Värdesiffror
Hej!
Skulle någon kunna hjälpa mig att förstå värdesiffror regeln för heltal som slutar på noll… T.ex 500 eller 680000.
Jag har kollat på många videos på youtube om detta och jag frtf förstår inte. Jag vet att enligt reglerna så när vi har en multiplikation eller division tittar vi på den faktor som har minst antal värdesiffror och skriver vi resultatet enligt den. Men på exemplet i bilden blev det jätte förvirrande så jag har två frågor:
1) Varför blev 560000/18240 = 30,7 och inte 30,702 och varför 560000/23,5 = 23828 ?
2) spelar detta en stor roll på provet? Alltså kommer betyget att påverkas om jag till exempel skriver 30,702 istället för 30,7 eller om jag avrundar till 31 till exempel ?
Tack så mycket på förhand!
Man behöver titta på uppgiften för att se varför vi ska ha tre värdesiffror i 30,7.
När de delar 560000 med 23,5 så får de egentligen ett svar med bara tre värdesiffror (för 23,5 har tre), men då finge man skriva 2,38*105, vilket är litet otympligt, och det är bara ett mellanresultat. Mellanresultat kan gärna ha en värdesiffra mer än indata, eller ännu fler.
Fråga 2 kan jag inte svara på, för jag är inte lärare.
Siri2003 skrev:Skulle någon kunna hjälpa mig att förstå värdesiffror regeln för heltal som slutar på noll… T.ex 500 eller 680000.
Någon regel finns inte (förutom när man säljer saker, det finns EU direktiv om annonsering).
Jag brukar ta historien om museiguiden som berättade en mumie var 5007 år gammal. När någon frågade hur han visste det så precis svarade han att direktören hade berättat för honom då han började för sju år sedan att mumien var femtusen år gammal.
Så här ska man använda sunt förnuft.
Vid pengar är det ofta att t ex 5000 kronor är precis det som du ska betala eller ska få. I skridskotävlingar är 5000 meter också exakt. Men annars är det ofta inte så.
här är frågan
Jo men 56 mil är ju bara två värdesiffror.
Så aldrig att det blir en hastighet 30,702 m/s. Dessa sista siffror har ingen verklig betydelse (men kan vara bra att ta med i uträkningar av mellanresultat).
Nu handlar det om en jämförelse av samma sträcka under olika förhållanden. Det är inte så att det är 565 km den ena gången och 555 km den andra gången. Så denna osäkerhet påverkar inte sluttiden så väldigt mycket.
Okeej nu börjar det bli tydligare, skulle du kunna förklara lite mer varför blev 560000/23,5 = 23828? Vad menar du med att det är ett mellanresultat?
tack så jättemycket!
Siri2003 skrev:Okeej nu börjar det bli tydligare, skulle du kunna förklara lite mer varför blev 560000/23,5 = 23828? Vad menar du med att det är ett mellanresultat?
Det som spelar roll är svaret på uppgiftens fråga: "Hur lång tid skulle resan tagit om det inte hade blåst?"
Alla värden på vägen dit är mellanresultat. Så då är 23828 sekunder visst ett svar på frågan men ändå ett mellanresultat eftersom det förväntas ett svar i mer intuitiva enheter. Det blir då 23828/60 = 397 minuter och det är 6 timmar och 37 minuter.
Klart att man inte kan svara mer noggrant än så eftersom den första resan också bara hade getts med minuters noggrannhet.
Du skulle kunna kolla hur svaret hade ändrats med en vindhastighet på 7,25 m/s, men jag tror inte att det hade påverkat antalet minuter.