värmekapacitet
vad ni tycks med mina resultat och uträkningar på en labb som jag gjort hemma?
syfte: Bestämning av isens smältentalpi (smältvärme) för is.
Utförande:
Väg upp en lagom mängd vatten i en glasbägare och värm upp den till c:a 10 oC över rumstemperatur. Vad som kan vara lagom får du själv avgöra med hänsyn till det följande. Tänk på att du behöver mäta och notera denna temperatur!
I vattnet skall du lägga en mängd is som förhoppningsvis skall smälta helt och just när den har smält mäter du den nu aktuella temperaturen. Denna temperatur kallar vi jämviktstemperatur.
Om du därefter väger bägaren igen kan du beräkna isens massa ur skillnaden mellan resultatet av denna vägning och den första.
Du kan med mätvärden från de utförda mätningarna av massor och temperaturer beräkna smältvärmet för isen.
Ledtråd: att smälta isen (med massa mis) samt värma upp smältvattnet till jämvikts-temperaturen ( Tjämvikt ) kräver samma energimängd som den som avges när temperaturen hos varmvattnet ( med massa m ) sänks från ursprungstemperaturen till jämviktstemperaturen.
jag gjort så här: jag började med att fylla i en glasbägare med 0,5 kg vatten, Därefter värmde upp vattnet till 15 °C och antecknade temperaturen, sedan la jag 0,014g is i vattnet. Efter att all is har smält vägde jag igen bägaren och antecknade dess massa, vattnets massa blev (0,575kg) och vattnets Jämviktstemperatur blev (12 °C).
Resultat och Beräkningar:
15 °C - 7 °C = 8 °C
isens massa = 0,575 kg – 0,5 kg = 0,075 kg
Energin som behövs för uppvärmningen:
E = c*m*∆T = 2,2 * 10^3 (J/kg*k) * 0,075 kg * 8 K = 1320 J
Sedan,
15 °C - 7 °C = 8 °C
vattnets massa = 0,5 kg
E = c*m*∆T = 4,19 * 10^3 (J/kg*k) * 0,5 kg * 8 K = 16760 J
Efteråt använder vi formeln:
E = cs * m
1320 J + * 0,075 kg = 16760 J (c*m*∆T )
cs* 0,075 kg = 16760 J - 1320 J = 15440 J
= 205866,666 = 205,8 ≈ 206 kJ/kg.k
Borde vara 334 J/(g*K). Fel: temperaturdifferenser. Du förlorade jämviktstemperaturen!
Taylor skrev :Borde vara 334 J/(g*K). Fel: temperaturdifferenser. Du förlorade jämviktstemperaturen!
Ska ja värma upp vatten mer?
> > värm upp den till c:a 10 oC över rumstemperatur
Du värmde inte över rumstemperatur ... men det är ett mindre problem.
> Ska ja värma upp vatten mer?
Det är inte det största problemet.
> värmde upp vattnet till 15 °C och antecknade temperaturen
Och det blev ???
> vattnets massa blev (0,575kg) och vattnets Jämviktstemperatur blev (12 °C)
Här.
Det finns ett problem till med uppgiften (inte först med din lösning): isen måste ha en temperatur på 273.15 K då du kastar den in i vatten ... annars blir resultatet fel. Dvs isblocket måste vara utsatt för rumstemperatur under en lämplig tid (så att en del smälter) innan du kastar den in.
Det kan också fungera om man vet temperaturen på isen innan, t ex att man tar isbitarna direkt fån frysen där det är -18 celsius. Då går det åt värme för att värma upp isen 18 grader innan den börjar smälta.
Du la tydligen 75g is och inte 14g is i bägaren
Läs vad smaragdalena skriver:
E1. Värma is från -18? grader till noll grader: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på detta blir labbresultatet lite fel!
