24 svar
857 visningar
Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 15:43 Redigerad: 21 sep 2017 15:48

Vad heter utbildningen om man ska bli Doktor inom matte

Och hur lång är den utbildningen? Vad gör en mattedoktor egentligen?

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 18:02

Ett bra steg är att börja med att ta en kandidatexamen i matematik och sedan master i matematik. Därefter kan du få en doktorandplats beroende på vilka inriktningar du valt. Då forskar du och lär ut matematik. (Oftast)

Yngve 40280 – Livehjälpare
Postad: 21 sep 2017 18:26 Redigerad: 21 sep 2017 18:27
MattePapput skrev :

Vad gör en mattedoktor egentligen?

1. Samma sak som en vanlig doktor, fast endast inriktad på kvinnliga hundägare.

2. Samma sak som en vanlig doktor, fast endast inriktad på trasiga ekvationer, brott på likbenta trianglar och liknande. Utför ofta operationer.

 

Är det fredag? Det känns som fredag :-)

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 18:55
woozah skrev :

Ett bra steg är att börja med att ta en kandidatexamen i matematik och sedan master i matematik. Därefter kan du få en doktorandplats beroende på vilka inriktningar du valt. Då forskar du och lär ut matematik. (Oftast)

som mattedoktorand så får jag alltså betalt av att lära ut? Forskningen då, vem finnanserar den?

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 19:02

Hej!

En väg som leder till forskarutbildning i Matematik är Civilingenjör (med mycket matte i bagaget) tillsammans med ett examensarbete inom Matematik (som är mycket bra utfört).

Sedan måste det finnas utannonserat en tjänst som forskarstuderande i Matematik som du kan ansöka om. Din ansökan och dina meriter kommer att jämföras med de andra medsökande till tjänsten.

De bästa kandidaterna kommer att kallas till intervju, där det gäller att visa att man har kapacitet att kunna tillgodogöra sig matematikkurserna i forskarutbildningen, och att man har god förmåga att arbeta självständigt under 4 års tid med forskningsproblemet. 

Albiki

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 19:06
Albiki skrev :

Hej!

En väg som leder till forskarutbildning i Matematik är Civilingenjör (med mycket matte i bagaget) tillsammans med ett examensarbete inom Matematik (som är mycket bra utfört).

Sedan måste det finnas utannonserat en tjänst som forskarstuderande i Matematik som du kan ansöka om. Din ansökan och dina meriter kommer att jämföras med de andra medsökande till tjänsten.

De bästa kandidaterna kommer att kallas till intervju, där det gäller att visa att man har kapacitet att kunna tillgodogöra sig matematikkurserna i forskarutbildningen, och att man har god förmåga att arbeta självständigt under 4 års tid med forskningsproblemet. 

Albiki

Det låter som mycket mer än bara matte... Massa tråkigt vetenskapligt skrivande och sådant låter det som. Gillar ju bara att sitta ner och knipa och knepa med problem. Ja, det är säkert viktigt att framföra resultatet också. 


Ett examensarbete inom matematik? Typ som ett gymnasiearbete då eller fast inom matte? Ska man visa någon "fin" lösning på något krångligt som man har gjort eller hur går det till ?

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 19:31

Hej!

För att få doktorsgrad i Matematik kan man till exempel studera frågan om existens och entydighet hos Kolmogorovekvationer på oändligdimensionella Hilbertrum med hjälp av Malliavinkalkyl.

Vad alla begrepp betyder? Det är det som forskarutbildningskurser är till för! (Sedan får man ofta lära sig ämnen helt själv, eftersom det man studerar är såpass avancerat att få personer är intresserade av det.)

Albiki

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 19:34
Albiki skrev :

Hej!

För att få doktorsgrad i Matematik kan man till exempel studera frågan om existens och entydighet hos Kolmogorovekvationer på oändligdimensionella Hilbertrum med hjälp av Malliavinkalkyl.

Vad alla begrepp betyder? Det är det som forskarutbildningskurser är till för! (Sedan får man ofta lära sig ämnen helt själv, eftersom det man studerar är såpass avancerat att få personer är intresserade av det.)

