Vad tycker ni om min miljöanalys?
Detta är en uppgift där man ska jämföra två olika saker men som har liknande uppgift/funktion och hur dess påverkar på naturen. Tycker ni att texten är tydlig? Finns det två led på varför det förstör natur? Kan min åsikt förbättras? Används naturvetenskapliga begrepp? Tack på förhand på alla responser.
Elbil och Etanolbil
Tillverkning av drivmedel, och utsläpp
Etanol är ett förnybart drivmedel som kommer ifrån majs (60%), vete (14%), sockerbetor (11%) och övriga (14%). Det framställs med hjälp av jäsning och destillering. Kan även framställas med hjälp av skogsrester, man använder cellulosafibrerna som bryts ner till socker och med hjälp av enzymer eller syra. Destillering är en metod där man förångar något för att separerare beståndsdelar. Det krävs ofta mycket fossila bränslen när man destillerar in stor mängd.
E85 betyder att det är 85% av volymen som är etanol, men resten är bensin. 13% av den etanol som användes i Sverige 2019, var framställt i Sverige, resten var från andra europeiska länder. Det är en jätteförlust eftersom båtar som etanolen transporteras med går på antingen bensin eller diesel.
Svenskt kunskapscentrum uppskattar att 22 – 32 TWh skulle kunna komma ifrån svenskt jord- och skogsbruk, på ett hållbart sätt. Det motsvarar 1/3 av det årets bensin- och dieselförbrukning om det hade varit etanol. (stockholmsstad, 2021)
Elektricitet är kan både vara förnyelsebart och inte. El kan komma ifrån många olika källor, de två störta är kärnkraft (29%) och vattenkraft (44%). Vindkraft, vattenkraft och solceller är de förnyelsebara, för att det använder krafter för att omvandla till elektricitet, de står för 62% av all el som Sverige gör av med. All el vi gör av med i Sverige är producerat i Sverige. Elektriciteten transporteras via tjocka kablar, största delen av vattenkraftverken är i Norrland. Men det krävs att det blir 100% förnyelse bart om vi inte ska ha någon klimatpåverkan. (Holmström, 2021)
Utsläpp: En elbil släpper ut 0,047 kg co2/KWh, en etanolbil släpper ut 1,14 kg co2 per liter (data är inte inräknat med transport av drivmedlet). Men en baktanke är att den genomsnittliga etanolbilen släpper ut 0,7 liter etanol per mil och elbilen 2 KWh per mil.
Tillverkning av bilar
Skillnaden mellan Etanolbilen och Elbilen är motorn, och lagring av förbränningen. Båda bilarna är byggda i samma typ av fabrik, men batterierna är byggda i separata. En elbil behöver ett högeffektivt batteri tillverkat av tungmetaller, t. Ex så innehåller teslamodell 3:s batteri: 46kg nickel (74%), 9kg kobolt (15%) och 7kg litium (11%). Ett engångsbatteri innehåller väldigt mycket tungmetaller. Om alla bilar skulle vara elbilar skulle det krävs jättemycket arbeta av att utvinna metaller ur gruvorna och om vi inte kommer att återanvända batterier, så finns det en risk att vi inte har tillräckligt med resurser till att bygga nya elbilar i framtiden. (Redaktören, 2021)
Vid utvinning av nickel används barn som arbetare. Barnarbete i Kongo-Kinhasa pågår vid utvinning av kobolt. Anledningen varför de valde barn är att det är billiga att anställa. När barn jobbar ökar risken för att skada sig mycket då det inte är fullvuxna. Innebörden med barnarbete är allvarliga. Flera barn löper risken att dö vid en tidig ålder och det gör att arbetskraften minskar i generationen efter. Och till slut kan det riskera att det inte finns någon som kan utvinna all metall som finns i Kongo-Kinhasa. (Samuelsson, 2021)
Av förbränningsmotorn är det likvärda av metaller som är använda för att tillverka motorerna. Bilarna är uppbyggda på lika sätt om man kollar på metallens användning.
Användning av bilar
I ett miljöperspektiv skiljer det mycket med utsläpp och själva användningen.
Användning Elbilen och Etanolbilen är två helt olika processer att förbränna. När man skapar energi utav batteri låter elmotorn men elmotorn är svår att höra utanför bilen. Under en hastighet av 20km/h låter bilen för att minska kollision med fotgängare. När förbränningen av etanol sker så låter motorn betydligt mer än vad elbilen gör. (Jansson, 2021)
Ett stort problem som har uppkommit senaste år 10:nde är djuren i naturen. Vi bygger bilvägar och skapar buller från bilarna. Bullret gör att djur behöver flytta minst 1km från vägen. Det gör att flera djur dör och slutligen blir utrotningshotade. När djur utrotningshotats rubbas hela ekosystemet. Ekosystemet är det jätteviktigt att det funkar. Allt vi äter och skapar kommer ifrån ekosystemet. Vi människor äter växter eller djur. Om djuren dör finns det inget kött och det finns risk att flugor och insekter dör och det gör att växter dör ut. Då finns det ingen mat kvar för oss. En till nackdel med etanolbilen att etanol innehåller bränslet bensin, men även transporten av bränslet, det gör att bildas en hinna av koldioxid i atmosfären som bibehåller värme och blir varm. Det är ett sätt som påverkar ekosystemet mer.