E2. Smälta is från (noll till noll grader): x kJ/kg
E3. Kyla vatten från 15? till 7? grader: 4,2 kJ/kg°C
E4. Värma vatten (som var is) från noll till 7? grader: : 4,2 kJ/kg°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös x
Värm lämpligen upp vattnet till runt drygt rumstemperatur. Annars kommer luften kyla/värma vattnet och störa labbresultatet.
stort tack för all hjälp! jag gjort om labben ikväll, och kom fram till detta:
Vattnets massa: Före Efter
256 g 325 g
Vattnets temperatur : Starttemperatur Jämviktstemperatur
35 C 10 C
Isens massa = 325 (efter) - 256 (före) = 69 g
Isens ∆T = 10(efter) - 35 (före) = - 25 C
E = c*m*∆T = 2,2 * 10^3 (J/kg*k) * 0,069 kg * 25 K = 3795 J
vattnets massa = 0,256 kg
E = c*m*∆T = 4,19 * 10^3 (J/kg*k) * 0,256 kg * 25 K = 26816 J
Sen,
3795 J + cs * 0,068 kg = 26816 J (c*m*∆T )
cs* 0,069 kg = 26816 J - 3795 J = 23021 J
= 333637,6812 = 333,6 ≈ 334 kJ/kg.k
Om idet finns is kvar och vattnets temperatur är 10 grader, är det inte jämvikt.
Jag förstår inte "Isens ∆T" med motsvarande energiberäkning. Is kan inte bli så mycket varmare än noll grader.
Varför använder du dig inte av E1, E2, E3 och E4 eller liknade sätt att representera de fyra energierna? Nu saknas väl en av dom i dina ekvationer?
E3=E4+E2+E1
osv...
Affe Jkpg skrev :Jag förstår inte "Isens ∆T" med motsvarande energiberäkning. Is kan inte bli så mycket varmare än noll grader.
Varför använder du dig inte av E1, E2, E3 och E4 eller liknade sätt att representera de fyra energierna? Nu saknas väl en av dom i dina ekvationer?E3=E4+E2+E1
osv...
åhh gud jag hatar laborationer, tyckte mina räkningar stämmer med andra försöket!:( jaså jag fattar inte egentligen vad menas med E1, E2, E3 och E4, eller vet ej riktigt hur ska beräkna den
Det står ju en del "E" i dina ekvationer. Du ska ju bara numrera dom :-) för att hålla reda på olika energier.
E3=E4+E2+E1
E3=26816J
E2=cs*0.068J
E1=?J
E4=10*0.069*...J
Affe Jkpg skrev :Det står ju en del "E" i dina ekvationer. Du ska ju bara numrera dom :-) för att hålla reda på olika energier.
Omg du menar energin(E) haha😅 förlåt hade en stressigt dag!
E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 grader
cis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1
E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4
Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4
Tack! Med (va) menar du vatten?
Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4
jag kom fram till ett negativt värde! jag gjort så här:
= -13.818
lava skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4jag kom fram till ett negativt värde! jag gjort så här:
= -13.818
Jag får 309.8 kJ/kg...prova igen :-)
Jag undrar hur kall isen var?
lava skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4Tack! Med (va) menar du vatten?
Den frågan förstår jag inte. Kan du beskriva lite mer hur du tänker?
Ja, va står för vatten och is för is. Det blir mycket tydligare om man skriver t ex istället.
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4jag kom fram till ett negativt värde! jag gjort så här:
= -13.818
Jag får 309.8 kJ/kg...prova igen :-)
Jag undrar hur kall isen var?
Ja precis jag oxå fått 309 kJ/kg ^_^ Jag inte noterat isens temperatur i början men jag tror att den var -20
Smaragdalena skrev :Ja, va står för vatten och is för is. Det blir mycket tydligare om man skriver t ex istället.
Kan ge tips om hur man skriver cis mer korrekt utan att använda "rot-tecknet"?
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4Tack! Med (va) menar du vatten?
Den frågan förstår jag inte. Kan du beskriva lite mer hur du tänker?
Jag menar t.ex (Cis-va), denna va betyder vatten. Jag tänker rätt eller??
lava skrev :Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4Tack! Med (va) menar du vatten?
Den frågan förstår jag inte. Kan du beskriva lite mer hur du tänker?
Jag menar t.ex (Cis-va), denna va betyder vatten. Jag tänker rätt eller??