Albiki

Frågan om existens, alltså den mänskliga existensen? Det låter ju som det mest intressanta som någon människa någonsin kan hålla på med. Vad är arnars poängen med något? Är det verkligen det dom forskar kring? Och på något sätt med hjälp av matten så ska man alltså ta reda på det? Wow. Det låter väldigt bra om jag har rätt nu. 

Teraeagle 21059 – Moderator
Postad: 21 sep 2017 19:43 Redigerad: 21 sep 2017 19:45

Som doktor kommer ditt huvudsakliga arbete både under och efter utbildning att vara "massa tråkigt vetenskapligt skrivande". Det du ska forska på kommer att vara upp till den som betalar för forskningen, vilket oftast är universitetet, företag, staten eller en kombination. Och ja, utbildningen är betald eftersom du kommer att vara anställd som doktorand. Mest troligt ingår även undervisning av studenter. Alternativet är att bedriva forskningen på uppdrag åt ett företag som då betalar din forskning samtidigt som du slipper att undervisa. Det kallas ofta att vara "industridoktorand", men är nog inte särskilt vanligt inom ren matematik.

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 19:46
Teraeagle skrev :

Som doktor kommer ditt huvudsakliga arbete både under och efter utbildning att vara "massa tråkigt vetenskapligt skrivande". Det du ska forska på kommer att vara upp till den som betalar för forskningen, vilket oftast är universitetet, företag, staten eller en kombination. Och ja, utbildningen är betald eftersom du kommer att vara anställd som doktorand. Mest troligt ingår även undervisning av studenter. Alternativet är att bedriva forskningen på uppdrag åt ett företag som då betalar din utbildning samtidigt som du slipper att undervisa. Det kallas ofta att vara "industridoktorand", men är nog inte särskilt vanligt inom ren matematik.

Nej, det var det jag undrade över. Så som du beskriver det, "ren matematik" Det är ju relaterat till någonting tänker jag. Om vi tar hjärn forskning tillexempel? Då måste jag ju kunna allt om hjärnan också ellerhur? 

Men spelutvecklingsindustrin då? Alltså morgondagens spelteknik? Jag ska gå på följande utbildning: http://www.his.se/Utbildning/hitta-utbildning/vara-program/Dataspelsutveckling/Dataspelsutveckling-programmering/

Men jag vet inte riktigt om det är tillräckligt? Jag vill vara med och skapa framtidens spel och spelgrafik.

Teraeagle 21059 – Moderator
Postad: 21 sep 2017 19:56

Man kan syssla med matte utan att blanda in tillämpningar. Det kan till exempel handla om att bevisa komplicerade ekvationer som Albiki skrev. Tänk "bevisa Pythagoras sats" fast deluxe-varianten. Sen kan man givetvis ha användning av ekvationerna inom olika tillämpningar, fast som matematiker behöver du inte känna till dem alla.

Det du länkade är ju ett kandidatprogram, så när du är klar där ska du läsa en masterutbildning (2 år extra). Under tiden du studerar kan du fundera ut vilka områden du skulle vara intresserad av att forska inom och sen prata med någon lärare om hur du bäst ska gå tillväga. För att jobba med spelutveckling behöver du ju inte nödvändigtvis vara doktor i matte, utan du kan säkert vara doktor i något annat område och ändå jobba inom den branschen. Sen kan man självklart jobba med spelutveckling på ett företag utan att vara doktor.

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 20:15

Om du vill syssla med spelutveckling så är det inte direkt matematik du ska satsa på att bli grym på. Utan du ska mer satsa på exempelvis att bli grym på C++ och programmering i allmänhet. Sätta dig in i olika algoritmer och kunna komplexiteten på dem utan och innan. Känna till arkitekturen på en CPU och en GPU och liknande sådana här saker, att vara så grym på matematik kommer inte direkt hjälpa dig att bli en bra spelutvecklare.

