Vad betyder komponent?
Vad menas med första uppgiften förstår inte vad dom menar med vertikala komponent?
Ett snett kast kan delas upp i två komponenter, i princip "delar". Den ena "delen" (komponenten) är vertikal, dvs. går uppåt. Det är hastigheten i höjdled. Den andra "delen" är horisontell, dvs. går i sidled.
Hastighetens vertikala komponent= hastigheten längs y-axeln
Hastighetens horisontella komponent= hastigheten längs x-axeln
jaha så dom frågar efter yleds hastighet vid 1,5 alltså dom frågar vad v0y är?
Jag förstår inte ad om menar med efter 1,5 s bildar en horisontell hastighetskomonent på +25,0 m/s är v0x +25,0 Eller vad är det som är 25,0?
Den horisontella hastighetskomponenten är konstant (om man bortser från luftmotståndet), men den vertikala komponenten varierar p g a gravitationen.
Rita, och lägg upp bilden här!
Du vet en vinkel och den horisontella hastigheten. Vilken trigonometrisk funktion skall du använda för att beräkna den vertikala komponenten?
Smaragdalena skrev:Den horisontella hastighetskomponenten är konstant (om man bortser från luftmotståndet), men den vertikala komponenten varierar p g a gravitationen.
Rita, och lägg upp bilden här!
Du vet en vinkel och den horisontella hastigheten. Vilken trigonometrisk funktion skall du använda för att beräkna den vertikala komponenten?
Jag tycker det är så konstiga lösningar långt ifrån formelbladet jag försöker bli bekväm med formelbladet och känna till allt men sen blandar dom räknesätt med formler och andra matematiska metoder som trigonometri går det inte bara räkna genom formler på formelbladet står det bara att man kan räkna v0*cos(a) eller v0*sin(a) vart kom tan ifrån helt plötsligt jag ger snart upp :(
Du har sin (16)/cos (16) = tan 16
Soderstrom skrev:Du har sin (16)/cos (16) = tan 16
ja men varför räknar man trigonometri och inte utifrån formelbladet på formelbladet finns ingen formel som sager sin(a)/cos(a)=tan(a).......
Ja, man förväntar sig att du skall behärska åtminstone Ma1 och Ma2 när man läser Fy2. Trigonometriska formler, exempelvis, förutsätts det att du kan. Kan du inte det, behöver du lära dig det (alternativt repetera, om du har kunnat det). Att kunna kombinera olika formler med varandra är också en förmåga som man förutsätter att du har.
Smaragdalena skrev:Ja, man förväntar sig att du skall behärska åtminstone Ma1 och Ma2 när man läser Fy2. Trigonometriska formler, exempelvis, förutsätts det att du kan. Kan du inte det, behöver du lära dig det (alternativt repetera, om du har kunnat det). Att kunna kombinera olika formler med varandra är också en förmåga som man förutsätter att du har.
men jag trodde att om man behärskar formelsamlingen och blir bekväm med den så ska man kunna räkna kaströrelse men på vissa lösningar använder dom trigonometri och vissa använder dom formelblad och vissa andra derivata så nu vet jag inte längre vad jag ska använda när jag räknar kaströrelse....
Dessutom går väldigt många uppgifter att lösa på flera olika sätt.
Smaragdalena skrev:Dessutom går väldigt många uppgifter att lösa på flera olika sätt.
kan man räkna kaströrelse och endast använda formeler för kaströrelse eller måste man använda sig av derivata och trigonometri också för att kunna lösa det?
Som så många andra gånger, så beror det dels på hur uppgiften är formulerad, dels på vilken formelsamling du har.
Smaragdalena skrev:Som så många andra gånger, så beror det dels på hur uppgiften är formulerad, dels på vilken formelsamling du har.
som denna uppgift till exempel som jag laddat upp har räknat
25=v0*cos(16)<------- dividerar bort cos16 eftersom v0 är intressant
25/cos(16)=26,00 m/s
nu vet jag inte hur jag ska fortsätta längre
Jag förstår inte varför de har brytt sig om att beräkna v1 (inte v0, som du har skrivit) - det de frågar efter är ju hastigheten i y-led, som de kunde ha beräknat direkt.
Smaragdalena skrev:Jag förstår inte varför de har brytt sig om att beräkna v1 (inte v0, som du har skrivit) - det de frågar efter är ju hastigheten i y-led, som de kunde ha beräknat direkt.
ja jag förstår inte det heller.... men vad fick du att y blev? jag får det negativt räknade först att
25/cos16=26 dvs v0
sen tog jag
26*sin16=7,17(avrundat)=v0y
y=7,17*1,5-9,82*1,5^2/2 som blir -0,2925....
något måste vara fel ?vart har jag gjort fel?
jaha.... nu missförstod jag.. jag uppfattade det som att dom ville ha sträckan i yled men dom vill ha hastigheten i yled dvs v0y?
25/cos16=26
26*sin(16)=7,166571251=7,2 m/s
a) Vilken är den vertikala komponenten i bollens hastighet efter 1,5 sekunder?
Vi vet att den horisontella komponenten är 25,0 m/s och att vinkeln är 16o. Då kan vi beräkna den vertikala komponenten m h a tangens.
b) Hur långt har bollen kommit horisontellt från startläget?
