Värdetabellen och graf!
Hej.
Jag har svarat de här frågorna. Jag blir mycket tacksam om någon kontrollera de.
Linnea står på taket av en skyskrapa, 100 meter över marken, när hon tappar en ring. Efter tiden x sekunder befinner sig ringen y meter över marken. Höjden över marken kan beräknas med formeln y = 120 - 5x2 .
A. Ställ upp en värdetabell för x = 0, 1, 2, 3 och 4.
B. Utgå från värdetabellen i fråga 4 och rita en graf.
C. På vilken höjd befinner sig ringen efter 2,5 sekunder?
D. Efter hur lång tid är ringen 40 m över marken?
Ser bra ut!
Micimacko skrev:Ser bra ut!
Tror du att svaret är rät?
Linnea står på taket av en skyskrapa, 100 meter över marken, när hon tappar en ring. Efter tiden x sekunder befinner sig ringen y meter över marken. Höjden över marken kan beräknas med formeln y = 120 - 5x2 .
Den första och tredje meningen stämmer inte med varandra. I första meningen står det att hon tappar ringen 100 meter ovanför marken. I tredje meningen visar formeln att y(0) = 120, d v s att ringen är 120 m ovanför marken när hon tappar den.
Har du skrivit av fel?
Håller med om att det ser bra ut, men gissar att det borde stå i texten att personen står 120 m över marken. Jag tror också att syftet med övningen är att du skall svara på fråga c och d genom att läsa av värdet i grafen. Sen är det bra att kontrollräkna med att göra uträkningen också. Men jag kan se att det stämmer tillräckligt bra. Så lägg till (börja med) att uppskatta värdet via grafen i c och d så blir det helt rätt
Smaragdalena skrev:Linnea står på taket av en skyskrapa, 100 meter över marken, när hon tappar en ring. Efter tiden x sekunder befinner sig ringen y meter över marken. Höjden över marken kan beräknas med formeln y = 120 - 5x2 .
Den första och tredje meningen stämmer inte med varandra. I första meningen står det att hon tappar ringen 100 meter ovanför marken. I tredje meningen visar formeln att y(0) = 120, d v s att ringen är 120 m ovanför marken när hon tappar den.
Har du skrivit av fel?
Jag har dubbel kollat på frågan, siffrorna är exakt"100 och 120" samma. för mig själv är konstig att formeln är y=120 . Det bör vara 100-5x2 tror jag.
Håller med dig. Tryckfel i boken? (Och det borde hellre vara 4,9 än 5 i formeln, man har tydligen räknat med att g = 10.)
Korpen skrev:Håller med om att det ser bra ut, men gissar att det borde stå i texten att personen står 120 m över marken. Jag tror också att syftet med övningen är att du skall svara på fråga c och d genom att läsa av värdet i grafen. Sen är det bra att kontrollräkna med att göra uträkningen också. Men jag kan se att det stämmer tillräckligt bra. Så lägg till (börja med) att uppskatta värdet via grafen i c och d så blir det helt rätt
Om jag förstår dig bra, du är rät att frågan C är 88,5 meter jag har glömt komma tecken. och frågan D, efter 4 sekonder ringen kommer till 40 meter över marken.
Smaragdalena skrev:Håller med dig. Tryckfel i boken? (Och det borde hellre vara 4,9 än 5 i formeln, man har tydligen räknat med att g = 10.)
Det är en uppgift från skolan det finns inte i min bok, därför jag har valt 120( det bör jag notera till min lärare att jag har bestämt själv eftersom siffrorna är inte samma).