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 20:15
Teraeagle skrev :

Man kan syssla med matte utan att blanda in tillämpningar. Det kan till exempel handla om att bevisa komplicerade ekvationer som Albiki skrev. Tänk "bevisa Pythagoras sats" fast deluxe-varianten. Sen kan man givetvis ha användning av ekvationerna inom olika tillämpningar, fast som matematiker behöver du inte känna till dem alla.

Det du länkade är ju ett kandidatprogram, så när du är klar där ska du läsa en masterutbildning (2 år extra). Under tiden du studerar kan du fundera ut vilka områden du skulle vara intresserad av att forska inom och sen prata med någon lärare om hur du bäst ska gå tillväga. För att jobba med spelutveckling behöver du ju inte nödvändigtvis vara doktor i matte, utan du kan säkert vara doktor i något annat område och ändå jobba inom den branschen. Sen kan man självklart jobba med spelutveckling på ett företag utan att vara doktor.

Ja det kan man naturligtvist göra (jobba som spelutvecklare utan att vara doktor) tror dock inte att 3åriga utbildningen är liksom tillräcklig. Jag ska göra som du sa. Hade ingen aning om att det gick så djupt med matematiken. Som min lärare sa, "ju mer man lär sig så lär man sig bara hur mycket man inte kan". Ja något i den stilen. 
 
Tack för infon. 

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 20:18
Stokastisk skrev :

Om du vill syssla med spelutveckling så är det inte direkt matematik du ska satsa på att bli grym på. Utan du ska mer satsa på exempelvis att bli grym på C++ och programmering i allmänhet. Sätta dig in i olika algoritmer och kunna komplexiteten på dem utan och innan. Känna till arkitekturen på en CPU och en GPU och liknande sådana här saker, att vara så grym på matematik kommer inte direkt hjälpa dig att bli en bra spelutvecklare.

Nja kanske inte just själva spel skapandet men. Tänk om jag får en ide där alla ska ta på sig en dräkt och med hjälp av någon super avancerad teknik kunna spela på ett HELT annat sätt. Då tror jag inte att c++ räcker. Mjukvaran är BEGRÄNSAD av hårdvaran. Vill inte bara nöja mig med mjukvara utan jag vill även kunna hålla på med robottar och sånt också. Då krävs det nog mycket matte ellerhur ?  Sedan är det väldigt roligt att hålla på med matte bara för nöjets skull. 

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 20:26
MattePapput skrev :
Stokastisk skrev :

Om du vill syssla med spelutveckling så är det inte direkt matematik du ska satsa på att bli grym på. Utan du ska mer satsa på exempelvis att bli grym på C++ och programmering i allmänhet. Sätta dig in i olika algoritmer och kunna komplexiteten på dem utan och innan. Känna till arkitekturen på en CPU och en GPU och liknande sådana här saker, att vara så grym på matematik kommer inte direkt hjälpa dig att bli en bra spelutvecklare.

Nja kanske inte just själva spel skapandet men. Tänk om jag får en ide där alla ska ta på sig en dräkt och med hjälp av någon super avancerad teknik kunna spela på ett HELT annat sätt. Då tror jag inte att c++ räcker. Mjukvaran är BEGRÄNSAD av hårdvaran. Vill inte bara nöja mig med mjukvara utan jag vill även kunna hålla på med robottar och sånt också. Då krävs det nog mycket matte ellerhur ?  Sedan är det väldigt roligt att hålla på med matte bara för nöjets skull. 

 

Känns rent spontant som du är mer intresserad av programmering än matematik. Om du vill hålla på med hårdvara så är väl fysik också rätt intressant.

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 20:28

Robotar kommer vara mer artificiell intelligens och elektronik samt programmering.

Om man säger såhär, matematik som man studerar på högre nivå är inte så jätteviktig för att göra riktiga tillämpningar. Att ha ganska bra koll på Linjär algebra, analys samt sannolikhetsteori kommer faktiskt kunna leda väldigt långt i rena tillämpningar av matematiken. Jag menar inte att du ska skita i matematiken helt, utan att det kommer snarare bra vara en liten del av det du ska kunna och du kommer behöva fokusera på mycket annat som blir viktigare nästan.