Tiden räckte inte till för att använda den tröga editorn under rottecknet......
cis-va: kJ/kg. Smälta nollgradigt is till nollgradigt vatten
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4Tack! Med (va) menar du vatten?
Den frågan förstår jag inte. Kan du beskriva lite mer hur du tänker?
Jag menar t.ex (Cis-va), denna va betyder vatten. Jag tänker rätt eller??
Tiden räckte inte till för att använda den tröga editorn under rottecknet......
cis-va: kJ/kg. Smälta nollgradigt is till nollgradigt vatten
Jåha okej! Och sen hur man nå 334 kJ/kg? Ska man addera 309,8 kJ/kg med resultatet på E4-E3-E1? Eller hur gör man?
Nu har vi gjort en matematisk modell...vad finns det för felkällor?
Affe Jkpg skrev :Nu har vi gjort en matematisk modell...vad finns det för felkällor?
Det kanske är lite dum, men kan inte komma fram på felkällor😣
Affe Jkpg skrev :Nu har vi gjort en matematisk modell...vad finns det för felkällor?
Jaså jag vet inte vad jag gjort för fel! 🤔
Inget behöver vara fel, för det beror på vilka förväntningar du har på noggrannheten i dina labb-resultat.
Vi har redan gett exempel på s.k. "felkällor" som t.ex.:
1. Smaragdalena skrev om isens temperatur. Mätte du den? Du kan t.o.m. roa dig med att räkna ut vilken temperatur isen kunde ha för att du ska få förväntat resultat.
2. Om du hade haft mycket mer vatten (t.ex. en kastrull på flera liter) i förhållande till is, hade isens temperatur haft mindre betydelse, men då hade du varit tvungen att mäta temperatur-skillnaderna noggrannare (typ med en upplösning ner mot 0.1 grader).
3. Vilken inverkan kan luftens kylning/värmning ha? Hur lång tid tog det att nå jämvikts-temp.
4. Hur mätte du vikterna?
5. Hur mätte du temperatur? Varför ser vi bara hela grader. Då är väl varje temperatur-mätning +-0.5 grader "fel"?
6. Etc.
Affe Jkpg skrev :Inget behöver vara fel, för det beror på vilka förväntningar du har på noggrannheten i dina labb-resultat.
Vi har redan gett exempel på s.k. "felkällor" som t.ex.:
1. Smaragdalena skrev om isens temperatur. Mätte du den? Du kan t.o.m. roa dig med att räkna ut vilken temperatur isen kunde ha för att du ska få förväntat resultat.
2. Om du hade haft mycket mer vatten (t.ex. en kastrull på flera liter) i förhållande till is, hade isens temperatur haft mindre betydelse, men då hade du varit tvungen att mäta temperatur-skillnaderna noggrannare (typ med en upplösning ner mot 0.1 grader).
3. Vilken inverkan kan luftens kylning/värmning ha? Hur lång tid tog det att nå jämvikts-temp.
4. Hur mätte du vikterna?
5. Hur mätte du temperatur? Varför ser vi bara hela grader. Då är väl varje temperatur-mätning +-0.5 grader "fel"?
6. Etc.
Med andra ord behöver jag inte att nå exakt 334 kJ/kg på labben right??
lava skrev :Affe Jkpg skrev :Inget behöver vara fel, för det beror på vilka förväntningar du har på noggrannheten i dina labb-resultat.
Vi har redan gett exempel på s.k. "felkällor" som t.ex.:
1. Smaragdalena skrev om isens temperatur. Mätte du den? Du kan t.o.m. roa dig med att räkna ut vilken temperatur isen kunde ha för att du ska få förväntat resultat.
2. Om du hade haft mycket mer vatten (t.ex. en kastrull på flera liter) i förhållande till is, hade isens temperatur haft mindre betydelse, men då hade du varit tvungen att mäta temperatur-skillnaderna noggrannare (typ med en upplösning ner mot 0.1 grader).
