9 svar
106 visningar
anonym972 behöver inte mer hjälp
anonym972 240
Postad: 13 okt 2024 23:07 Redigerad: 13 okt 2024 23:23

Varför mg-FN?

Varför ska man skriva mg-FN i b-fallet? Ska det inte alltid stå FR= FN-mg!

MrPotatohead 6935 – Moderator
Postad: 13 okt 2024 23:23

För att centripetalkraften är riktad neråt, precis som mg. 

anonym972 240
Postad: 13 okt 2024 23:25

Men om FR och mg är åt samma riktning så kommer dem adderas!

MrPotatohead 6935 – Moderator
Postad: 13 okt 2024 23:28

Ja, men typ. Tänkte fel. 

Tänk dig att kraften som bilen lättar med är lika stor som kraften för att behålla bilen runt krönet, dvs centripetalkraften. Dessa uppgifter är bättre att fundera på än att följa formler. 

anonym972 240
Postad: 13 okt 2024 23:36 Redigerad: 13 okt 2024 23:37

Förstår inte riktigt hur detta fallet kommer ge negativ FN.

MrPotatohead 6935 – Moderator
Postad: 13 okt 2024 23:42

Titta på mg-Fr. När du åker plant är FN=mg men när du åker över krönet så lättar du lite i sätet (du känner dig lättare) och FN blir lägre. Mer specifikt blir den Fr lägre.

anonym972 240
Postad: 13 okt 2024 23:59

I detta fallet kommer det se ut såhär:

Men då är F och FN inte åt motsatta håll så man kan subtrahera?

MrPotatohead 6935 – Moderator
Postad: 14 okt 2024 07:16

Nää, det ser ut så här: 

Fy2 - Centralrörelse 3 - Centripetalkraft som resulterande kraft

anonym972 240
Postad: 14 okt 2024 10:43

Men FN gör så att bilen fortfarande kan vara på banan, Varför minskar den när hastigheten ökas?

MrPotatohead 6935 – Moderator
Postad: 15 okt 2024 13:47

För att kraften Fr som behövs för att hålla dig kvar blir större.

Svara
Close