(Erik, 2021), (naturvårdsverket, 2021)
Återvinning av bilar
Det enda skillnaden mellan en Elbil och en Etanolbil är förbränningsmotorn, olika typer av återvinning, motorn och lagring av bränslet. Båda bilarna behöver skrotas för att resurserna ska räcka till. 92% av elbilsbatteriet kan återvinnas och byggas till ett nytt batteri. (Kristofer, 2021) Detta gör att elbilen är miljövänligare än vad man tror, skapandet kräver inte så mycket metall. Även att en bils ram kan återvinnas då det kan återanvändas. Forskare håller på att forska om att interiörer som är gjord av 100% återvunnen. Detta minskar att bygga en ny elbil från 26 (Polestar 2) tonkoldioxid till 2 ton, och inräknat med ramen av bilen. (exakta siffror kan inte visas då det beror på bilmodell). (Berggren, 2021)
Om inte en bil återvinns skapas det massive växthuseffekter. Ramen kommer att rosta och batteriet kommer att släppa ut gifter. Rosten är inte heller bra för naturen. Det giftiga ämnen dödar organismer och djur. Konsekvenserna blir att ekosystemet rubbas och levnadsvillkoren ändras för oss människor (mer beskriver ovanför). Vi är beroende av naturen och om inte naturen finns, dör vi.
Ställning
Jag tycker att elbilen är framtidens drivmedel. Då det är nytt och att forskningen kan gå framåt för att skapa kraftfullare batterier. Även forskning om att ta fram grön el på bilarna som t. ex bränslecellsbilen kan göra att vi inte måste göra så stora batterier och därför är behöva använda så mycket tungmetaller.
Under senare tiden har miljön blivit en stor fråga och vatten- och vindkraft har ökat dramatisk inom dem år 10:nde. Om utvecklingen av förnyelsebar elektricitet fortsätter öka ända till 100%, så kan vi köra utan att drivmedlet någon påverkar på miljön.
Etanolen innehåller 15% bränsle, så oavsett om etanolen har 0% klimatavtryck påverkar vi ändå miljön på grund av med råoljan som finns i bränslet. En massiv odling krävs om det ska finnas tillräcklig etanol som är förnyelsebart, då skog inte har kapaciteten att skapa lika snabbt som skogen konsumeras.
Elbil och Etanolbil
Tillverkning av drivmedel, och utsläpp
Etanol är ett förnybart drivmedel som kommer ifrån majs (60%), vete (14%), sockerbetor (11%) och övriga (14%). Det framställs med hjälp av jäsning och destillering. Kan även framställas med hjälp av skogsrester, man använder cellulosafibrerna som bryts ner till socker och med hjälp av enzymer eller syra. Destillering är en metod där man förångar något för att separerare beståndsdelar. Det krävs ofta mycket fossila bränslen när man destillerar in stor mängd.
E85 betyder att det är 85% av volymen som är etanol, men resten är bensin. 13% av den etanol som användes i Sverige 2019, var framställt i Sverige, resten var från andra europeiska länder. Det är en jätteförlust eftersom båtar som etanolen transporteras med går på antingen bensin eller diesel.
Svenskt kunskapscentrum uppskattar att 22 – 32 TWh skulle kunna komma ifrån svenskt jord- och skogsbruk, på ett hållbart sätt. Det motsvarar 1/3 av det årets bensin- och dieselförbrukning om det hade varit etanol. (stockholmsstad, 2021)
Elektricitet är kan både vara förnyelsebart och inte. El kan komma ifrån många olika källor, de två störta är kärnkraft (29%) och vattenkraft (44%). Vindkraft, vattenkraft och solceller är de förnyelsebara, för att det använder krafter för att omvandla till elektricitet, de står för 62% av all el som Sverige gör av med. All el vi gör av med i Sverige är producerat i Sverige. Elektriciteten transporteras via tjocka kablar, största delen av vattenkraftverken är i Norrland. Men det krävs att det blir 100% förnyelse bart om vi inte ska ha någon klimatpåverkan. (Holmström, 2021)
Utsläpp: En elbil släpper ut 0,047 kg co2/KWh, en etanolbil släpper ut 1,14 kg co2 per liter (data är inte inräknat med transport av drivmedlet). Men en baktanke är att den genomsnittliga etanolbilen släpper ut 0,7 liter etanol per mil och elbilen 2 KWh per mil.
