Varför f(2a) = 4a^2 - 8a
Hej!
Jag är ganska bra på funktioner men det finns en fråga i min bok (matematik 5000 2c) som jag inte kan lösa.
Frågan säger: ''Låt f(x)= x^2 - 4x
Beräkna f(2a)''
Jag kom på en lösning som kanske skulle fungera: f(2a)= a(2^2 - 4*2) ==> f(2a)= 4a^2 - 8a^2 (bara a är upphöjt till 2). Som ni ser, ska man multiplicera in a med allting som finns mellan parenteserna, enligt min lösning i alla fall. Men facit säger en annan sak; f(2a) = 4a^2 - 8a.
Det som jag inte förstår är, varifrån kom 4 och varför är inte a:et i 8a upphöjt till 2.
Jag uppskattar all hjälp!
OmarTaleb skrev:Hej!
Jag är ganska bra på funktioner men det finns en fråga i min bok (matematik 5000 2c) som jag inte kan lösa.Frågan säger: ''Låt f(x)= x^2 - 4x
Beräkna f(2a)''
Jag kom på en lösning som kanske skulle fungera: f(2a)= a(2^2 - 4*2) ==> f(2a)= 4a^2 - 8a^2 (bara a är upphöjt till 2). Som ni ser, ska man multiplicera in a med allting som finns mellan parenteserna, enligt min lösning i alla fall. Men facit säger en annan sak; f(2a) = 4a^2 - 8a.
Det som jag inte förstår är, varifrån kom 4 och varför är inte a:et i 8a upphöjt till 2.
Jag uppskattar all hjälp!
Vad är ? Och hur gör du för att räkna fram det?
Visa spoiler
På samma sätt som du räknar ut kan du också räkna ut , det handlar om att byta ut variabeln mot det som står innanför parentesen.
Korra skrev:OmarTaleb skrev:Hej!
Jag är ganska bra på funktioner men det finns en fråga i min bok (matematik 5000 2c) som jag inte kan lösa.Frågan säger: ''Låt f(x)= x^2 - 4x
Beräkna f(2a)''
Jag kom på en lösning som kanske skulle fungera: f(2a)= a(2^2 - 4*2) ==> f(2a)= 4a^2 - 8a^2 (bara a är upphöjt till 2). Som ni ser, ska man multiplicera in a med allting som finns mellan parenteserna, enligt min lösning i alla fall. Men facit säger en annan sak; f(2a) = 4a^2 - 8a.
Det som jag inte förstår är, varifrån kom 4 och varför är inte a:et i 8a upphöjt till 2.
Jag uppskattar all hjälp!
Vad är ? Och hur gör du för att räkna fram det?Visa spoiler
På samma sätt som du räknar ut kan du också räkna ut , det handlar om att byta ut variabeln mot det som står innanför parentesen.
Jag ska byta ut 5 mot alla x ==> f(5)= 5^2 - 4*5.
Nu förstår jag, det är inte bara a som ska kvadreras, det är 2a som ska kvadreras.
OmarTaleb skrev:Korra skrev:OmarTaleb skrev:Hej!
Jag är ganska bra på funktioner men det finns en fråga i min bok (matematik 5000 2c) som jag inte kan lösa.Frågan säger: ''Låt f(x)= x^2 - 4x
Beräkna f(2a)''
Jag kom på en lösning som kanske skulle fungera: f(2a)= a(2^2 - 4*2) ==> f(2a)= 4a^2 - 8a^2 (bara a är upphöjt till 2). Som ni ser, ska man multiplicera in a med allting som finns mellan parenteserna, enligt min lösning i alla fall. Men facit säger en annan sak; f(2a) = 4a^2 - 8a.
Det som jag inte förstår är, varifrån kom 4 och varför är inte a:et i 8a upphöjt till 2.
Jag uppskattar all hjälp!
Vad är ? Och hur gör du för att räkna fram det?Visa spoiler
På samma sätt som du räknar ut kan du också räkna ut , det handlar om att byta ut variabeln mot det som står innanför parentesen.
Jag ska byta ut 5 mot alla x ==> f(5)= 5^2 - 4*5.
Ja, och vad det gäller f(2a) ska du byta ut 2a mot alla x.