Förmodligen menar de efter 1,5 sekunder, men det är inte jättetydligt.
ska man ens våga räkna på studieguiden de verkar ju vara nåt fel på typ alla uppgifter nästan? vet du ingen hemsida man kan räkna inom fysik? För fysik 1 fanns en bok med uppgifter endast för E nivå tyckte den var smidig i heurka vet man knappt vad som är E eller A då allt är blandat och det inte står vilket betygsnivå uppgiften ligger på
jag förstår inte vad dom frågar efter på fråga 3... utgångshastighet är väl v0?
mattegeni1 skrev:jag förstår inte vad dom frågar efter på fråga 3... utgångshastighet är väl v0?
Ja. Eller om du vill
Tänk på att de frågar efter absolutbeloppet av hastigheten, dvs farten.
Jroth skrev:mattegeni1 skrev:jag förstår inte vad dom frågar efter på fråga 3... utgångshastighet är väl v0?
Ja. Eller om du vill
Tänk på att de frågar efter absolutbeloppet av hastigheten, dvs farten.
men hur ska man veta att det är den formeln den finns ju inte ens med på formelbladet?
Det där är Pythagorassats. Du har båda komposanterna. Och du ska räkna hastighetsvektorn. Ett tips är att rita för då blir det enklare att se saker:)
Du förväntas kunna beräkna längden av en vektor utan att formeln finns på formelbladet. Pythagoras sats bör vara bekant.
jag fick v0x till 26 och v0y till 7,17 förstår inte hur dom kan få 21,9 eller 33,2?
25/cos16=26 <---v0x
26sin16=7,17<---v0y
mattegeni1 skrev:jag fick v0x till 26 och v0y till 7,17 förstår inte hur dom kan få 21,9 eller 33,2?
Jag tycker facit är glasklart i sin förklaring här.
Du vill ha reda på utgångshastigheten i y-led. Du vet att hastigheten i y-led efter 1,5 sekunder är 7,2 m/s och att accelerationen är -9,82 m/s2. För en hastighet med konstant acceleration gäller det att v=v0+at. Man vet a och att v(1,5)=7,2. Sätt in dessa kända värden i formeln och lös ut v0. Detta värde blir 21,9 m/s.
Hastigheten i x-led är konstant 25 m/s. Ursprungshastigheten i y-led är 21,9 m. Farten är längden av hastighetsvektorn, så den kan beräknas med hjälp av Pythagoras sats.
Smaragdalena skrev:mattegeni1 skrev:jag fick v0x till 26 och v0y till 7,17 förstår inte hur dom kan få 21,9 eller 33,2?
Jag tycker facit är glasklart i sin förklaring här.
Du vill ha reda på utgångshastigheten i y-led. Du vet att hastigheten i y-led efter 1,5 sekunder är 7,2 m/s och att accelerationen är -9,82 m/s2. För en hastighet med konstant acceleration gäller det att v=v0+at. Man vet a och att v(1,5)=7,2. Sätt in dessa kända värden i formeln och lös ut v0. Detta värde blir 21,9 m/s.
Hastigheten i x-led är konstant 25 m/s. Ursprungshastigheten i y-led är 21,9 m. Farten är längden av hastighetsvektorn, så den kan beräknas med hjälp av Pythagoras sats.
vart fick du 7,2 ifrån? det står ju efter 1,5 s bildar en vinkel på 16 grader och hastighetskomponent på 25,0 m/s?
jahaaa nu förstår jag förlåt jag blandade ihop v0 med v0y
jag förstår inte när man ska räkna vy? hur ska jag veta om dom frågar efter vy eller v0y? och vad betyder dom
v0=starthastighet
v0x=hastighet i xled
v0y=hastighet i yled
vy=??????
När något innehåller 0 betyder det tiden t=0, alltså begynnelse- eller start.
är begynnelsehastigheten i y-led.
är begynnelsehastigheten.
är begynnelsehastigheten i x-led
innehåller ingen nolla, alltså den momentana hastigheten i y-led vid någon annan tidpunkt. t.ex. t=1.5s.
Jroth skrev:När något innehåller 0 betyder det tiden t=0, alltså begynnelse- eller start.
är begynnelsehastigheten i y-led.
är begynnelsehastigheten.
är begynnelsehastigheten i x-led
innehåller ingen nolla, alltså den momentana hastigheten i y-led vid någon annan tidpunkt. t.ex. t=1.5s.
jag förstår inte vad du menar med momentana hastigheten kan du förklara enkelt och inte med fysik språk : /
men en av er skrev i kommentarerna att man tar v0= men om vi ska räkna acceleration då blir det ju ??????
mattegeni1 skrev:jag förstår inte vad du menar med momentana hastigheten kan du förklara enkelt och inte med fysik språk : /
är starthastigheten. Den ändras ju inte under kastet.
Man säger att är en konstant.
är hastigheten i y-led utmed kastbanan. är en funktionen av tiden t.
ändras hela tiden utmed kastbanan.
Jroth skrev:mattegeni1 skrev:jag förstår inte vad du menar med momentana hastigheten kan du förklara enkelt och inte med fysik språk : /
är starthastigheten. Den ändras ju inte under kastet.
Man säger att är en konstant är hastigheten i y-led utmed kastbanan. är en funktionen av tiden t.
ändras hela tiden utmed kastbanan.
ok jag förstår att v0y är starthastighet och vy är hastighet vid en specifik tidpunkt MEN en av er skrev att eller hur? men om vi ska räkna med gravitation då blir det ju v0= ??????
Utgångshastigheten v0 kan delas upp i två komponenter, v0x och v0y. Hasitgheten v(t) kan delas upp i två komponenter vx(t) och vy(t). Om du vet storleken på vx och vy, eller storleken på en av dem och vinkeln mellan hastighetsvektorn och horisontalplanet, så kan du räkna ut det du inte redan vet med hjälp av Pythagoras sats och trigonometriska funktioner.