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 20:30 Redigerad: 21 sep 2017 20:31
Stokastisk skrev :

Robotar kommer vara mer artificiell intelligens och elektronik samt programmering.

Om man säger såhär, matematik som man studerar på högre nivå är inte så jätteviktig för att göra riktiga tillämpningar. Att ha ganska bra koll på Linjär algebra, analys samt sannolikhetsteori kommer faktiskt kunna leda väldigt långt i rena tillämpningar av matematiken. Jag menar inte att du ska skita i matematiken helt, utan att det kommer snarare bra vara en liten del av det du ska kunna och du kommer behöva fokusera på mycket annat som blir viktigare nästan.

Så kan man inte säga. Du vet ju inte vad jag har för ideer :D Ju mer "omöjliga" ideer jag har så kommer ju den matten som finns nu inte att funka. Om du förstår hur jag menar :) Men jaa, det är mer än matten som spelar roll. Javisst.

Teraeagle 21059 – Moderator
Postad: 21 sep 2017 20:31 Redigerad: 21 sep 2017 20:33

Data/spel/IT-sektorn är speciell på så sätt att man kan lära sig mycket på egen hand utan att ha en utbildning. Det räcker med ett brinnande intresse även om en utbildning kan vara ett stort steg på vägen. Du kan t.ex. bli en utmärkt programmerare genom att själv lära dig olika programspråk och sitta framför datorn. Jämför det med t.ex. läkare, lärare, eller bara andra tekniksektorer där det är svårt att lära sig saker på egen hand eller där det t.om. är krav på examen för att få jobba inom yrket. I min egen bransch, teknisk kemi, är det också svårt att lära sig saker på egen hand eftersom man behöver tillgång till dyr utrustning som elektronmikroskop och laboratorier för att lära sig hur saker fungerar. Det är inte direkt något man blir självlärd inom.

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 20:36
Teraeagle skrev :

Data/spel/IT-sektorn är speciell på så sätt att man kan lära sig mycket på egen hand utan att ha en utbildning. Det räcker med ett brinnande intresse även om en utbildning kan vara ett stort steg på vägen. Du kan t.ex. bli en utmärkt programmerare genom att själv lära dig olika programspråk och sitta framför datorn. Jämför det med t.ex. läkare, lärare, eller bara andra tekniksektorer där det är svårt att lära sig saker på egen hand eller där det t.om. är krav på examen för att få jobba inom yrket. I min egen bransch, teknisk kemi, är det också svårt att lära sig saker på egen hand eftersom man behöver tillgång till dyr utrustning som elektronmikroskop och laboratorier för att lära sig hur saker fungerar. Det är inte direkt något man blir självlärd inom.

Ja, det är inte helt gratis med spelutveckling, animering osv heller. Men en labbutrustning kostar säkerligen mer än min nybyggda dator. 

Blir lite nyfiken, sitter du och gör egna saker och egna experiment som aldrig prövats förr eller kör du bara enligt kursens gång?  Har ni fin utrustning på skolan och använder ni er utav datorer med senaste teknologin? 

Teraeagle 21059 – Moderator
Postad: 21 sep 2017 20:47

Nej, spelutveckling är givetvis inte gratis. Du kan däremot ladda ner något gratisprogram, starta en guide på YouTube och lära dig att programmera så länge du har en dator. Du kan inte köpa in utrustning för 100 miljoner och lära dig saker i garaget och du kan heller inte komma i kontakt med upptränade "fake-patienter" för att öva dina vårdkunskaper.

Just nu sysslar jag med ett projekt tillsammans med ett energibolag som går ut på att separera metall från aska efter sopförbränning. Det är rätt spännande och en framtidsbransch eftersom vi både behöver minska sopmängden och hitta alternativ till gruvor för att tillgodose samhällets behov av metaller. Sen är det inte direkt något datorintensivt arbete och jag har nog t.o.m. sett någon PC med Windows 98 de senaste åren. Men om jag sysslade med datateknik hade situationen givetvis varit annorlunda.

