Varför gör man så?
Hej, min uppgift lyder såhär:
I en av två parallellklasser går 17 killar och 9 tjejer. I den andra klassen går 13 killar och 15 tjejer. En elev från vardera klassen ska utses till elevrepresentanter.
På hur många olika sätt kan detta ske om
a) båda representanterna ska vara killar
b) en kille och en tjej ska utses
c) åtminstone en tjej ska utses
Jag tänkte fel i början, men hittade hur man skulle göra för att få rätt svar. Men jag förstår inte varför man ska göra som man gör på a), b) och c) uppgifterna?
a)
b)
c)
EDIT: Ändrade det till
Skriv punkt för multiplikation och plustecken för addition.
Om du kan förklara i ord hur du tänker, så blir allt mycket enklare. Vad är varje term i de här uttrycken?
Såhär gjorde jag först, men det är fel tänkt. Nu kanske man kan se vad termerna står för
EDIT: Jag löste det
Så enligt samma princip som i den andra tråden.
a) En pojke från klass A OCH En pojke från klass B
b) (En pojke från klass A OCH en flicka från klass B) ELLER (En flicka från klass A OCH en pojke från klass B)
c) (En pojke från klass A OCH en flicka från klass B) ELLER (En flicka från klass A OCH en pojke från klass B) ELLER ( En flicka från klass A och en flicka från klass B)
Nej, det blev inte rätt.
Om du ska välja två killar, och börjar med att välja Kalle från den första klassen, på hur många sätt kan du då fortsätta?
Ja, precis använde tipset du gav mig och löste uppgiften. Det underlättade så mycket, tack för hjälpen :D
Hej
På c) kan du använda dig av komplementhändelsen vilket ger en lättare beräkning: sätt
jonis10 skrev:Hej
På c) kan du använda dig av komplementhändelsen vilket ger en lättare beräkning: sätt
Vi har inte gått igenom det, men visst sen när jag lärt mig det.
Jodå, komplementmängder går man igenom redan i Ma1. Repetera!