14 svar
80 visningar
Stainlesssteel 260
Postad: 13 nov 2023 21:39

Vektorer

Hur löser jag fråga 4.7 ?

Bubo Online 7418
Postad: 13 nov 2023 21:43

Kryssprodukt borde väl vara enklast.

Dr. G 9500
Postad: 13 nov 2023 21:44

Herons formel!

(Men jag håller med Bubo.)

Stainlesssteel 260
Postad: 13 nov 2023 21:47

Hur ska jag tänka innan jag använder kryssprodukten? Kan jag föreställa mig en ett parallellogram och arean är halva arean av //grammet ? 

Bubo Online 7418
Postad: 13 nov 2023 21:49
Stainlesssteel skrev:

Hur ska jag tänka innan jag använder kryssprodukten? Kan jag föreställa mig en ett parallellogram och arean är halva arean av //grammet ? 

Ja.

Stainlesssteel 260
Postad: 13 nov 2023 21:53

Det blir fel när jag gör det?

Bubo Online 7418
Postad: 13 nov 2023 22:00

(-1, 1, 1) är rätt. Det är väl inte vad du senare räknar med?

Stainlesssteel 260
Postad: 13 nov 2023 22:04

Är AB fel då? 

Bubo Online 7418
Postad: 13 nov 2023 22:11

Vektorerna är rätt, men inte multiplikationen.

Stainlesssteel 260
Postad: 13 nov 2023 22:47

Vad för metod använder du ?

Bubo Online 7418
Postad: 13 nov 2023 23:06

Om jag minns rätt heter den Sarrus regel.

Stainlesssteel 260
Postad: 13 nov 2023 23:19

Tack så mycket ! 

Stainlesssteel 260
Postad: 14 nov 2023 17:52

Hur kan jag använda regeln? Det blir bara fel, kan någon hjälpa mig med multiplikationen 

Bubo Online 7418
Postad: 14 nov 2023 18:52

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_Sarrus

Din första vektor är (a,b,c) och din andra är (e,f,g)

h är enhetsvektor i x-riktningen,
i är enhetsvektor i y-riktningen,
j är enhetsvektor i z-riktningen.

Bubo Online 7418
Postad: 14 nov 2023 18:54

I x-riktningen (dvs h i figuren) får du alltså b*g - f*c

...och motsvarande för övriga riktningar.

Svara
Close