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 21 sep 2017 21:01
MattePapput skrev :
Stokastisk skrev :

Robotar kommer vara mer artificiell intelligens och elektronik samt programmering.

Om man säger såhär, matematik som man studerar på högre nivå är inte så jätteviktig för att göra riktiga tillämpningar. Att ha ganska bra koll på Linjär algebra, analys samt sannolikhetsteori kommer faktiskt kunna leda väldigt långt i rena tillämpningar av matematiken. Jag menar inte att du ska skita i matematiken helt, utan att det kommer snarare bra vara en liten del av det du ska kunna och du kommer behöva fokusera på mycket annat som blir viktigare nästan.

Så kan man inte säga. Du vet ju inte vad jag har för ideer :D Ju mer "omöjliga" ideer jag har så kommer ju den matten som finns nu inte att funka. Om du förstår hur jag menar :) Men jaa, det är mer än matten som spelar roll. Javisst.

Du har rätt i att jag inte vet vad du kommer behöva, men jag kan nog ändå med ganska stort självförtroende säga att du inte kommer behöva matematik på doktorandnivå för att göra det du vill. Jag försöker bara pusha dig i rätt riktning så att du inte lägger för mycket tid på onödiga saker och sedan inte når dit du vill.

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 21:04
Teraeagle skrev :

Nej, spelutveckling är givetvis inte gratis. Du kan däremot ladda ner något gratisprogram, starta en guide på YouTube och lära dig att programmera så länge du har en dator. Du kan inte köpa in utrustning för 100 miljoner och lära dig saker i garaget och du kan heller inte komma i kontakt med upptränade "fake-patienter" för att öva dina vårdkunskaper.

Just nu sysslar jag med ett projekt tillsammans med ett energibolag som går ut på att separera metall från aska efter sopförbränning. Det är rätt spännande och en framtidsbransch eftersom vi både behöver minska sopmängden och hitta alternativ till gruvor för att tillgodose samhällets behov av metaller. Sen är det inte direkt något datorintensivt arbete och jag har nog t.o.m. sett någon PC med Windows 98 de senaste åren. Men om jag sysslade med datateknik hade situationen givetvis varit annorlunda.

Jag som trodde att min dator på 27000kr (inklusive 4k upplöst skärm) var "dyr utrustning". 
Det låter jätteroligt och bra. Är det svårt ?

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 21:07 Redigerad: 21 sep 2017 21:36
Stokastisk skrev :
MattePapput skrev :
Stokastisk skrev :

Robotar kommer vara mer artificiell intelligens och elektronik samt programmering.

Om man säger såhär, matematik som man studerar på högre nivå är inte så jätteviktig för att göra riktiga tillämpningar. Att ha ganska bra koll på Linjär algebra, analys samt sannolikhetsteori kommer faktiskt kunna leda väldigt långt i rena tillämpningar av matematiken. Jag menar inte att du ska skita i matematiken helt, utan att det kommer snarare bra vara en liten del av det du ska kunna och du kommer behöva fokusera på mycket annat som blir viktigare nästan.

Så kan man inte säga. Du vet ju inte vad jag har för ideer :D Ju mer "omöjliga" ideer jag har så kommer ju den matten som finns nu inte att funka. Om du förstår hur jag menar :) Men jaa, det är mer än matten som spelar roll. Javisst.

Du har rätt i att jag inte vet vad du kommer behöva, men jag kan nog ändå med ganska stort självförtroende säga att du inte kommer behöva matematik på doktorandnivå för att göra det du vill. Jag försöker bara pusha dig i rätt riktning så att du inte lägger för mycket tid på onödiga saker och sedan inte når dit du vill.

