Vad svarar A resp B mot? (Kurvintegral)
Först (det första gula markerade) säger man att A motsvarar t=0, och B motsvarar t=1,
Men i det andra gula, så står det att A är t=1, och B är t=0,
Hur vet man vilken av dom som ska svara mot vad?
Man har försökt att visa att man kan göra vilket man vill. För det mesta finns det mer än ett sätt att göra något i matte.
Smaragdalena skrev:Man har försökt att visa att man kan göra vilket man vill. För det mesta finns det mer än ett sätt att göra något i matte.
Ok, tänkte att det alltid (allmänt) att man satte A t=0 och B t=1, men ok :) tack!
Man kan parametrisera på samma kurva på (oändligt) många sätt. Alla är lika rätt, men några val kan ge betydligt enklare uträkningar.
En annan variant är
(x,y,z) = (1.5,2.5,3.5) + t*(1,3,5)
vilka t-värden ger då punkten A respektive B?
Dr. G skrev:Man kan parametrisera på samma kurva på (oändligt) många sätt. Alla är lika rätt, men några val kan ge betydligt enklare uträkningar.
En annan variant är
(x,y,z) = (1.5,2.5,3.5) + t*(1,3,5)
vilka t-värden ger då punkten A respektive B?
Men den här då tex, om man hade A motsvarar t=1 och B motsvarar t=0, hur hade det sett ut då?
Då hade r'(t) = (-1,-1,-2).
Smaragdalena skrev:Då hade r'(t) = (-1,-1,-2).
hmmm.. vill du visa hur? :)
r(t) =(2-t, 2-t, 3-2t)
Smaragdalena skrev:r(t) =(2-t, 2-t, 3-2t)
Jahaaa, så när man säger att A motsvarar t=0, så menas det då att det är startpunkten och B motsvarar t=1, då är det slutpunkten och då är AB = B-A
men sätter man motsatta (A; t=1, B; t=0) så är B startpunkten och A slutpunkten, å får således BA = A-B
??? Rätt? :)
Ja, precis som vektorerna i Ma1c.
Smaragdalena skrev:Ja, precis som vektorerna i Ma1c.
Vektorer fanns inte i matte A (på min tid)
Nej, men vektorer fanns på gymnasiet på din tid - det fanns redan på min tid, fast men lärde sig det minst lika mycket på fysiklektionerna som på matten. (Som tur var hade vi Sture som lärare i båda, och som klassföreståndare. Det var bara lite fånigt den gången han behövde meddela klassen något på kemilektionen och demonstrativt höll för näsan.)
Smaragdalena skrev:Nej, men vektorer fanns på gymnasiet på din tid - det fanns redan på min tid, fast men lärde sig det minst lika mycket på fysiklektionerna som på matten. (Som tur var hade vi Sture som lärare i båda, och som klassföreståndare. Det var bara lite fånigt den gången han behövde meddela klassen något på kemilektionen och demonstrativt höll för näsan.)
Hmm... har 0 minne av det, var förvisso kanske >10år sedan jag läste MaA. Men har stött på det (vad jag minns) i fyB.
Lite off-topic: Jag är inte alls säker på att symmetrilinjen för andragradsfunktioner fanns med i mattekursen på min tid. I alla fall, första gången jag skulle undervisa i MaB kändes det helt ovant att kunna ta fram minimi- eller maximipunkter för en andragradsfunktion utan att derivera den.