Vad menas med Spridningen inom lådagram?
Är de bra om den är mindre eller större. Hur vet man om den är större eller mindre?
Man kan nog inte säga något om huruvida det är bra med liten eller stor spridning utan att veta vad det handlar om.
Jag tror inte spridningen är ett enda tal, utan man kan se diverse saker om fördelningen i ett lådagram, t.ex. hur långt det är mellan 25%- och 75%-kvartilen. Man kan se största och minsta värde också.
Är det en uppgift du ska svara på?
Nej inte där jag jobbar med är de inte en fråga men jag har sett frågor med t.ex ”jämför olika lådagram? Vilket har bättre resultat?” Jag frågar för jag vill bättre förstå hur jag ska veta vad spridningen är så jag kan jämföra de mellan olika lådagram både positivt och negativt
"Bättre" går ju bara att svara på om man vet vad det gäller. T.ex. hur bra man trivs på jobbet, eller hur många som insjuknar i en sjukdom som dör, t.ex.
Ibland är stor spridning bra, t.ex. vilka åldrar som besökte ett museum, ibland är det dåligt, som hur lång en planka är som borde vara 4 m.
Ett lådagram säger bara vad minimum, maximum, 25%-kvartil, median och 75%-kvartil är, inget annat. Man kan lika gärna bara rada upp de fem talen.
Ja jag förstår vad du menar men vad är spridning? Är de kvartilavståndet? Om kvartilavståndet är tät är de kort spridning?
Det kan vara standardavvikelsen, eller avståndet mellan 25%- och 75%-kvartilen, eller något annat. Det finns olika spridningsmått.
Om lådan i lådagrammet är liten så är det liten spridning.
Jaha okej jag förstår men vad är standardavvikelsen?
Det kanske ni inte har läst om än. Det är ett annat spridningsmått.
Kan de komma i np åk 9?
Nej, i Matte 2.
Okej tack så hemsk mycke