Varför gör dom så olika?
Jag blir så trött på matte när jag inte förstår! Varför gör dem så olika här? I det enda ledet tar dem helt och hållet på /12 men i det andra ledet behåller dem det? Måste man behålla nämnaren när man förenklar eller vad är grejen?
Uppgiften till vänster är en ekvation. Den kan du multiplicera med 12 utan att du ändrar vad ekvationen säger, eftersom du multiplicerar både vänster- och högersidan med samma faktor.
Uppgiften till höger är ett uttryck. Det kan du inte multiplicera med 12 eftersom du då förändrar uttryckets värde.
======
Men du kan även lösa ekvationen genom att förlänga alla termer till nämnare 12, dvs genom att använda samma metod som på den högra uppgiften. Pröva det!
Yngve skrev:Uppgiften till vänster är en ekvation. Den kan du multiplicera med 12 utan att du ändrar vad ekvationen säger, eftersom du multiplicerar både vänster- och högersidan med samma faktor.
Uppgiften till höger är ett uttryck. Det kan du inte multiplicera med 12 eftersom du då förändrar uttryckets värde.
======
Men du kan även lösa ekvationen genom att förlänga alla termer till nämnare 12, dvs genom att använda samma metod som på den högra uppgiften. Pröva det!
Men om man ska förenkla ett uttryck där man har både HL och VL, hur gör man då?
Om du har bäde HL och VL så är det en ekvation eller en olikhet.
Ekvationer och olikheter är påståenden som kan vara sanna eller falska.
Ett uttryck har ett värde. Ett uttryck kan stå på ena sidan i en ekvation eller en olikhet. Eftersom en förenkling av ett uttryck inte förändrar dess värde så är det helt OK att förenkla det enskilda uttrycket på bara ena sidan av likhets/olikhetstecknet.