Värdesiffror
http://www.bilddump.se/bilder/20180922123032-94.245.48.44.jpg
I ovan länk är svaret på fråga c) 2,75 m/s och fråga d) 4 m/s
I d) beräknar jag medelhastigheten mellan punkterna (600s,1900m) & (250s,600m) får det till 3,71428.... vad är det som avgör att c) besvaras med 3 värdesiffror medans d)endast besvaras med 1 ?
La in bilden också, det gör det enklare för folk som vill svara. /Smaragdalena, moderator
Slarv i facit, troligtvis.
Teraeagle skrev:Slarv i facit, troligtvis.
Utifrån hur uppgiften är formulerad, hur hade du gått tillväga för att avgöra hur många värdesiffror du skulle använda i c) resp d) ?
Det dök upp en till uppgift där jag inte får till det med hur många värdesiffror jag ska svara i..
Om vi tar det första loppet i a)-uppgiften så blir medelhastigheten 7.5872534...m/s .
Jag svarade 7,59m/s då totaltiden besvarats med två decimalers nogrannhet i kombo med att loppets totallängd har 3(?) värdesiffror. Facit säger 7,6m/s
Jag har precis börja läsa denna kurs på distans och har fått för mig att det är mkt viktigt att besvara frågor med rätt antal siffror ... men någon som har koll på om det hade spelat någon roll på ett prov om man svarat 7,59 eller 7,6 ?
Jag hade svarat 7,59 också. Jag håller med om att det är tre värdesiffror i längderna. För 100 m är det helt säkert 100 och inte 101 m. 800 brukar gå i kurva, så det kan bli nån meter kortare om man håller sig längst in hela tiden.
Tja, 7,6 är lättare att försvara än 7,59, trots allt. Om en mätning i praktiken kräver tre värdesiffror så måste man visa att alla ingående storheter har det, och det är ändå inte riktigt så med längderna.
Hur det bedöms på ett prov kan jag inte uttala mig om.
Teraeagle skrev:Slarv i facit, troligtvis.
En lite bättre analys kan vi väl få? Även på de andra exemplen som tas upp.
ConnyN skrev:Teraeagle skrev:Slarv i facit, troligtvis.
En lite bättre analys kan vi väl få? Även på de andra exemplen som tas upp.
Kring vad? Det finns ingen anledning till att ge olika antal värdesiffror och alltså är det ett fel i facit. @Laguna har rätt i att sträckan avgör hur pass många värdesiffror som bör ingå i svaret. Troligtvis går det inte att mäta sträckan på exakta metern och därför är tre värdesiffror möjligtvis i överkant.
Teraeagle skrev:ConnyN skrev:Teraeagle skrev:Slarv i facit, troligtvis.
En lite bättre analys kan vi väl få? Även på de andra exemplen som tas upp.
Kring vad? Det finns ingen anledning till att ge olika antal värdesiffror och alltså är det ett fel i facit. @Laguna har rätt i att sträckan avgör hur pass många värdesiffror som bör ingå i svaret. Troligtvis går det inte att mäta sträckan på exakta metern och därför är tre värdesiffror möjligtvis i överkant.
I första exemplet skulle jag kunna tänka mig att det beror på svårigheten att göra en så noggrann avläsning i diagrammet.
Min avläsning blev (600s,1900m) & (200s,400m) vilket gav medelhastigheten 3,75 m/s. Så tre värdesiffror klarar vi inte med det diagrammet. Två värdesiffror? Tja vi fick olika resultat så kanske en värdesiffra kan vara motiverat i d).
c) Ser ut att vara mer lättavläst, men man kan undra om det är rimligt med tre värdesiffror. Vi behöver i och för sig bara göra en avläsning som ser ut att vara prick 2200, men 2195 m på 800 sek = 2,74 m/s och 2205 m på 800 sek = 2,76 m/s.
Så ja det är inte alltid så enkelt och varje lärare gör olika bedömningar, men jag har svårt att tro att du får fel om du använder två värdesiffror just i detta exempel.
Därför tycker jag att du Teraeagle som är lärare bör utveckla din tankegång.
Ja, så skulle det också kunna vara.
Därför tycker jag att du Teraeagle som är lärare bör utveckla din tankegång.
Jag är definitivt inte lärare. Jag är civilingenjör i kemiteknik.
Ojdå, men då borde jag kunna ställa ännu högre krav på dig :-)
Förlåt vill inte förstöra din lördag, men det var så frestande.
Kanske vi kan enas om att det inte alltid är så enkelt?
1 värdesiffra på allt.
sprite111 skrev:
1 värdesiffra på allt.
?????????
ConnyN skrev:Ojdå, men då borde jag kunna ställa ännu högre krav på dig :-)
Förlåt vill inte förstöra din lördag, men det var så frestande.
Kanske vi kan enas om att det inte alltid är så enkelt?
Så är det! I slutändan har det exakta antalet värdesiffror en högst akademisk betydelse. Det viktigaste är att inte överdriva och ge helt orimliga svar. Man ska t ex inte svara 3,71428 m/s. I verkligheten är det upp till en själv att känna av situationen och försöka avgöra hur bra ens mätning har varit. Men visst, i en skoluppgift ska man väl alltid försöka vara så noggrann som möjligt.
Trevlig kväll!
Håller med sprite111. Diagrammet ger inte bättre värden än att man bör svara med 1 värdesiffra.
Teraeagle skrev:ConnyN skrev:Ojdå, men då borde jag kunna ställa ännu högre krav på dig :-)
Förlåt vill inte förstöra din lördag, men det var så frestande.
Kanske vi kan enas om att det inte alltid är så enkelt?
Så är det! I slutändan har det exakta antalet värdesiffror en högst akademisk betydelse. Det viktigaste är att inte överdriva och ge helt orimliga svar. Man ska t ex inte svara 3,71428 m/s. I verkligheten är det upp till en själv att känna av situationen och försöka avgöra hur bra ens mätning har varit. Men visst, i en skoluppgift ska man väl alltid försöka vara så noggrann som möjligt.
Trevlig kväll!
Detsamma!
Smaragdalena skrev:Håller med sprite111. Diagrammet ger inte bättre värden än att man bör svara med 1 värdesiffra.
Bra med motivering, svårt att veta hur ni tänker annars, som någon brukar skriva :-)
Ser det som en tolkningsfråga. Som Teraeagle skrev överdriv inte så blir det bra =)
Edit:
- Hade det stått 100,0 meter hade jag varit säker på 3 värdesiffror på längden.
- Hade det stått 100,0 sekunder hade jag varit säker på 3 värdesiffror på tiden.
- Hur längden och tiden mäts nämns inte dvs tolkningsfråga och antagningar får göras.
Tar vi 600s , 1900m:
Här kan svaret vara eller
I min telefon kan jag få tio- och tusendelar i tidtagaruren. Denna http://www.tidtagare.se/ gör ett bättre jobb.
---
Kanske kan ge en förklaring:
https://www.grundskoleboken.se/wiki/Avrundning
Om ett tal slutar på en eller flera nollor, och inga decimaler finns angivna, går det inte att säga utifrån enbart talet om dessa nollor är värdesiffror eller inte. Om vi väger ett äpple på en våg med en noggrannhet på 1 gram, och vågen visar 190 gram, så räknas den sista nollan som en värdesiffra eftersom den bidrar med information om vad äpplet väger (den hade ju kunnat vara något annat än en nolla). Om en våg som bara kan visa hela tiotals gram visar att ett äpple väger 190 gram så räknas inte nollan.
Tack alla! Det känns lite klarare nu :-)