5 svar
224 visningar
Korra 3798
Postad: 23 aug 2018 10:35 Redigerad: 23 aug 2018 10:36

Vad går fel?

Varför funkar inte mitt sätt?  Är det någon som förstår hur jag har tänkt?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 aug 2018 10:47 Redigerad: 23 aug 2018 10:51

a) Du har räknat ut hastigheten efter 1,2 sekunder i första steget, och räknar sedan med att stenen har haft denna hastighet hela tiden, men hastigheten var ju 0 i början!  Använd formeln s=a·t22+v0·ts=\frac{a\cdot t^2}{2}+v_0 \cdot t, där v0v_0 = 0 eftersom man släpper stenen, inte kastar den.

b) Du har rätt i att det inte är vakuum, och eftersom det blir ett visst luftmotstånd är det inte fritt fall, men man brukar bortse från luftmotståndet på gymnasiet (utom ibland, som om man räknar på fallskärmar), eftersom luftmotståndet är litet vid låga hastigheter. En större felkälla är nog tidtagningen - dels är det inte självklart att man kan starta tidtagningen exakt samtidigt som man släpper stenen, dels är det en viss reaktionstid från det att man hör ploppet från stenen som faller i vattnet tills man stänger av tidtagaruret.

Korra 3798
Postad: 23 aug 2018 10:50
Smaragdalena skrev:

Du har räknat ut hastigheten efter 1,2 sekunder i första steget, och räknar sedan med att stenen har haft denna hastighet hela tiden, men hastigheten var ju 0 i början!  Använd formeln s=a·t22+v0·ts=\frac{a\cdot t^2}{2}+v_0 \cdot t, där v0v_0 = 0 eftersom man släpper stenen, inte kastar den.

 Där har vi felet! hastigheten är 0 i början ja. Tack så mycket madam. 

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 23 aug 2018 12:26 Redigerad: 23 aug 2018 12:26
Smaragdalena skrev:

a) Du har räknat ut hastigheten efter 1,2 sekunder i första steget, och räknar sedan med att stenen har haft denna hastighet hela tiden, men hastigheten var ju 0 i början!  Använd formeln s=a·t22+v0·ts=\frac{a\cdot t^2}{2}+v_0 \cdot t, där v0v_0 = 0 eftersom man släpper stenen, inte kastar den.

b) Du har rätt i att det inte är vakuum, och eftersom det blir ett visst luftmotstånd är det inte fritt fall, men man brukar bortse från luftmotståndet på gymnasiet (utom ibland, som om man räknar på fallskärmar), eftersom luftmotståndet är litet vid låga hastigheter. En större felkälla är nog tidtagningen - dels är det inte självklart att man kan starta tidtagningen exakt samtidigt som man släpper stenen, dels är det en viss reaktionstid från det att man hör ploppet från stenen som faller i vattnet tills man stänger av tidtagaruret.

 

 

Är det ett långt fall måste man ta hänsyn till att ljudet färdas i 340 m/s. Är brunnen flera 100m lång så hörs inte ljudet direkt den träffar ytan. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 23 aug 2018 12:38

woosah skrev:

Är det ett långt fall måste man ta hänsyn till att ljudet färdas i 340 m/s. Är brunnen flera 100m lång så hörs inte ljudet direkt den träffar ytan.

Stämmer, men om brunnen är så grund att det tar 1,2 sekunder för stenen att falla till vattenytan behövs det inte. Annars är det ju samma effekt som när man funderar ut hur långt bort åskan är genom att det tar t ex ungefär 6 sekunder från det man ser blixten tills man hör dundret om blixten slår ner 2 km bort.

woozah 1414 – Fd. Medlem
Postad: 23 aug 2018 13:56
Smaragdalena skrev:

woosah skrev:

Är det ett långt fall måste man ta hänsyn till att ljudet färdas i 340 m/s. Är brunnen flera 100m lång så hörs inte ljudet direkt den träffar ytan.

Stämmer, men om brunnen är så grund att det tar 1,2 sekunder för stenen att falla till vattenytan behövs det inte. Annars är det ju samma effekt som när man funderar ut hur långt bort åskan är genom att det tar t ex ungefär 6 sekunder från det man ser blixten tills man hör dundret om blixten slår ner 2 km bort.

 

Så är det ju. Menade mer som ett tillägg som kan vara bra att tänka på. Här är det tämligen onödigt. 

Svara
Close