Vektorgeometri, area av triangel
En triangel har två av sina hörn i (4.432, 0, 1.364), (0, 4.432, 1.364), och tredje på den kurva i rummet som består av alla punkter (4.432, 4.432, a^2 + 1.364) är ett reellt tal. Beräkna arean av triangeln som en funktion av och ange var funktionen antar sitt minimala värde. (Positivt orienterat ON-system.)
Vi får och ska använda matematica för att lösa denna.
Jag gjorde så här:
u1 = {4.432, 0, 1.364}
u2 = {0, 4.432, 1.364}
u3 = {4.432, 4.432, (a^2 + 1.364)}
Sedan:
v1 = u3 - u2
v2 = u3 - u1
Får då ut:
{4.432, 0., 0. + a^2}
{0., 4.432, 0. + a^2}
Sedan
Norm[Cross[v1, v2]/2]
Får då ut:
Sqrt[96.4582 + 1/2 Abs[0. - 4.432 a^2]^2]
För att hitta minsta värdet för funktionen, slår jag in:
Minimize[%, a]
Får då ut:
{9.82131, {a -> 5.86214*10^-7}}
Det blir fel? Vad gör jag för fel och hur ska jag annars göra? Super tack i förhand!
För att få Mathematica att inte avrunda mellanresultaten kan du använda 4432/1000 istället för 4.432 och så vidare.
Ett annat sätt är att öka precisionen eller noggrannheten. Det gör du med ` och `` T.ex. kommer 4.432``20 ha 20 korrekta decimaler och 4.432``3 har tre korrekta decimaler.
Om du räknar med 20 decimaler kommer du istället få svaret
{9.821312000000000000, {a -> 5.371917972157876444*10^-10}}
Och om du räknar exakt får du svaret
{153458/15625, {a -> 0}}