Vad innebär konstitutionell rätt, hjälp att förstå betygskriterier
Hejsan.
Jag undrar om det går att få lite vägledning kring dessa kriterier. Jag har lite svårt att greppa exakt vad min text ska innehålla. Begreppet konstitutionell rätt känns lite lätt luddigt och väldigt brett, men jag tänker mig grundlagar, en kortare beskrivning av dessa. Jag har ju bara 600 ord, det kan alltså inte bli en allt för djup text.
Frågan som ställs är: Vad innebär konstitutionell rätt och hur uttrycks den?
Betygskriterierna är:
Eleven redogör utförligt och nyanserat för omfattande delar av konstitutionell rätt. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med säkerhet i relevanta sammanhang.
Inom konstitutionell rätt och internationell rätt samt utifrån komplexa fallbeskrivningar inom straff- och processrätt identifierar och beskriver eleven utförligt och nyanserat problem och löser dem med gott resultat genom att välja, tolka och tillämpa relevant rättskälla. Dessutom motiverar eleven sitt lösningsförslag med välgrundade och nyanserade argument, för välgrundade och nyanserade resonemang om lagstiftningens effekter och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat frågor i samhället som rör konstitutionell rätt samt för välgrundade och nyanserade resonemang om dessa frågor ur rättsfilosofisk och etisk synvinkel.
Mina frågor är:
* Vad menas med att redogöra för juridiska begrepp?
* Vad menas med att jag "utifrån komplexa fallbeskrivningar" skall identifiera, beskriva och lösa probem? - Inom konstitutionell rätt och internationell rätt samt utifrån komplexa fallbeskrivningar inom straff- och processrätt identifierar och beskriver eleven utförligt och nyanserat problem och löser dem med gott resultat genom att välja, tolka och tillämpa relevant rättskälla.
Tack på förhand,
Linro
Vad menas med att redogöra för juridiska begrepp?
Att redogöra är att 'tala om' helt enkelt. Att kunna redogöra är i praktiken att kunna delta i ett samtal om begreppet, att ställa frågor och besvara frågor om det. I praktiken redogör man i text genom att 'tala med sig själv' genom någon av tre metoder
(1) Återge lexikal definition, dvs beskriva begreppet med hjälp av andra begrepp och relationen mellan dem. Det korta svaret på 'vad är...?-frågor likt det man hittar i ett lexikon.
(2) Ge konkreta exempel. Dvs ge exempel situationer (rättsfall eller rättsliga resonemang) där begreppet kan användas för att beskriva något. Målinriktad användningen av begreppet för att reducera abstraktionen som lexikala definitioner ofta har.
(3) Kritik och problematisering. Diskutera begreppets begränsningar eller när det inte är fullt användbart. Genom detta brukar nyanserna framkomma.
Vad menas med att jag "utifrån komplexa fallbeskrivningar" skall identifiera, beskriva och lösa probem?
Ett 'fall' är en händelse eller en situation. Om man återger en konkret berättelse så är det en fallbeskrivning.
Inom juridiken jobbar man ju med rättsfall - dvs händelser som har en juridisk dimension och som behandlas av förvaltning eller domstol. Jag tolkar det bara som att du, genom studierna i kursen eller i samband med tentamen, stöter på rättsfall eller fallbeskrivningar av liknande karaktär, och ska kunna återge dem och diskutera begreppen i relation till dessa fall.
Om man på en tentamen exempelvis får en berättelse om vad folk gjort och att man sedan ska säga vem som gjort fel och på vilket sätt så är det en situation där man reagerar på en fallbeskrivning.
Tack så mycket för svaret, verkligen vänligt av dig:D