Tillverkning av bilar
Skillnaden mellan Etanolbilen och Elbilen är motorn, och lagring av förbränningen. Båda bilarna är byggda i samma typ av fabrik, men batterierna är byggda i separata. En elbil behöver ett högeffektivt batteri tillverkat av tungmetaller, t. Ex så innehåller teslamodell 3:s batteri: 46kg nickel (74%), 9kg kobolt (15%) och 7kg litium (11%). Ett engångsbatteri innehåller väldigt mycket tungmetaller. Om alla bilar skulle vara elbilar skulle det krävs jättemycket arbeta av att utvinna metaller ur gruvorna och om vi inte kommer att återanvända batterier, så finns det en risk att vi inte har tillräckligt med resurser till att bygga nya elbilar i framtiden. (Redaktören, 2021)
Vid utvinning av nickel används barn som arbetare. Barnarbete i Kongo-Kinhasa pågår vid utvinning av kobolt. Anledningen varför de valde barn är att det är billiga att anställa. När barn jobbar ökar risken för att skada sig mycket då det inte är fullvuxna. Innebörden med barnarbete är allvarliga. Flera barn löper risken att dö vid en tidig ålder och det gör att arbetskraften minskar i generationen efter. Och till slut kan det riskera att det inte finns någon som kan utvinna all metall som finns i Kongo-Kinhasa. (Samuelsson, 2021)
Av förbränningsmotorn är det likvärda av metaller som är använda för att tillverka motorerna. Bilarna är uppbyggda på lika sätt om man kollar på metallens användning.
Användning av bilar
I ett miljöperspektiv skiljer det mycket med utsläpp och själva användningen.
Användning Elbilen och Etanolbilen är två helt olika processer att förbränna. När man skapar energi utav batteri låter elmotorn men elmotorn är svår att höra utanför bilen. Under en hastighet av 20km/h låter bilen för att minska kollision med fotgängare. När förbränningen av etanol sker så låter motorn betydligt mer än vad elbilen gör. (Jansson, 2021)
Ett stort problem som har uppkommit senaste år 10:nde är djuren i naturen. Vi bygger bilvägar och skapar buller från bilarna. Bullret gör att djur behöver flytta minst 1km från vägen. Det gör att flera djur dör och slutligen blir utrotningshotade. När djur utrotningshotats rubbas hela ekosystemet. Ekosystemet är det jätteviktigt att det funkar. Allt vi äter och skapar kommer ifrån ekosystemet. Vi människor äter växter eller djur. Om djuren dör finns det inget kött och det finns risk att flugor och insekter dör och det gör att växter dör ut. Då finns det ingen mat kvar för oss. En till nackdel med etanolbilen att etanol innehåller bränslet bensin, men även transporten av bränslet, det gör att bildas en hinna av koldioxid i atmosfären som bibehåller värme och blir varm. Det är ett sätt som påverkar ekosystemet mer.
(Erik, 2021), (naturvårdsverket, 2021)
Återvinning av bilar
Det enda skillnaden mellan en Elbil och en Etanolbil är förbränningsmotorn, olika typer av återvinning, motorn och lagring av bränslet. Båda bilarna behöver skrotas för att resurserna ska räcka till. 92% av elbilsbatteriet kan återvinnas och byggas till ett nytt batteri. (Kristofer, 2021) Detta gör att elbilen är miljövänligare än vad man tror, skapandet kräver inte så mycket metall. Även att en bils ram kan återvinnas då det kan återanvändas. Forskare håller på att forska om att interiörer som är gjord av 100% återvunnen. Detta minskar att bygga en ny elbil från 26 (Polestar 2) tonkoldioxid till 2 ton, och inräknat med ramen av bilen. (exakta siffror kan inte visas då det beror på bilmodell). (Berggren, 2021)
Om inte en bil återvinns skapas det massive växthuseffekter. Ramen kommer att rosta och batteriet kommer att släppa ut gifter. Rosten är inte heller bra för naturen. Det giftiga ämnen dödar organismer och djur. Konsekvenserna blir att ekosystemet rubbas och levnadsvillkoren ändras för oss människor (mer beskriver ovanför). Vi är beroende av naturen och om inte naturen finns, dör vi.
Ställning
Jag tycker att elbilen är framtidens drivmedel. Då det är nytt och att forskningen kan gå framåt för att skapa kraftfullare batterier. Även forskning om att ta fram grön el på bilarna som t. ex bränslecellsbilen kan göra att vi inte måste göra så stora batterier och därför är behöva använda så mycket tungmetaller.
Under senare tiden har miljön blivit en stor fråga och vatten- och vindkraft har ökat dramatisk inom dem år 10:nde. Om utvecklingen av förnyelsebar elektricitet fortsätter öka ända till 100%, så kan vi köra utan att drivmedlet någon påverkar på miljön.
Etanolen innehåller 15% bränsle, så oavsett om etanolen har 0% klimatavtryck påverkar vi ändå miljön på grund av med råoljan som finns i bränslet. En massiv odling krävs om det ska finnas tillräcklig etanol som är förnyelsebart, då skog inte har kapaciteten att skapa lika snabbt som skogen konsumeras.
Varför menar du att "All el vi gör av med i Sverige är producerat i Sverige."
Totalt sett exporterar Sverige mer el än vad Sverige importerar. Men momentant händer det att Sverige importerar el, som kan ha producerats m.h.a kolkraftverk. Ibland är det vindstilla och då köper vi el från t.ex Norge, Danmark, Tyskland och Finland.