3. Vilken inverkan kan luftens kylning/värmning ha? Hur lång tid tog det att nå jämvikts-temp.
4. Hur mätte du vikterna?
5. Hur mätte du temperatur? Varför ser vi bara hela grader. Då är väl varje temperatur-mätning +-0.5 grader "fel"?
6. Etc.Med andra ord behöver jag inte att nå exakt 334 kJ/kg på labben right??
Det är upp till dig att välja ambitionsnivå för labb-resultaten. Sedan ska du väl presentera dina resultat för någon (lärare?). Hade jag varit lärare hade du fått godkänt om du hade redovisat exempel på "felkällor".
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :Inget behöver vara fel, för det beror på vilka förväntningar du har på noggrannheten i dina labb-resultat.
Vi har redan gett exempel på s.k. "felkällor" som t.ex.:
1. Smaragdalena skrev om isens temperatur. Mätte du den? Du kan t.o.m. roa dig med att räkna ut vilken temperatur isen kunde ha för att du ska få förväntat resultat.
2. Om du hade haft mycket mer vatten (t.ex. en kastrull på flera liter) i förhållande till is, hade isens temperatur haft mindre betydelse, men då hade du varit tvungen att mäta temperatur-skillnaderna noggrannare (typ med en upplösning ner mot 0.1 grader).
3. Vilken inverkan kan luftens kylning/värmning ha? Hur lång tid tog det att nå jämvikts-temp.
4. Hur mätte du vikterna?
5. Hur mätte du temperatur? Varför ser vi bara hela grader. Då är väl varje temperatur-mätning +-0.5 grader "fel"?
6. Etc.Med andra ord behöver jag inte att nå exakt 334 kJ/kg på labben right??
Det är upp till dig att välja ambitionsnivå för labb-resultaten. Sedan ska du väl presentera dina resultat för någon (lärare?). Hade jag varit lärare hade du fått godkänt om du hade redovisat exempel på "felkällor".
Ja precis ska presentera resultatet till min lärare, men sen jag vill ha minst D på labben! Vilka/vilken felkällor tror du att är bäst att redovisa med såna situation?
lava skrev :Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :Inget behöver vara fel, för det beror på vilka förväntningar du har på noggrannheten i dina labb-resultat.
Vi har redan gett exempel på s.k. "felkällor" som t.ex.:
1. Smaragdalena skrev om isens temperatur. Mätte du den? Du kan t.o.m. roa dig med att räkna ut vilken temperatur isen kunde ha för att du ska få förväntat resultat.
2. Om du hade haft mycket mer vatten (t.ex. en kastrull på flera liter) i förhållande till is, hade isens temperatur haft mindre betydelse, men då hade du varit tvungen att mäta temperatur-skillnaderna noggrannare (typ med en upplösning ner mot 0.1 grader).
3. Vilken inverkan kan luftens kylning/värmning ha? Hur lång tid tog det att nå jämvikts-temp.
4. Hur mätte du vikterna?
5. Hur mätte du temperatur? Varför ser vi bara hela grader. Då är väl varje temperatur-mätning +-0.5 grader "fel"?
6. Etc.Med andra ord behöver jag inte att nå exakt 334 kJ/kg på labben right??
Det är upp till dig att välja ambitionsnivå för labb-resultaten. Sedan ska du väl presentera dina resultat för någon (lärare?). Hade jag varit lärare hade du fått godkänt om du hade redovisat exempel på "felkällor".
Ja precis ska presentera resultatet till min lärare, men sen jag vill ha minst D på labben! Vilka/vilken felkällor tror du att är bäst att redovisa med såna situation?
Jag har get dig fem exempel. Skriv om/svara på dom på lämpligt sätt.
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :Inget behöver vara fel, för det beror på vilka förväntningar du har på noggrannheten i dina labb-resultat.
Vi har redan gett exempel på s.k. "felkällor" som t.ex.:
1. Smaragdalena skrev om isens temperatur. Mätte du den? Du kan t.o.m. roa dig med att räkna ut vilken temperatur isen kunde ha för att du ska få förväntat resultat.
2. Om du hade haft mycket mer vatten (t.ex. en kastrull på flera liter) i förhållande till is, hade isens temperatur haft mindre betydelse, men då hade du varit tvungen att mäta temperatur-skillnaderna noggrannare (typ med en upplösning ner mot 0.1 grader).
