5 svar
169 visningar
Gloson1 326
Postad: 9 dec 2023 15:14

Vanliga "slarv"fel I matematik 1C, NP

Hejsan. Det nationella provet i matematik 1C närmar sig. En sak som jag skulle uppskatta är att få till mig vanliga slarvfel som elever har en tendens att göra i en uppgift, som exempelvis att:

(2+3+7)^2 kommer att ge 2² + 3² + 7². 

Tack på förhand :)

MrPotatohead Online 6558 – Moderator
Postad: 9 dec 2023 15:30 Redigerad: 9 dec 2023 15:30
  • Inte läsa frågan tillräckligt noggrant. Ex, "Vilka tal är inte delbara med 3? Ringa in" Och så råkar man ringa in alla som är delbara med 3.
  • Tappa bort minustecken. 
  • Enkel räkning typ 34-15 = 18 eller nåt.

Det verkar som du vill veta vanliga fel, inte slarvfel. Att tro att (a+b)2 = a2 + bär inte ett slarvfel.

Jag nämnde nu några slarvfel som händer i alla mattekurser. 

Sten 1200 – Livehjälpare
Postad: 10 dec 2023 20:42

Om jag vänder på frågan, för att undvika slarvfel.

Skissa en bild eller graf och skriv in den information som är känd. Behöver inte vara en 'perfekt' bild, den hjälper ändå till att förstå vad som är känt, vad som ska beräknas och hur man kommer fram till svaret.

Om man ska göra aritmetiska beräkningar: gör ett steg i taget. Försöker man till exempel använda kvadreringsreglerna på ett uttryck och samtidigt hantera ett minustecken framför uttrycket, så blir det lätt fel.

aaaa1111 415
Postad: 10 dec 2023 20:56 Redigerad: 10 dec 2023 20:56

Saker som jag tenderade att göra under kursproven (som jag än idag gör!) är:

- Räkna för snabbt, ibland har vi ett svar i huvudet som vi skriver ned och då skriver man oftast fel. Ta din tid, rita/skriv ned alla steg på pappret och undvik gör saker i huvudet

- Rita ALLT, Skriv upp ALLT, använd ALL information du får

- Använd miniräknaren fastän det är något enkelt som 19-13. Jag har slarvat så många gånger på detta, under tidspress fungerar vi inte riktigt som tänkt

Gloson1 326
Postad: 11 dec 2023 09:19

Jag undrar en sak. Jag har hört att man ska lägga upp en plan innan man gör frågan, något jag aldrig tidigare har försökt. Menar man då att planen ska vara steg för steg eller menar man att den bara ska vara som en checklista?

Det är ju alltid bra att fundera på hur frågor är uppbyggda och vilka delproblem som behöver lösas för att komma fram till svaret. Detta bör dock ske utan friktion. Alltså, uppgiften ska inte ta mer energi och tid för att du ska planera den. 

Svara
Close