15 svar
1233 visningar
Korra 3798
Postad: 25 aug 2018 10:37 Redigerad: 25 aug 2018 10:39

Varför fungerar inte mitt sätt?

Uppgift: En bil ökar hastigheten från 10 m/s till 18 m/s längs en vägsträcka på 80 m.
Accelerationen är konstant.

a)beräkna accelerationen :_ FACIT: a=1,4m/s^2
b)beräkna också den hastighet bilen hade mitt på sträckan. :_FACIT: 15m/s (14,6m/s)

Jag utnyttjar att arean under en vt-graf är lika med sträckan, på så sätt försöker jag ta reda på tiden i första hand. Jag såg att det gick att använda följande formel i facit på ett mycket enklare sätt. 
s=v0+v2t 
Men varför fungerar inte mitt sätt? 

Smutstvätt 25081 – Moderator
Postad: 25 aug 2018 11:07 Redigerad: 25 aug 2018 11:08

Det fungerar, men delta T är lika med x. Du måste alltså dividera med x, inte 28: a=18-1016028.

Korra 3798
Postad: 25 aug 2018 12:37
Smutstvätt skrev:

Det fungerar, men delta T är lika med x. Du måste alltså dividera med x, inte 28: a=18-1016028.

 Slarvfel.... Tack för att du uppmärksammade mig. Jag gjorde ju helt rätt bara att jag slarvade lite dårå. 

På uppgift b så ska det stå 14,6 enligt facit. Jag fick exakt 14. Har jag gjort fel eller står det fel i facit? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 25 aug 2018 12:50

Du har gjort fel. Du räknar ut hur lång tid det skulle ta att åka halva sträckan om man hade medelhastigheten hela tiden, men eftersom man accelererar tar första halvan av vägen längre tid än andra halvan.

Smutstvätt 25081 – Moderator
Postad: 25 aug 2018 12:59

Ja, det har gått lite snett där. Anledningen är att bilen accelererar. Om du kör konstant hastighet över en viss sträcka, kommer du att ha nått halvvägs då halva tiden gått. I detta fall finns det dock en acceleration, vilket innebär att du efter halva tiden inte nått halvvägs. Titta på följande bild, varje prick är en sekund i tid:

Eftersom avståndet bilen åkt sedan förra sekunden ökar hela tiden (konstant) innebär det att halva sträckan och halva tiden inte inträffar samtidigt. Du måste alltså räkna ut hur mycket tid som gått när bilen kört halva sträckan, och använda den tidsuppgiften för att beräkna hastigheten.

Korra 3798
Postad: 26 aug 2018 09:23 Redigerad: 26 aug 2018 09:29
Smutstvätt skrev:

Ja, det har gått lite snett där. Anledningen är att bilen accelererar. Om du kör konstant hastighet över en viss sträcka, kommer du att ha nått halvvägs då halva tiden gått. I detta fall finns det dock en acceleration, vilket innebär att du efter halva tiden inte nått halvvägs. Titta på följande bild, varje prick är en sekund i tid:

Eftersom avståndet bilen åkt sedan förra sekunden ökar hela tiden (konstant) innebär det att halva sträckan och halva tiden inte inträffar samtidigt. Du måste alltså räkna ut hur mycket tid som gått när bilen kört halva sträckan, och använda den tidsuppgiften för att beräkna hastigheten.

 Jag förstår hur du menar, tack så mycket. 
Det enklaste vore att göra enligt följande formel. 
s=v0+v2t

 

EDIT: Som dom har gjort här: LÄNK upgft 3.22

Smutstvätt 25081 – Moderator
Postad: 26 aug 2018 09:29

Det blir svårt, eftersom du från början har två okända variabler. Använd dig av S=v0t+at22 för att räkna ut tiden, och sedan kan du använda den formeln, alternativt v=v0+at.

Korra 3798
Postad: 26 aug 2018 09:48
Smutstvätt skrev:

Det blir svårt, eftersom du från början har två okända variabler. Använd dig av S=v0t+at22 för att räkna ut tiden, och sedan kan du använda den formeln, alternativt v=v0+at.

 Japp, den är svår. Det är den svåraste uppgiften på det kapitlet. (Den har två stjärnor i boken)

Skulle du kunna hjälpa mig att förstå vad det är dom gör här: 
1. "Hastigheten efter halva sträckan, när s = 40 m"
- Jag är med, det har jag också använt mig utav i min lösning fast på ett inkorrekt sätt.

2. "För hastighet gäller: v=v0+at"
- Man har alltid tillgång till alla formler. Eftersom vi ska ta reda på en hastighet så vore det nog klokt att använda hastighetsformeln. (Jag är med så långt)

3. "För sträckan gäller v=stvt=v+v02t"
- Nu så kommer en ny formel in vilket jag inte förstår varför man använder.

4. "Sätt in uttrycket för t och utveckla: (Orkar inte skriva ner men titta på allt dom gör)
- Jag förstår matematiken i det hela, hur dom räknar men jag är inte med på varför man gör på det sättet. Hur ska man tolka uträkningen egentligen?

5. - Nu fortsätter dom bara på väg 4 och utför uträkningen. 

Om du kan svara med siffror som jag har gjort och förklara steg för steg så skulle det underlätta, tack så mycket. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 aug 2018 09:56
Korra skrev:

 Jag förstår hur du menar, tack så mycket. 
Det enklaste vore att göra enligt följande formel. 
s=v0+v2t

EDIT: Som dom har gjort här: LÄNK upgft 3.22

Visst kan du göra så som de har gjort i facit som du länkade till. Det finns oftast flera sätt att räkna ut samma sak. Det viktiga i så fall är att du inte sätter in att v = 18 m/s utan du behöver sätta in det värde på v som man får om t är den tid som ger att s = 40 m.