3. Vilken inverkan kan luftens kylning/värmning ha? Hur lång tid tog det att nå jämvikts-temp.
4. Hur mätte du vikterna?
5. Hur mätte du temperatur? Varför ser vi bara hela grader. Då är väl varje temperatur-mätning +-0.5 grader "fel"?
6. Etc.Med andra ord behöver jag inte att nå exakt 334 kJ/kg på labben right??
Det är upp till dig att välja ambitionsnivå för labb-resultaten. Sedan ska du väl presentera dina resultat för någon (lärare?). Hade jag varit lärare hade du fått godkänt om du hade redovisat exempel på "felkällor".
Ja precis ska presentera resultatet till min lärare, men sen jag vill ha minst D på labben! Vilka/vilken felkällor tror du att är bäst att redovisa med såna situation?
Jag har get dig fem exempel. Skriv om/svara på dom på lämpligt sätt.
Tack för all hjälp Affe du är jätte duktigt! Jag uppskatta det👍🏼😊
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :Inget behöver vara fel, för det beror på vilka förväntningar du har på noggrannheten i dina labb-resultat.
Vi har redan gett exempel på s.k. "felkällor" som t.ex.:
1. Smaragdalena skrev om isens temperatur. Mätte du den? Du kan t.o.m. roa dig med att räkna ut vilken temperatur isen kunde ha för att du ska få förväntat resultat.
2. Om du hade haft mycket mer vatten (t.ex. en kastrull på flera liter) i förhållande till is, hade isens temperatur haft mindre betydelse, men då hade du varit tvungen att mäta temperatur-skillnaderna noggrannare (typ med en upplösning ner mot 0.1 grader).
3. Vilken inverkan kan luftens kylning/värmning ha? Hur lång tid tog det att nå jämvikts-temp.
4. Hur mätte du vikterna?
5. Hur mätte du temperatur? Varför ser vi bara hela grader. Då är väl varje temperatur-mätning +-0.5 grader "fel"?
6. Etc.Med andra ord behöver jag inte att nå exakt 334 kJ/kg på labben right??
Det är upp till dig att välja ambitionsnivå för labb-resultaten. Sedan ska du väl presentera dina resultat för någon (lärare?). Hade jag varit lärare hade du fått godkänt om du hade redovisat exempel på "felkällor".
Ja precis ska presentera resultatet till min lärare, men sen jag vill ha minst D på labben! Vilka/vilken felkällor tror du att är bäst att redovisa med såna situation?
Jag har get dig fem exempel. Skriv om/svara på dom på lämpligt sätt.
Affe jag kom fram till en annan lösning som jag tycker är enklare och fått rätt värde! Plus att jag kan skipa felkällor 😌 jag ändrat ΔT3 från (10 grader) till (9 grader) och, ΔT1 (18 grader) till (16 grader), sen räknat ut igen och blev resultatet 333,7 = 334 kJ/kg! Har jag tänkt rätt?? 🤔
Det är sådant som kallas forskningsfusk och det är förfärligt allvarligt. Gör absolut inte så!
Smaragdalena skrev :Det är sådant som kallas forskningsfusk och det är förfärligt allvarligt. Gör absolut inte så!
Okej calm down! I didn’t kill someone! Jag bara ändrat eller minskat med 1 eller två grader!
Som Smaragdalena säger så är det ju lite tveksamt.
Men du mätte ju egentligen aldrig ∆T1. Jag har redan tidigare tipsat dig om att du kan räkna fram ett värde på ∆T1 för att nå det resultat du vill ha. Sedan redovisar du ett korrekt och med sanningen överensstämmande resonemang i labb-redovisningen om hur du hanterat ∆T1 i beräkningarna . Då bör ingen kunna säga något om "labb-fusk".
Redovisning av felkällor kan med lite tur ge dig ett högre betyg :-)
Affe Jkpg skrev :Som Smaragdalena säger så är det ju lite tveksamt.
