4 0,4 = 40%

Affe Jkpg 6630
Postad: 4 dec 2018 23:02

Du får rätt svar, men möjligen av tveksamma orsaker, som t.ex. att 18l bensin inte motsvarar en effekt utan en energi.

Det står inte i uppgiften, men man får anta att de två resorna tog lika lång tid (t), och att resorna då kräver samma nyttiga energi (t*P)

t*Ptillförd=kVbensin...... Ptillförd=ktVbensin1: t*η1P1tillförd = t*Pnyttig2: t*η2P2tillförd = t*Pnyttig1: t*η1ktV1bensin = t*Pnyttig2: t*η2ktV2bensin = t*Pnyttig2:1:: η2η1V2bensinV1bensin=1 ...... η2=η1V1bensinV2bensinη2=0.2189=0.4=40%

Mycket krångel för minimalt resultat...som en och annan enkelt huvudräknat.

Svara
Close