3 svar
139 visningar
ashe_ 701
Postad: 8 apr 12:04

Varför får inte lärare säga hur man ligger till?

Hej! Jag har en fråga. Det är nämligen så att varje gång jag frågar mina lärare om hur jag ligger till i ämnet, t.ex. matte eller historia, och om det finns något jag behöver jobba mer på samt hur jag kan förbreda mig inför kommande prov och sånt, så brukar de inte säga någonting. Alls. De ger orelevanta svar. Varför är det så? Är det typ en oskriven regel bland lärare som bara lärare vet om? 

Om du ställer frågorna så som du skriver här så är nog de enda förklaringarna att de inte orkar svara eller vet svaret. Lärare är vääääldigt olika även om de följer samma regler och kursplan. Det finns iaf ingen oskriven regel som säger att de ska hemlighålla information från elever :)

Jonto 9686 – Moderator
Postad: 8 apr 16:35 Redigerad: 8 apr 16:39

Det är nog olika från lärare till lärare hur mycket man pratar betyg och bedömning. Elever är också olika. En del elever är inte alls intresserade av att prata betyg eller hur man bedöms medan för andra elever är det ganska så viktig och gärna diskuterar det väldigt mycket.

En anledning till att det kan vara svårt för att prata om hur en elev ligger till betygsmässigt, är att betygen faktiskt endast sätts efter avslutad kurs(gymnasiet) eller vid terminens slut(grundskola). Det är också så att det är prestationer i slutet av kursen eller av grundskolan som ska väga tyngst. Det är också först i slutet av terminen som läraren har allt underlag tillgängligt och kan göra en helhetssyn på bedömningen. Det gör att man faktiskt inte kan "ligga på ett visst betyg" eftersom betyget sätts i slutet och om man ger eleven återkoppling om betyg så kan det upplevas som att man som lärare ger "löften" trots att det bara är ett nuläge. Man kan känna som lärare att man då låser sig lite. Det kan också vara ett sätt att tona ner den betygshetsen och betygspressen som finns hos många elever. Någonstans får man ju ändå göra sitt bästa och se hur långt det räcker.  En annan sak som gäller all återkoppling och feedback är att det tar tid, särskilt om den ska ges individuellt till alla elever, vilket kan göra att lärare inte har tid för det. Detta tror jag kan vara anledningen till att många lärare undviker att prata för mycket betyg och anledningen till att jag själv inte pratar för mycket betyg.

Men....

Skolverket anger också att elever ska få information om hur det går under en kurs i gymnasiet eller i grundskolan. Sen kan den informationen ges på olika sätt. Man bör också som lärare kunna på något sätt förklara hur man tänker vad gäller bedömning och delvis konkretisera betygskriterierna och ge exempel på bedömningar för olika nivåer, någon gång under kursens/terminens gång. För elever som är intresserade eller vill veta kan man gå in mer i detaljer med mer individuell återkoppling vad de ska utveckla för att nå olika nivå.

Var tydlig mot dina lärare med att du vill ha mer information om betyg och bedömning och återkoppling. Kanske kan de hitta ett enkelt sätt att ge dig lite mer av det. Det handlar kanske inte om att de är ovilliga att ge dig det, utan bara inte riktigt vana vid att en elev vill ha det. Du behöver kanske också låta dem ge tid för att förbereda sig, att titta igenom dina prestationer eller tänka igenom. Om du bara frågar dem när de är stressade i korridoren eller under en lektion, så får du kanske inga bra svar. Boka kanske hellre in en tid för ett möte där ni kan sitta i lugn och ro och gå igenom saker. 

mekatronik 625
Postad: 9 apr 10:36

Jag var med om en liknande situation när jag gick på gymnasiet. Där och då bestämde jag mig för att strunta i just den läraren och fokusera på de andra ämnena eftersom just den läraren vägrade berätta för mig varför jag inte fick ett högre betyg (väldigt bisarr situation).

Att vissa lärare är på ett visst sätt kan du inte göra så mycket åt förutom att anmäla de till någon på skolan, ifall du känner att du har orken för det då. Men jag har svårt att se att majoriteten av lärarna på en och samma skola skulle bete sig såhär, nu vet jag inte din personliga situation men ibland kan det vara värt att släppa vissa grejer. 

Om du känner att du behöver nå ett visst betyg för att komma in på en viss högskola kan jag förstå, men i Sverige finns det väldigt många möjligheter för att utbilda sig. När jag sökte ekonomprogrammet på Handelshögskolan för flera år sen kom jag in med rätt så kassa betyg, då tror jag att min plats var reserv 500 nånting? Kom ändå in trots att jag låg så långt bak i kön.

Om du även börjar studera på högskola kommer du också uppleva att lärarna här är mycket värre när det kommer till att ge feedback (oftast får du ingen feedback, snarare ett betyg direkt).

Svara
Close