Korra 3798
Postad: 26 aug 2018 10:01
Smaragdalena skrev:
Korra skrev:

 Jag förstår hur du menar, tack så mycket. 
Det enklaste vore att göra enligt följande formel. 
s=v0+v2t

EDIT: Som dom har gjort här: LÄNK upgft 3.22

Visst kan du göra så som de har gjort i facit som du länkade till. Det finns oftast flera sätt att räkna ut samma sak. Det viktiga i så fall är att du inte sätter in att v = 18 m/s utan du behöver sätta in det värde på v som man får om t är den tid som ger att s = 40 m.

 Ja, jag förstår typ varför det är så men jag hade tagit 80m ändå om jag fick gissa. Varför är det så? Hur kan man visualisera sig detta? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 aug 2018 10:21 Redigerad: 26 aug 2018 10:36

För att du bilen inte har hastigheten 18 m/s efter halva sträckan.

Det verkar som om det är läsförståelse du behöver träna mest på - räkna kan du!

Här frågar de efter hastigheten bilen har efter halva sträckan. Du vill använda formeln s=v0+v2ts=\frac{v_0+v}{2}t. Vad behöver du veta för att kunna använda den? Du vet ursprungshastigheten v0=10m/sv_0=10m/s och sträckan s=40ms=40m, men du vet varken tiden tt eller hastigheten vv, så du måste på något sätt ta reda på tiden också för att kunna få fram hastigheten som bilen hade mitt på sträckan. Om det hade varit hastigheten som bilen hade efter halva tiden,så hade ditt svar varit helt korrekt, men det var inte det man frågade efter.

Korra 3798
Postad: 26 aug 2018 10:29
Smaragdalena skrev:

För att du bilen inte har hastigheten 18 m/s efter halva sträckan.

Det verkar som om det är läsförståelse du behöver träna mest på - räkna kan du!

Här frågar de efter hastigheten bilen har efter halva sträckan. Du vill använda formeln s=v0+v2ts=\frac{v_0+v}{2}t. Vad behöver du veta för att kunna använda den? Du vet ursprungshastigheten v0=10m/sv_0=10m/s och sträckan $s=40m,menduvetvarkentiden, men du vet varken tiden tellerhastigheten eller hastigheten v$$, så du måste på något sätt ta reda på tiden också för att kunna få fram hastigheten som bilen hade mitt på sträckan. Om det hade varit hastigheten som bilen hade efter halva tiden,så hade ditt svar varit helt korrekt, men det var inte det man frågade efter.

 Okej, jag ska komma ihåg det. Jag behöver förbättra min läsförståelse.

Tack.

Korra 3798
Postad: 26 aug 2018 10:49 Redigerad: 26 aug 2018 10:53
Smaragdalena skrev:

För att du bilen inte har hastigheten 18 m/s efter halva sträckan.

Det verkar som om det är läsförståelse du behöver träna mest på - räkna kan du!

Här frågar de efter hastigheten bilen har efter halva sträckan. Du vill använda formeln s=v0+v2ts=\frac{v_0+v}{2}t. Vad behöver du veta för att kunna använda den? Du vet ursprungshastigheten v0=10m/sv_0=10m/s och sträckan s=40ms=40m, men du vet varken tiden tt eller hastigheten vv, så du måste på något sätt ta reda på tiden också för att kunna få fram hastigheten som bilen hade mitt på sträckan. Om det hade varit hastigheten som bilen hade efter halva tiden,så hade ditt svar varit helt korrekt, men det var inte det man frågade efter.

 Har du förresten några tips på hur jag ska förbättra min läsförståelse? ( Förutom självklara tips som "Läs mer").
Några punkter som jag ska förhålla mig till kanske, något specifikt som jag bör läsa, något jag bör tänka på medans jag läser?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 26 aug 2018 11:17

Vad är de man frågar efter?

Vad vet jag? (Ibland är ,man elak och ger onödig information - det är ett extremt effektivt sätt att förvirra elever!)

Rita! (Ja, jag vet att jag är tjatig om det!)

* Vet jag någon formel som verkar användbar? Vad behöver jag veta för att kunna använda den formeln? Behöver jag räkna ut något med hjälp av en annan formel? Upprepa från * tills du fått fram vad man frågar efter.

Är svaret rimligt? Har svaret lagom många värdesiffror?

Korra 3798
Postad: 26 aug 2018 12:09
Smaragdalena skrev:

Vad är de man frågar efter?

Vad vet jag? (Ibland är ,man elak och ger onödig information - det är ett extremt effektivt sätt att förvirra elever!)

Rita! (Ja, jag vet att jag är tjatig om det!)

* Vet jag någon formel som verkar användbar? Vad behöver jag veta för att kunna använda den formeln? Behöver jag räkna ut något med hjälp av en annan formel? Upprepa från * tills du fått fram vad man frågar efter.

Är svaret rimligt? Har svaret lagom många värdesiffror?

 Okej, noterar. Tack.

ConnyN 2582
Postad: 26 aug 2018 15:03

Kanske den här länken kan ge dig något även om den är skriven för en lite lägre nivå?

https://www.pluggakuten.se/trad/problemlosning-232/#post-2a1505f4-268f-432f-b5c2-a8da01312a98

Jag satt själv och gick igenom ett kapiteltest i veckan och skrev av uppgiften fel och vid genomgång av uppgifterna missade jag det. Det kan väl vara ett tips till er alla som sitter och gör prov att orkar man inget annat när provet är gjort så kan man ju i alla fall kolla att man skrivit av rätt innan inlämning.

Svara
Close