Vad ska sambandet vara? Och varför skiljer sig vårar samband från foremelsamlingens?
Tror det fattas en bild? Testa att redigera inlägget! :)
Vad är det ni har mätt och hur?
Vilka mätresultat har ni fått?
Vad är det tänkt att grafen ska representera?
Vilka slutsatser är det tänkt att ni ska dra?
Den översta bilden ör våra mätvärden, sen har vi satt in dem i grafen, och tagit punkterna (3,3.4) och (1.4, 1.2) är själva början, själva sambandet jag inte vet hur man ska skriva det korrekt?
Vi har mätt en vagn som har varit beastad med vikter
Det jag skulle vilja ha hjälp med är sambandet, jag har fått it svaret men är sambandet jag skrev fel
moonlighttt skrev:Det jag skulle vilja ha hjälp med är sambandet, jag har fått it svaret men är sambandet jag skrev fel
Koordinatsystemet verkar visa accelerationen a på den horisontella axeln och kvoten F/m på den vertikala axeln.
I grafen finns 11 punkter inprickade, men i tabellen finns det bara 8 mätvärden. Varifrån kommer de tre extra punkterna?
De enda punkter som verkar överensstämma mellan tabell och graf är (2,3; 2,6) och (1,4; 1,1) fast den ser ut att ligga i (1,4; 1,14).
Är tanken att ni ska lösa uppgiften grafiskt, dvs anpassa en proportionalitet utifrån punkterna i grafen?
Eller ska ni använda räknarens förmåga att anpassa en rät linje till mätvärdena?
Hjälp till svar på er fråga om varför ert samband skiljer sig från formelsamlingens samband:
Eftersom så gäller att .
Här är den accelererande kraften, dvs resultaten av de krafter som verkar på objektet som accelereras.
Ni har kommit fram till att , dvs . Det betyder att den accelererande kraften i ert fall är .
Det betyder i sin tur att inte hela kraften nyttjas som accelererande kraft.
Vilka krafter är det egentligen som verkar på er vagn?
Tack så mycket :) försöket vi gjorde var att genom en med vikter belastad vagn påverkas av en kraft enligt bilden nedan. Sen använde vi oss av miniräknaren när vi fick fram svaren till till dessa försök bilden ovan. Sedan förde vi över accelerationen från tabell 1 till tabell 2. Beräkna F/m och för in i tabell 2. Sedan skulle vi rita ett diagram med F/m som funktion av a. Och sedan bestämma det efterfrågade sambandet oc h är sambandet vi fastnade på helt