Varför gör man uppställningar såsom man gör?
Nu kommer jag med en kanske dum fråga men kom att tänka på att jag aldrig sätt hur man kommit fram till att man gör som man gör i uppställning vid t.ex multiplikation. Eller så kan jag ha missat det.
Vad är det som gör att man ställer upp det så som man gör vid t.ex multiplikation?
Tacksam för hjälp!
Man har kommit fram till att det är ett praktiskt sätt (av flera tänkbara ) att hålla ordning på siffrona när man räknar. Det har att göra med vårt positionssystem för siffror.
Tilläggas bör att det finns flera olika metoder för (manuell) beräkning. Multiplikation har varit tämligen traditionellt hållet utan större "nytänk" under åren, men i 'orienten' förekommer andra metoder, vissa av dem långt mer effektiva än 'vår' metod. För division finns det förmodligen flera olika beräkningsmetoder inom den svenska skolan, iaf. sett över en längre tidsperiod. Det finns inte en skolminister som inte skall ändra på något som redan fungerar utmärkt…
Okej! Tack!