14 svar
70 visningar
karisma behöver inte mer hjälp
karisma 1983
Postad: 1 feb 2023 22:33

Värdesiffror

Hej!

Jag undrar hur många värdesiffror 50 har? Har den 2 värdesiffror? Om jag ska omvandla 50 km/h till m/s så får jag ett decimaltal. Hur vet jag hur många decimaler jag ska ha med då? Om man omvandlar det till m/s så blir det nämligen 13,89.., men eftersom att 50 bara har 2 värdesiffror, ska jag då bara skriva att det blir 14 m/s?

Jag hoppas någon förstår min fråga! Tack på förhand!

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 22:37

Det beror på kontext men det är nog oftast bra att avrunda till 15 m/s.

karisma 1983
Postad: 1 feb 2023 22:44 Redigerad: 1 feb 2023 22:44

Detta är kontextet:

Ska det fortfarande avrundas till 15 m/s då? Birde det inte bli 14 m/s? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 22:46

Avrunda inte alls förrän du har räknat ut effekten.

karisma 1983
Postad: 1 feb 2023 22:47

Men för att räkna ut effekten behöver jag ju använda mig av hastigheten? Ska jag inte avrunda hastigheten ändå?

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 22:52 Redigerad: 1 feb 2023 22:53
karisma skrev:

Detta är kontextet:

Ska det fortfarande avrundas till 15 m/s då? Birde det inte bli 14 m/s? 

Här finns helt andra aspekter. Om det är inlämningsuppgifter till bedömning då ska du redovisa själv. 

karisma 1983
Postad: 1 feb 2023 22:53

Det är ingen inlämningsuppgift till bedömning. Det här är en övningsuppgift!

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 22:55

Vad bra. För det här skulle vara en slamkrypare om det handlade om bedömning. Avrundning är inte det stora problemet här.

karisma 1983
Postad: 1 feb 2023 22:56

Vad menar du? Om det här hade varit ett prov så hade min lärare gett mig avdrag för att jag använder fel värdesiffror. Därför vill jag lära mig vilka värdesiffror jag behöver mig använda av så att jag slipper poäng avdrag på kommande prov.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 22:58 Redigerad: 1 feb 2023 23:06

Om det hade varit ett prov borde läraren kunna åka på löneavdrag för en sådan slamkrypare.

Edit: ok, det går nog att tolka rätt men först läste jag "jämfört med" som ett förhållande, en kvot.

karisma 1983
Postad: 1 feb 2023 23:01

Jaja, men nu kan jag inte göra något åt det...Min lärare har redan på tidigare prov gett mig poäng avdrag för att jag använt fel värdesiffror fast jag fick fram rätt svar. Jag vill gärna undvika detta i framtiden så skulle jag inte kunna få hjälp med vilka värdesiffror jag ska använda i denna uppgift när jag omvandlar 50 km/h till m/s? Är det 2 värdesiffror jag ska använda så att det blir 14 m/s (svaret blir egentligen ca 13,8888...)?

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 23:02

Vad är ditt svar på uppgiftens fråga då?

karisma 1983
Postad: 1 feb 2023 23:06

Men jag har inte börjat lösa uppgiften än då jag vill ha rätt värdesiffror från början. Men kanske ska jag bara göra som Smaragdalena sa och använda alla decimaler vid omvandlingen till m/s och sedan endast fixa värdesiffrorna på slutet?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 23:06

Du skall aldrig avrunda förrän på slutet.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 1 feb 2023 23:09 Redigerad: 1 feb 2023 23:10
karisma skrev:

  använda alla decimaler  

Så många decimaler behöver du inte skriva: v=503,6 m/s.v = \dfrac{50}{3,\!6} \ {\rm m/s}.

Svara
Close