23 svar
406 visningar
HaCurry behöver inte mer hjälp
HaCurry 235
Postad: 18 feb 2017 18:47

Vad har har jag gjort för fel?

"En 5,0 m lång personbil P med hastigheten 81 km/h ska på en raksträcka köra förbi ett fordon F, som har längden 20 m. Hastigheten hos detta fordon är 63 km/h. Omkörningen startar när P är 50 m bakom F och slutar när P är 50 m framför F.

Visa att P kör 125 m längre än F under omkörningen. (visa gärna med figur)"

(ur: Ergo, Jan Pålsgård, Göran Kvist, Klas Nilsson 2011, tryckt 2011)

Så här tänkte jag:

Jag konverterade 81 km/h och 63 km/h till m/s och fick fordon P: 22.5 m/s och F: 17,5.

Jag satte upp en ekvation när de är parallela med varandra 22,5t=17,5t+50+20 (de extra 20 metrarna för att p skulle åka förbi F:s längd), jag fick fram t(s) = 14s och multiplicerade det med hastigheten för att få fram sträckan fordona hade tillryggalagt. jag kom fram till 315 m och 245 m respektive P och F och lade sedan till 50 m på P för att bilen åkte 50 extra (se uppgift) kom sedan fram till 365 - 245 = 120 vilket är fel, svaret är 125 m.

Vad har jag gjort för fel, svara gärna grundligt det uppskattas, tack!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 18 feb 2017 18:51

Går det bättre om du räknar med sträckan 17,5t + 50 + 20 + 50? Bilen skall ju inte svänga in framför lastbilen förrän den har 50 meter tillgodo.

HaCurry 235
Postad: 18 feb 2017 19:00
smaragdalena skrev :

Går det bättre om du räknar med sträckan 17,5t + 50 + 20 + 50? Bilen skall ju inte svänga in framför lastbilen förrän den har 50 meter tillgodo.

 Ok då blir t = 20, 22,5·20=45017,5·20=350 Det blir ju fel, 450 - 350 = 100. Dock blir jag lite fundersam varför det här heller inte fungerar, det borde väl vara samma sak som jag gjorde.

vill bara tillägga att jag använde s=v*t

HT-Borås 1287
Postad: 18 feb 2017 19:25

Du får nog räkna med den egna bilens längd på 5 m också för att få 125. "Visa gärna med figur" är ALLTID bra att göra.

HaCurry 235
Postad: 18 feb 2017 19:44
HT-Borås skrev :

Du får nog räkna med den egna bilens längd på 5 m också för att få 125. "Visa gärna med figur" är ALLTID bra att göra.

 Fast om vi säger att jag har sprungit 10 m, lägger vi till också min bredd du förstår vad jag menar? Sorry, är lite förvirrad

HT-Borås 1287
Postad: 18 feb 2017 20:13

Varför inte göra en ritning över det? Så förstår du kanske.

Firebird 54 – Fd. Medlem
Postad: 18 feb 2017 20:17

Har inte kollat om/vad du har gjort fel.

Men den omkörande bilens (A) hastighet är 22.5-17.5=5 m/s högre än det omkörda fordonets (B).

Jag antar följande,

När A är 50 m bakom B är detta avståndet från A:s front till B:s bakända.

När A är 50 m före B så är detta avståndet från B:s front till A:s bakända.

Betrakta A: s front under omkörningen. A:s front har då förflyttat sig sträckan 50+20+50+5=125 m längre än fordon B under omkörningstiden. Det tar fordon A 125m/5m/s=25 s att göra denna omkörning. 

A:s totala körsträcka under omkörningen är då 22.5m/s * 25s=562.5 m

B:s totala körsträcka under omkörningen är dä 17.5m/s * 25s=437.5 m

PeterÅ 842
Postad: 19 feb 2017 15:00 Redigerad: 19 feb 2017 15:04

Skillnad i hastighet är 81-63=18 km/h

Låt F köra med 0 km/h (stå still) och P köra med 18 km/h.
Sträckan blir då ?
Tiden blir då?

Henrik Eriksson 1405 – Fd. Medlem
Postad: 19 feb 2017 17:15

Hastigheterna har inte med saken att göra. Ett dagisbarn kan se att 50+25+50=125.

PeterÅ 842
Postad: 19 feb 2017 17:18 Redigerad: 19 feb 2017 17:21

Jag ville HaCurry skulle komma på det själv ....

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 17:20
Henrik Eriksson skrev :

Hastigheterna har inte med saken att göra. Ett dagisbarn kan se att 50+25+50=125.

 vart fick du 25 ifrån? La du ihop bilens sträcka? det enligt mina beräkningar är det 120 vilket är fel.

Men om du lägger till 5, varför gör du det? Man brukar väl inte lägga till bredden på en löpara när man mäter sträckan, bara undrar är generellt förvirrad, sorry.

PeterÅ 842
Postad: 19 feb 2017 17:24

Du glömmer bilens egen längd

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 17:32
PeterÅ skrev :

Du glömmer bilens egen längd

 Men måste man lägga till den? För om vi säger att jag springer en 50 m lång strecka, borde vi lägga till 3 dm för min bredd sidlängs?

