Växelström
Hej, jag undrade om någon kan förklara hur min lärare har tigit fram den inringade vinkeln?
Utveckla detta , sedan addera realdelarna för sig samt imaginärdelarna för sig då du har 8200 helt resistivt och omvandla tillbaka i formen
Jag vet inte hur jag ska göra det
Ett i min mening mer pedagogiskt sätt att göra det på än att använda sig av ingenjörsnotation är:
Här är och .
Det jag vill veta är hur han fick -17,92 grader ?
iqish skrev:Det jag vill veta är hur han fick -17,92 grader ?
Du har att:
Skriv nu om detta på exponentiell form:
Då -funktionen inte vet om det är nämnare eller täljare som är negativ brukar det vara en bra idé att rita in det komplexa talet i ett komplext talplan för att utröna vad vinkeln är. I detta fall ser du enkelt att:
Jaha ok
Så hur blir om jag hade så här istället då?
Bli det då roten ur (4000^2+3000^2)
tan^-1=4000/3000 ?
Tänker jag rätt här ?
Vill du lära dig genvägen med ingenjörsnotation eller vill du förstå matematiken bakom?
Båda skulle jag säga
Försökte lösa uppgiften och fick det här svaret la det stämma ?