Men du mätte ju egentligen aldrig ∆T1. Jag har redan tidigare tipsat dig om att du kan räkna fram ett värde på ∆T1 för att nå det resultat du vill ha. Sedan redovisar du ett korrekt och med sanningen överensstämmande resonemang i labb-redovisningen om hur du hanterat ∆T1 i beräkningarna . Då bör ingen kunna säga något om "labb-fusk".Redovisning av felkällor kan med lite tur ge dig ett högre betyg :-)
Tack Affe! 👍🏼
Tänk på att ett trovärdigt labb-resultat på denna typ av labb, borde avvika något från ett teoretiskt exakt värde. Jag tycker därför att 310 kJ/kg är ett förväntat labb-resultat, med tanke på förutsättningarna.
Affe Jkpg skrev :Tänk på att ett trovärdigt labb-resultat på denna typ av labb, borde avvika något från ett teoretiskt exakt värde. Jag tycker därför att 310 kJ/kg är ett förväntat labb-resultat, med tanke på förutsättningarna.
Ja precis! Och sen jag tänkte att det är onödig att ändra nåt på labben! Jag ska redovisa exakt vad jag gjort, och får se vad läraren tycker! :)
lava skrev :Affe Jkpg skrev :Tänk på att ett trovärdigt labb-resultat på denna typ av labb, borde avvika något från ett teoretiskt exakt värde. Jag tycker därför att 310 kJ/kg är ett förväntat labb-resultat, med tanke på förutsättningarna.
Ja precis! Och sen jag tänkte att det är onödig att ändra nåt på labben! Jag ska redovisa exakt vad jag gjort, och får se vad läraren tycker! :)
👍🏼
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :Tänk på att ett trovärdigt labb-resultat på denna typ av labb, borde avvika något från ett teoretiskt exakt värde. Jag tycker därför att 310 kJ/kg är ett förväntat labb-resultat, med tanke på förutsättningarna.
Ja precis! Och sen jag tänkte att det är onödig att ändra nåt på labben! Jag ska redovisa exakt vad jag gjort, och får se vad läraren tycker! :)
👍🏼
Jag skrev labben igår, och vill gärna se dina kommentar Affe!😊
Syfte:
Syfte med laborationen är att undersöka smältentalpi för is.
Utförande:
Vi fylld en bra mängd vatten till en glasbägare i rumstemperatur 24 °C och vägde vi och antecknade dess massa. Därefter värmde vi upp vattnet till 35 °C, och la vi 75g is i vattnet. Efter att all is har smält vägde vi igen bägaren och antecknade dess massa.
Resultat:
Vattnets temperatur vid Starttemperatur är 35 °C
Vattnets massa Före = 256 g
Vattnets massa efter = 325 g
∆T1 = 18°C
∆T3 = 10°C
∆T4 = 25°C
Beräkningar:
mis= 325 g – 256 g = 69 g = 0,069 kg
cis = 2,1 kJ/kg°C
För att ta reda på olika energier, numera vi energin (E) som följande:
E1 är Värma is (∆T1) °C till 0 °C = cis * mis *∆T1
E2 är Smälta is från (0 till 0 °C) = cis– vatten(va) * mis
E3 är Värma vatten (som var is) ∆T3 °C = cva * mis *∆T3
E4 är Kyla vatten ∆T4 °C = cva* mva*∆T4
Vi ta reda på cis – vatten (va), och använda ekvationen nedan:
jag skrev hela ekvationen och beräkningar (och resultatet 309 kJ/kg•grader , men kunde inte klistra in de här! Vet inte värför🙄
Vad tycker du?
Försök undvika "personliga pronomen"...vi...vi...vi... T.ex. : Vatten fylldes i en glasbägare...
Denna texten bör du göra om: "cis– vatten(va)"..."-" kan ju misstolkas som ett minustecken.
Använd gärna en ordbehandlare som "MS-Word" eller liknade, som justerar staving och grammatik.
En annan ordbehandlare ... "Textdokument" i "OpenOffice" ... är gratis, men inte lika kraftfull!
Affe Jkpg skrev :Försök undvika "personliga pronomen"...vi...vi...vi... T.ex. : Vatten fylldes i en glasbägare...
Denna texten bör du göra om: "cis– vatten(va)"..."-" kan ju misstolkas som ett minustecken.