Tack, jag ska börja med spelutveckling och sen när jag har jobbat med det ett tag så ska jag betala av alla studieskulder. Jag ska starta eget spelföretag och sen när saker rullar på så kommer jag bli uttråkad och vilja röra mig frammåt igen. Det är då jag kommer vilja fördjupa mig i kunskaperna ordentligt, kunskap är aldrig onödigt. Vad går livet egentligen ut på? Det finns ingen direkt mening men om det fanns det så skulle jag vilja tro att det handlar om att ta reda på varför vi är här. Vi är trots allt bara vandrande köttklumpar. 

Teraeagle 21059 – Moderator
Postad: 21 sep 2017 21:09 Redigerad: 21 sep 2017 21:11
MattePapput skrev :
Teraeagle skrev :

Nej, spelutveckling är givetvis inte gratis. Du kan däremot ladda ner något gratisprogram, starta en guide på YouTube och lära dig att programmera så länge du har en dator. Du kan inte köpa in utrustning för 100 miljoner och lära dig saker i garaget och du kan heller inte komma i kontakt med upptränade "fake-patienter" för att öva dina vårdkunskaper.

Just nu sysslar jag med ett projekt tillsammans med ett energibolag som går ut på att separera metall från aska efter sopförbränning. Det är rätt spännande och en framtidsbransch eftersom vi både behöver minska sopmängden och hitta alternativ till gruvor för att tillgodose samhällets behov av metaller. Sen är det inte direkt något datorintensivt arbete och jag har nog t.o.m. sett någon PC med Windows 98 de senaste åren. Men om jag sysslade med datateknik hade situationen givetvis varit annorlunda.

Jag som trodde att min dator på 27000kr (inklusive 4k upplöst skärm) var "dyr utrustning". 
Det låter jätteroligt och bra. Är det svårt ?

Det är inte så svårt att utföra experiment, men däremot kan det vara svårt att dra slutsatser från det. Det är en sak att stå i labbet och separera t.ex. koppar från rester av elektronik som folk har slängt i hushållssoporna, men något helt annat att konstruera en storskalig process som tar in flera ton avfall i timmen baserat på vad du har gjort i labbet med några kilon under några veckor. Statistik är bland det viktigaste man lär sig, och det gäller nog oavsett bransch. Annars tror jag nog att de flesta tycker att den grundläggande matematik och naturvetenskap man behöver lära sig är det som är svårast. 

Korra 3798
Postad: 21 sep 2017 21:10
Teraeagle skrev :
MattePapput skrev :
Teraeagle skrev :

Nej, spelutveckling är givetvis inte gratis. Du kan däremot ladda ner något gratisprogram, starta en guide på YouTube och lära dig att programmera så länge du har en dator. Du kan inte köpa in utrustning för 100 miljoner och lära dig saker i garaget och du kan heller inte komma i kontakt med upptränade "fake-patienter" för att öva dina vårdkunskaper.

Just nu sysslar jag med ett projekt tillsammans med ett energibolag som går ut på att separera metall från aska efter sopförbränning. Det är rätt spännande och en framtidsbransch eftersom vi både behöver minska sopmängden och hitta alternativ till gruvor för att tillgodose samhällets behov av metaller. Sen är det inte direkt något datorintensivt arbete och jag har nog t.o.m. sett någon PC med Windows 98 de senaste åren. Men om jag sysslade med datateknik hade situationen givetvis varit annorlunda.

Jag som trodde att min dator på 27000kr (inklusive 4k upplöst skärm) var "dyr utrustning". 
Det låter jätteroligt och bra. Är det svårt ?

Det är inte så svårt att utföra experiment, men däremot kan det vara svårt att dra slutsatser från det. Det är en sak att stå i labbet och separera t.ex. koppar från rester av elektronik som folk har slängt i hushållssoporna, men något helt annat att konstruera en storskalig process som tar in flera ton avfall i timmen baserat på vad du har gjort i labbet med några kilon under flera veckor. Statistik är bland det viktigaste man lär sig, och det gäller nog oavsett bransch. Annars tror jag nog att de flesta tycker att den grundläggande matematik och naturvetenskap man behöver lära sig är det som är svårast. 

Har aldrig läst kemi eller tyckt om det så mycket men dehär låter jätteroligt. Verkligen jättekul. 

Svara
Close