8 svar
482 visningar
detrr behöver inte mer hjälp
detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 26 aug 2018 20:15 Redigerad: 26 aug 2018 20:29

Varför gör man så?

Hej, min uppgift lyder såhär: 

I en av två parallellklasser går 17 killar och 9 tjejer. I den andra klassen går 13 killar och 15 tjejer. En elev från vardera klassen ska utses till elevrepresentanter. 

På hur många olika sätt kan detta ske om 

a) båda representanterna ska vara killar

b) en kille och en tjej ska utses

c) åtminstone en tjej ska utses

Jag tänkte fel i början, men hittade hur man skulle göra för att få rätt svar. Men jag förstår inte varför man ska göra som man gör på a), b) och c) uppgifterna? 

a) 17 ·13

b) 17·15·9·13

c) 17·15·9·13·9·15

 

EDIT: Ändrade det till · istället för ×

Bubo 7347
Postad: 26 aug 2018 20:19 Redigerad: 26 aug 2018 20:20

Skriv punkt för multiplikation och plustecken för addition.

Om du kan förklara i ord hur du tänker, så blir allt mycket enklare. Vad är varje term i de här uttrycken?

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 26 aug 2018 20:23 Redigerad: 26 aug 2018 20:50

Såhär gjorde jag först, men det är fel tänkt. Nu kanske man kan se vad termerna står för

EDIT: Jag löste det

Smutsmunnen 1050
Postad: 26 aug 2018 20:50 Redigerad: 26 aug 2018 20:50

Så enligt samma princip som i den andra tråden.

a) En pojke från klass A OCH En pojke från klass B

b) (En pojke från klass A OCH en flicka från klass B) ELLER (En flicka från klass A OCH en pojke från klass B)

c) (En pojke från klass A OCH en flicka från klass B) ELLER (En flicka från klass A OCH en pojke från klass B) ELLER ( En flicka från klass A och en flicka från klass B)

Bubo 7347
Postad: 26 aug 2018 20:51

Nej, det blev inte rätt.

Om du ska välja två killar, och börjar med att välja Kalle från den första klassen, på hur många sätt kan du då fortsätta?

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 26 aug 2018 20:51

Ja, precis använde tipset du gav mig och löste uppgiften. Det underlättade så mycket, tack för hjälpen :D

jonis10 1919
Postad: 26 aug 2018 22:01

Hej

På c) kan du använda dig av komplementhändelsen vilket ger en lättare beräkning: (17+9)·(13+15)-17·13=507sätt

detrr 2193 – Fd. Medlem
Postad: 27 aug 2018 18:54
jonis10 skrev:

Hej

På c) kan du använda dig av komplementhändelsen vilket ger en lättare beräkning: (17+9)·(13+15)-17·13=507sätt

 Vi har inte gått igenom det, men visst sen när jag lärt mig det. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 27 aug 2018 22:11 Redigerad: 27 aug 2018 22:13

Jodå, komplementmängder går man igenom redan i Ma1. Repetera!

Svara
Close