Använd gärna en ordbehandlare som "MS-Word" eller liknade, som justerar staving och grammatik.
En annan ordbehandlare ... "Textdokument" i "OpenOffice" ... är gratis, men inte lika kraftfull!
tackar Affe! kan jag skriva isället för Cis-va som Cis&va?
lava skrev :Affe Jkpg skrev :Försök undvika "personliga pronomen"...vi...vi...vi... T.ex. : Vatten fylldes i en glasbägare...
Denna texten bör du göra om: "cis– vatten(va)"..."-" kan ju misstolkas som ett minustecken.
Använd gärna en ordbehandlare som "MS-Word" eller liknade, som justerar staving och grammatik.
En annan ordbehandlare ... "Textdokument" i "OpenOffice" ... är gratis, men inte lika kraftfull!tackar Affe! kan jag skriva isället för Cis-va som Cis&va?
Cis&va är ju utmärkt!
Åsså God Jul Iava :-)
Affe Jkpg skrev :Åsså God Jul Iava :-)
Åhhh förlåt! önskar dig en riktigt god jul Affe!
sorry eftersom läser jag på distans, så måste jag plugga även i jul :( du kan svara/kommentera efter jul affe! my apologies again ^_^
lava skrev :Affe Jkpg skrev :Åsså God Jul Iava :-)
Åhhh förlåt! önskar dig en riktigt god jul Affe!
sorry eftersom läser jag på distans, så måste jag plugga även i jul :( du kan svara/kommentera efter jul affe! my apologies again ^_^
Du har inget att be om ursäkt för Iava :-) Jag svarar när det passar, men snart kommer det ett gäng...
Affe Jkpg skrev :lava skrev :Affe Jkpg skrev :Åsså God Jul Iava :-)
Åhhh förlåt! önskar dig en riktigt god jul Affe!
sorry eftersom läser jag på distans, så måste jag plugga även i jul :( du kan svara/kommentera efter jul affe! my apologies again ^_^
Du har inget att be om ursäkt för Iava :-) Jag svarar när det passar, men snart kommer det ett gäng...
Haha lycka till och ha det roligt! 😊
Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4
jag undrar vilka temperaturskillnader de tre, ∆T1:18°C, ∆T3:10°C OCH ∆T4: 25°C handlar om? de är Temperaturskillnad mellan? blir tacksam om jag får lite information!
Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4
T1: Värma is från -18 grader till noll grader.
T3: Kyla vatten från start-temperatur till jämvikts-temperatur (t.ex.: 35-25)
T4: Värma vatten (som var is) från noll till jämvikts-temperatur (t.ex.: 25-0)
Affe Jkpg skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4T1: Värma is från -18 grader till noll grader.
T3: Kyla vatten från start-temperatur till jämvikts-temperatur (t.ex.: 35-25)
T4: Värma vatten (som var is) från noll till jämvikts-temperatur (t.ex.: 25-0)
hanar skrev :Affe Jkpg skrev :Affe Jkpg skrev :E1: Värma is ∆T1 grader till noll grader
E2: Smälta is från (noll till noll grader)
E3: Värma vatten (som var is) ∆T3 grader
E4: Kyla vatten ∆T4 gradercis: 2,1 kJ/kg°C. Har du inte koll på is-temperaturen blir labbresultatet lite fel!
cis-va: kJ/kg. Smälta is från (noll till noll grader)
cva: 4,2 kJ/kg°C
∆T1: 18°C
∆T3: 10°C
∆T4: 25°C
Sätt upp ekvationer för E1, E2, E3 och E4 och lös cis-va
E4=E3+E2+E1
E2=E4-E3-E1E1=cis*mis*∆T1
E2=cis-va*mis
E3=cva*mis*∆T3
E4=cva*mva*∆T4T1: Värma is från -18 grader till noll grader.
T3: Kyla vatten från start-temperatur till jämvikts-temperatur (t.ex.: 35-25)
T4: Värma vatten (som var is) från noll till jämvikts-temperatur (t.ex.: 25-0)
Jåha okej! Jag fattar nu, tack Affe! :-)