Hur resonerar du kring H?
Dracaena skrev:Hur resonerar du kring H?
(2)^2)^3)?
Nej, 2 är upphöjt till 23.
Smaragdalena skrev:Nej, 2 är upphöjt till 23.
Men det står 2 upphöjt till 2 och sedan 2 upphöjt till 3? Ska man se det som (2)^3? Potens lagen säger ju( a^x) ^y= a^xy
hur skulle du tex derivera
ItzErre skrev:hur skulle du tex derivera
Det är väl samma som den är? Om det skulle stå e^2^2x så hade vi fått 2e^2^2x
Mahiya99 skrev:Smaragdalena skrev:Nej, 2 är upphöjt till 23.
Men det står 2 upphöjt till 2 och sedan 2 upphöjt till 3? Ska man se det som (2)^3? Potens lagen säger ju( a^x) ^y= a^xy
Javisst - det finns en anledning till att det är en parentes där! 23 = 8.
Smaragdalena skrev:Mahiya99 skrev:Smaragdalena skrev:Nej, 2 är upphöjt till 23.
Men det står 2 upphöjt till 2 och sedan 2 upphöjt till 3? Ska man se det som (2)^3? Potens lagen säger ju( a^x) ^y= a^xy
Javisst - det finns en anledning till att det är en parentes där! 23 = 8.
Och då har vi potens av en potens alltså dvs 2^3 som är 8 och då är 2^8 något tal större än 2^6
jag tycker personligen att lärare inte är tillräckligt noga med att berätta denna skillnad för elever.
ItzErre skrev:jag tycker personligen att lärare inte är tillräckligt noga med att berätta denna skillnad för elever.
Nää sånt har jag aldrig sett förut. Förutom e^x^2 på Youtube och liknande. Du är välkommen att visa hur man deriverar den så lär jag mig något :)