9 svar
72 visningar
anonym972 behöver inte mer hjälp
anonym972 186
Postad: 13 okt 23:07 Redigerad: 13 okt 23:23

Varför mg-FN?

Varför ska man skriva mg-FN i b-fallet? Ska det inte alltid stå FR= FN-mg!

För att centripetalkraften är riktad neråt, precis som mg. 

anonym972 186
Postad: 13 okt 23:25

Men om FR och mg är åt samma riktning så kommer dem adderas!

Ja, men typ. Tänkte fel. 

Tänk dig att kraften som bilen lättar med är lika stor som kraften för att behålla bilen runt krönet, dvs centripetalkraften. Dessa uppgifter är bättre att fundera på än att följa formler. 

anonym972 186
Postad: 13 okt 23:36 Redigerad: 13 okt 23:37

Förstår inte riktigt hur detta fallet kommer ge negativ FN.

Titta på mg-Fr. När du åker plant är FN=mg men när du åker över krönet så lättar du lite i sätet (du känner dig lättare) och FN blir lägre. Mer specifikt blir den Fr lägre.

anonym972 186
Postad: 13 okt 23:59

I detta fallet kommer det se ut såhär:

Men då är F och FN inte åt motsatta håll så man kan subtrahera?

Nää, det ser ut så här: 

Fy2 - Centralrörelse 3 - Centripetalkraft som resulterande kraft

anonym972 186
Postad: 14 okt 10:43

Men FN gör så att bilen fortfarande kan vara på banan, Varför minskar den när hastigheten ökas?

För att kraften Fr som behövs för att hålla dig kvar blir större.

Svara
Close