PeterÅ 842
Postad: 19 feb 2017 17:34

Tänk ett varv till ... om du var bilen ... kan vi då bortse från dess längd?

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 17:56
PeterÅ skrev :

Tänk ett varv till ... om du var bilen ... kan vi då bortse från dess längd?

 I mitt tanke sätt så ja, man räknar ju bara hur mycket bilen rör på sig.

HT-Borås 1287
Postad: 19 feb 2017 18:08

"Omkörningen startar när P är 50 m bakom F och slutar när P är 50 m framför F". Det vill säga 50 meter från P:s framkant till F:s bakkant, respektive 50 m från F:s framkant till P:s bakkant. Har du fortfarande inte ritat upp det?

Yngve 40157 – Livehjälpare
Postad: 19 feb 2017 18:22
HaCurry skrev :
PeterÅ skrev :

Tänk ett varv till ... om du var bilen ... kan vi då bortse från dess längd?

 I mitt tanke sätt så ja, man räknar ju bara hur mycket bilen rör på sig.

Enligt ditt sätt att tänka, vad skulle hända om P istället hade längden 51 meter?

Inte så kul för F ... ;-)

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 19:20
HT-Borås skrev :

"Omkörningen startar när P är 50 m bakom F och slutar när P är 50 m framför F". Det vill säga 50 meter från P:s framkant till F:s bakkant, respektive 50 m från F:s framkant till P:s bakkant. Har du fortfarande inte ritat upp det?

 

Så här blev det. Men jag kommer fortfarande inge vart

HT-Borås 1287
Postad: 19 feb 2017 19:31

Ett sådant diagram är inte så klargörande, jag menade en skiss över själva omkörningen. Då skulle du se att de 120 meter du räknat ut sträcker sig från bilen P:s framkant före omkörningen till dess bakkant efter.

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 19:33
Yngve skrev :
HaCurry skrev :
PeterÅ skrev :

Tänk ett varv till ... om du var bilen ... kan vi då bortse från dess längd?

 I mitt tanke sätt så ja, man räknar ju bara hur mycket bilen rör på sig.

Enligt ditt sätt att tänka, vad skulle hända om P istället hade längden 51 meter?

Inte så kul för F ... ;-)

 Vänta nu, om vi säger att en 20 m lång buss kör en 1, alltså dem rör på sig i 1 m, har den åkt då 20 + 1 m? Det verkar inte rätt eller?

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 19:36
HT-Borås skrev :

Ett sådant diagram är inte så klargörande, jag menade en skiss över själva omkörningen. Då skulle du se att de 120 meter du räknat ut sträcker sig från bilen P:s framkant före omkörningen till dess bakkant efter.

 Jag antar att det är så som du säger, men om vi skulle säga att en 20 m lång buss har åkt 1 m, den har rört på sig 1 m, är den totala sträckan då 20 + 1 m? Det verkar inte rimligt, uppskattar hjälpen sorry att jag är lite bakom flötet.

Yngve 40157 – Livehjälpare
Postad: 19 feb 2017 19:58 Redigerad: 19 feb 2017 20:01
HaCurry skrev :
HT-Borås skrev :

Ett sådant diagram är inte så klargörande, jag menade en skiss över själva omkörningen. Då skulle du se att de 120 meter du räknat ut sträcker sig från bilen P:s framkant före omkörningen till dess bakkant efter.

 Jag antar att det är så som du säger, men om vi skulle säga att en 20 m lång buss har åkt 1 m, den har rört på sig 1 m, är den totala sträckan då 20 + 1 m? Det verkar inte rimligt, uppskattar hjälpen sorry att jag är lite bakom flötet.

 Nej en 20 meter lång buss har kört 1 meter, men bakre kofångaren är 20 meter bakom den främre kofångaren.

 

Vid omkörningen ska det vara 50 meters marginal mellan bilen Ps bakre kofångare och fordonet Fs främre kofångare.


 

Helt enkelt så här: Bilen Ps front måste vara 55 meter framför fordonet Fs front innan den svänger in framför, annars blir det inte 50 meters marginal mellan bilarna.

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 20:20
Yngve skrev :
HaCurry skrev :
HT-Borås skrev :

Ett sådant diagram är inte så klargörande, jag menade en skiss över själva omkörningen. Då skulle du se att de 120 meter du räknat ut sträcker sig från bilen P:s framkant före omkörningen till dess bakkant efter.

 Jag antar att det är så som du säger, men om vi skulle säga att en 20 m lång buss har åkt 1 m, den har rört på sig 1 m, är den totala sträckan då 20 + 1 m? Det verkar inte rimligt, uppskattar hjälpen sorry att jag är lite bakom flötet.

 Nej en 20 meter lång buss har kört 1 meter, men bakre kofångaren är 20 meter bakom den främre kofångaren.

 

Vid omkörningen ska det vara 50 meters marginal mellan bilen Ps bakre kofångare och fordonet Fs främre kofångare.


 

Helt enkelt så här: Bilen Ps front måste vara 55 meter framför fordonet Fs front innan den svänger in framför, annars blir det inte 50 meters marginal mellan bilarna.

 wooow, jag tror jag fattar. Återkommer om det e något

HaCurry 235
Postad: 19 feb 2017 20:21

Tack alla för hjälpen!

Svara
Close