Varför finns det fel sätt att räkna i matten?
T.ex när jag räknar % för att få reda på hur mycket % en sak har ökat eller sänkts tar jag :
T-shirt kostar 400kr men går ner till 300kr på rea. Hur mycket % rea är det?
400/100 = 4
300/4 = 75% av priset
100-75 = 25% rabatt
svar : det är 25% rabatt
Min lärare säger att om jag gör så här på np kommer jag få fel p.g.a fel sätt att räkna ut det och jag undrar varför? Varje sätt som jag lärt mig att räkna ut matte på har jag vart tvungen att ändra för det inte är ett "korrekt sätt" och det känns bara dumt. varför blir jag straffad för att tänka annorlunda?
Hej och välkommen hit.
Ibland finns det flera korrekta sätt att räkna ett tal, och ibland finns det bara ett.
Om man räknar på fel sätt, så får man fel svar. Så är det ofta, Ibland råkar svaret bli rätt av ren tur, men om man räknar på fel sätt så blir det oftast fel svar.
Vi kan titta lite närmare på din uträkning här. Kan du förtydliga lite? Vad menar du med 400/100=4? Uträkningen stämmer naturligtvis, men vad menar du med den? Sedan kan vi fortsätta med resten.
Jag undrar också varför du börjar med 400/100 = 4, och hur du tänker då. Resultatet blir ju rätt till slut. Är 100 i nämnaren prissänkningen (400-300)?
T-shirt kostar 400kr men går ner till 300kr på rea. Hur mycket % rea är det?
400/100 = 4
300/4 = 75% av priset
De två första raderna i beräkningen är detsamma som , och då får man 75%. Det vill säga på rean kostar t-shirten 75% av det ursprungliga priset. Alltså en prissänkning på 25%
Man kan ju också börja med att beräkna prissänkningen i kronor. Det blir (400-300) = 100 kr. Och sedan ser man hur stor sänkningen är i förhållande till ursprungliga priset. Alltså = 25%.
Och vilka fler sätt att räkna är det som du tänkt på ett sätt och fått ändra? Ett resultat kan man nå på olika sätt och det går att tänka på olika sätt. Men ibland kan man tänka fel och ändå få rätt under vissa förutsättningar.
Ja, slutresultatet blir rätt. Man kan hålla med om alla steg i uträkningen, OM de är motiverade. Men de är inte motiverade.
Det jag tror att läraren har klagat på är att beräkningarna inte förklaras alls.
Jag skulle kunna kopiera själva siffrorna, och skriva till lite förklaringar (som jag tror att du menar):
400 kr / 100 = 4 kr. Varje procent av ursprungliga priset är 4 kr.
300 kr / 4 kr = 75. Det man betalar är 75 procent av ursprungliga priset.
100% - 75% = 25%. Man får alltså 25 procent i rabatt.
Det här tycker jag är en ganska tydlig tankegång. Vad tycker du själv? Var det så här du tänkte?
Om du tänkte just såhär, så är mitt råd enkelt: Skriv precis vad du tänker, så kommer din lärare inte att klaga.